nova religija
Dugovječnost je novi statusni simbol: Što prodaju "longevity influenceri"?

Nekoć se smatrala ravnotežom između genetske lutrije i životnog stila, a sada se vidi kao utrka za privilegijama koje omogućuju raniju dijagnozu, zaustavljanje procesa i preokretanje oštećenja. A sve to dolazi po visokoj cijeni.
Nova religija: dugovječnost
Biti star sigurno nije statusni simbol. Živimo u društvu gdje vrijednost svega naglo pada nakon 50. godine, ali gdje je, paradoksalno, borba za produljenje života i preokretanje biološkog starenja postala nova religija. Zove se dugovječnost (longevity).
Sljedbenici imaju sve što je potrebno za novi kult: riječ koja zvuči kao božanska (longevity), aspiracijsku metriku (120–150 godina, što znanstvenici smatraju granicom ljudskog života), doktrinu (“Don’t Die” filozofiju koju je osnovao biohaker Bryan Johnson s ambicijom da postane “najutjecajnija ideologija do 2027.”), zajedničkog neprijatelja (smrt) i mesiju (genetičar David Sinclair ili tehnokapitalist Peter Thiel).
6000 znanstvenih radova o dugovječnosti
Trebala je i “biblija”: u 2024. objavljeno je gotovo 6000 znanstvenih radova o dugovječnosti – pet puta više nego prije 20 godina. A bog je tehnologija koja generira beskrajne analize vitalnih znakova, piše El Pais.
Quite a hot mic moment on CCTV in Beijing today as Putin and Xi, both 72 years old, are caught casually talking about living to 150 and maybe forever thanks to organ transplants. (As picked up by Bloomberg.) pic.twitter.com/kC4VTRaobq
— Yaroslav Trofimov (@yarotrof) September 3, 2025
Od wellnessa do luksuza dugog života
Dugovječnost, nekoć shvaćena kao kombinacija gena i navika, danas je utrka privilegiranih: ranije dijagnoze, zaustavljanje procesa starenja – sve uz goleme troškove.
Prema izvješću konzultantskih kuća The Future Laboratory i Together Group, dugovječnost i luksuz postali su nerazdvojni. Netflix dokumentarci “Don’t Die: The Man Who Wants to Live Forever” i “Live to 100: Secrets of the Blue Zones” popularizirali su pojam: prvi kroz futurističku distopiju, drugi kroz povratak jednostavnom životu.
U financijskim centrima poput Londona i New Yorka ljudi se više ne hvale poslovnim putovanjima, već satima sna zabilježenima Oura prstenom ili minutama provedenima u krioterapiji.
Prema izvješću, “najbolje ulaganje je u sebe”, pa se postupci povezani s dugovječnošću pretvaraju u statusni simbol. Nekadašnji wellness centri sada se zovu longevity resorts.
Oura Health Oy, the maker of the popular Oura health and fitness ring, is closing in on a roughly $11 billion valuation after selling about 3 million rings over the past year.@EdLudlow asked CEO Tom Hale about the valuation on "Bloomberg Tech" https://t.co/gg9yNAwPkm pic.twitter.com/3ECG4eRkeu
— Bloomberg TV (@BloombergTV) September 22, 2025
Personalizirana medicina kao luksuz
Dr. Vicente Mera iz luksuzne klinike SHA u Španjolskoj kaže da prelazimo s prolaznog wellnessa na dugoročnu strategiju personaliziranog zdravlja.
U Madridu, kozmetički centar The Beauty Concept uveo je regenerativnu medicinu, personalizirane serume i sofisticirane testove. Potražnja je toliko porasla da planiraju otvoriti novu kliniku posvećenu dugovječnosti.
Prema McKinseyju, 60 % ljudi navodi da im je “dobro starjeti” prioritet. Potrošnja na proizvode za zdravo starenje raste globalno, a tržište wellnessa vrijedi 2 bilijuna dolara. Najviše troše milenijalci i generacija Z. No kupci traže terapije s dokazanim učinkom – ne žele čekati desetljećima na rezultate suplemenata.
Kritike i sumnje
Mnogi upozoravaju na manjak nezavisnih istraživanja: učinkovitost brojnih tretmana temelji se samo na studijama proizvođača. Direktor startupa Egaceutical, Joel Huizenga, hvali se da radi “s milijarderima, a ne s miševima”, iako znanstvenih dokaza nema.
Profesor Timothy Caulfield (Sveučilište Alberta, Kanada) tvrdi da se radi o starim obećanjima u novom pakiranju. Kao primjer navodi “cold plunge” (uron u ledenu kupku), popularan na TikToku – praksa može utjecati na imunitet, ali nema dokaza da produžuje život.
On ističe i da je “boom dugovječnosti vrlo muški” i da tzv. longevity influenceri zapravo prodaju izgled, uspjeh i seks, a ne duži život.
8. Cold Plunge + Shock Protein Response
— Joey Yochheim | Default Kings (@joeyyochheim) April 16, 2025
Cold exposure causes vasoconstriction, then triggers the release of cold shock proteins, which support healing, metabolism, and mental clarity. pic.twitter.com/kLaYLE2P5O
Koja je prava formula?
Znanstvenici nude proturječne teorije: talijanski gerijatar Luigi Ferrucci tvrdi da ključ leži u mitohondrijima; Kanađanin Peter Attia kaže da je mišić “organ dugovječnosti”; dok tibetanski majstor Tenzin Wangyal Rinpoche ističe da je dovoljno samo spavati osam sati dnevno.
Iako još nije poznata prava formula, istraživači s Oxforda i Harvarda izračunali su da bi otkriće koje produljuje život za 10 godina vrijedilo 367 bilijuna dolara. A, kako kaže Caulfield, “kad se to dogodi – svi ćemo znati”.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare