
S uvođenjem eura, koje se poklopilo s rastom inflacije, u Hrvatskoj su i građani i mediji počeli mnogo više obraćati pažnju na cijene u drugim zemljama, susjednima i onima u koje je odavde iselilo najviše ljudi.
U jeku bojkota trgovina koju je putem društvenih mreža inicirala potrošačka platforma “Halo, inspektore” te dok Vlada širi paket proizvoda s ograničenim cijenama, trgovce i trgovačke lance ponovno se proziva da su visokim maržama i raznim drugim nepoštenim praksama (poput zaokruživanja cijena naviše u vrijeme prelaska s kune na euro) lansirali cijene u nebo.
Najveću ljutnju potrošača izazivaju znatno niže cijene u susjednim zemljama, pogotovo u onim trgovačkim lancima koji posluju i ondje i ovdje.
Upravo je to jedno od najčešće postavljanih pitanja u posljedjnje vrijeme: Zašto su kod nas cijene više nego u istom trgovačkom lancu vani?
“I u Njemačkoj inflacija ostavila posljedice, ali…”
Potaknut započetim bojkotom trgovina u Hrvatskoj ovih dana javio nam se jedan čitatelj iz Njemačke – predstavio se kao Goran – koji već desetak godina živi u jednom mjestu pokraj Stuttgarta. Usporedio je tamošnju inflaciju i njene posljedice s ovom u Hrvatskoj.
“I tu je inflacija ostavila svoje posljedice, međutim sve u okvirima do 20 posto poskupljenja. No, treba reći da se ovdje osnovica plaće svake godine korigira sukladno sa stopom godišnje inflacije iz protekle godine, tako da je građani praktički i ne osjete previše”, kazao nam je u uvodu.
I u Njemačkoj, barem u onom dijelu pokrajine Baden-Württemberg gdje on živi, naš nam sugovornik kaže kako u zadnje vrijeme uočava povećani oprez kupaca. O tome nam je nedavno govorila i Milena, koja živi u jednom gradiću u pokrajini Hessen, pričajući o šoku koji je doživjela došavši u Hrvatsku na praznike i suočivši se s ovdašnjim cijenama.
“Vidljivo je da u zadnje vrijeme kupci malo opreznije biraju dućane i više kupuju po akcijama. Isto tako, prije je bilo normalno da trgovine i parkinzi istih budu krcati svakodnevno u vremenu od 18 do 20 sati u tjednu, dok se zadnjih godina to vidno smanjilo, čak i više nego prepolovilo”, kaže nam Goran.
“Ne vjerujem da vlastodršci u Hrvatskoj to ne znaju”
Potom se osvrnuo na trgovačke marže u kojima mnogi u Hrvatskoj vide razlog previsokim cijenama.
“Opće je poznato kako ovdje u Njemačkoj, ali i ostalim uređenim zemljama Europske unije, postoje uredbe i zakon o maržama te ne pada nikome na pamet da to krši. Marže su definirane u postocima – najniža i najviša – po skupinama proizvoda, po dobavljačima, preprodavačima i slično, tako da gotovo sve trgovine imaju iste startne pozicije, a i krajnje cijene u trgovinama se u konačnici mnogo ne razlikuju. Sve to kontrolira država preko porezne uprave i inspektorata. Pitam se zašto u Hrvatskoj ne urede cijene na sličan način. Ne vjerujem da vlastodršci u Hrvatskoj ne znaju navedene podatke iz EU-a”, govori naš sugovornik.
PDV u Njemačkoj, dodaje, dijeli se u dvije skupine.
“Pet posto je na hranu, prehrambene artikle i sve što je vezano za prehranu, i on se u mojem slučaju kod tjedne prosječne kupovine odnosi na 85-90 posto artikala. Drugi porez je 19 posto, a on se odnosi na tehničke stvari, alkoholna pića ili luksuzne proizvode koji nisu nužno neophodni za život”, objašnjava.
Zašto su isti proizvodi skuplji u Hrvatskoj?
Za primjer je naveo cijene nekoliko proizvoda u Njemačkoj. Kaže kako dezodorans u spreju od 150 mililitara poznatijih marki, kakvih je u Hrvatskoj teško naći po cijeni ispod 4 eura, u Njemačkoj košta između 1,99 i 2,99 eura, a na akcijama i manje. A kilogram kave u zrnu, također ovisno o marki proizvođača, košta od 7 do najviše 15 eura. Goran se prisjeća kako je u Hrvatskoj prije desetak godina kilogram takve kave po veleprodajnoj cijeni, dakle bez PDV-a, koštao 165 kuna iliti današnjih 22 eura.
Za čuvene čokolade Milka koje u Njemačkoj ne dolaze pakirane po 80 i 270 grama kao u Hrvatskoj, nego samo od 100 i 300 grama, naš sugovornik ističe da tamo koštaju 1,99 i 3,89 eura te da im je do Nove godine cijena bila 80 centi niža.
“Treba spomenuti kako su ti proizvodi izuzetno kvalitetni, većinom originalnog, najčešće njemačkog porijekla, proizvedeni za zapadno tržište, dok se u Hrvatskoj najčešće prodaju proizvodi proizvedeni u trećim zemljama za istočnoeuropsko tržište. Treba vidjeti zašto čokolada Milka od 300 grama proizvedena u Njemačkoj košta ovdje 3,89 eura, a ona proizvedena u Rumunjskoj ili Bugarskoj u Hrvatskoj košta 4,79 eura”, napominje.
Izračun objašnjava razliku i ulogu marže
Naveo je još jedan primjer koji je uočio dolazeći u Hrvatsku.
“Kraš Napolitanke od 740 grama u velikim trgovačkim lancima u Hrvatskoj su prije godinu dana duži period koštale 4,29 eura, a na akcijama 3,59 eura. A ja sam ih u jednom malom dućanu na sjeveru Hrvatske u to isto vrijeme kupovao po redovnoj cijeni od 3,50 eura.”
Usput nam je dao i sljedeći izračun za koji smatra da objašnjava taj nesrazmjer.
Mali trgovac: nabavna cijena 1,40€ + 1,40€ (100% marža) = 2,80€ + 0,70€ (PDV 25%) = 3,50€
Trgovački centri: nabavna cijena 1,40€ + 2,03 € (145% marža) = 3,43€ + 0,86€ (PDV 25%) = 4,29€
“Pritom nisam ukalkulirao da trgovački lanci sigurno dobiju jeftiniju nabavnu cijenu zbog brojnosti i količine narudžbe pa njihova marža otprilike iznosi negdje oko 170 posto. Neshvatljivo mi je i nelogično da netko od trgovaca zaradi više na proizvodu od onoga tko ga je proizveo”, kaže.
Smatra da država ima aparate kao što su Državni inspektorat i Porezna uprava, da cijene stavi pod kontrolu, samo ako za to postoji volja.
Cijene istih artikala u Njemačkoj i Hrvatskoj
Na koncu, poslao nam je i fotografije desetak artikala iz jednog trgovačkog lanca u Njemačkoj koji posluje i u Hrvatskoj. Mi smo ondje ovih dana uslikali iste artikle s ovdašnjim cijenama. Artikli s polica u Njemačkoj na desnoj su strani slike. Posebnu pozornost obratite na deterdžent za rublje.
ARGETA PAŠTETA OD TUNE (95 grama)
Njemačka: 1,49€ (redovna cijena)
Hrvatska: 1,99€ (akcijska cijena)

ARIEL PRAŠAK ZA RUBLJE
Njemačka: 17,77€ (100 pranja, redovna cijena)
Hrvatska: 26,89€ (50 pranja, redovna cijena)

FERRERO ROCHER PRALINE (200 grama)
Njemačka: 4,39€ (akcijska cijena)
Hrvatska: 6,49€ (akcijska cijena)

JADRO NAPOLITANKE (430 grama)
Njemačka: 3,69€ (redovna cijena)
Hrvatska: 3,19€ (akcijska cijena)

KI-KI VOĆNI BOMBONI (100 grama)
Njemačka: 1,29€ (redovna cijena)
Hrvatska: 1,29€ (akcijska cijena)

KINDER ČOKOLADNO JAJE (20 grama)
Njemačka: 1,09€ (akcijska cijena)
Hrvatska: 1,49€ (akcijska cijena)

MILKA ČOKOLADE (razne)
Njemačka: 3,89€ (300 grama)
Hrvatska: 4,09€ – 4,39€ (280-300 grama)
Njemačka: 1,99€ (100 grama, akcijska cijena)
Hrvatska: 1,45€ (80 grama, akcijska cijena)

NESCAFFE CLASSIC INSTANT KAVA (200 grama)
Njemačka: 7,99€ (akcijska cijena)
Hrvatska: 9,99€ (redovna cijena)

RAFFAELLO PRALINE (150 grama)
Njemačka: 2,99€ (redovna cijena)
Hrvatska: 3,99€ (akcijska cijena)

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare