Vlada bi uskoro, prema najavama ministra gospodarstva Ante Šušnjara, trebala ažurirati listu 30 osnovnih proizvoda s ograničenim cijenama.
U rujnu 2022. Vlada je u okviru antiinflacijskog paketa mjera ograničila cijene devet proizvoda, a onda u rujnu 2023. proširila listu na čak 30 proizvoda s ograničenim cijenama kako bi kućanstva zaštitila od rasta cijena.
Ministar gospodarstva Ante Šušnjar najprije je sredinom prosinca, gostujući na N1, spomenuo da u Vladi razmišljaju o dodavanju novih proizvoda na tu listu, a ovoga tjedna izjavio je da će idućeg tjedna lista biti “osvježena”.
Neki proizvodi ispadaju s liste
“Na listu će biti dodani proizvodi koje ljudi troše svakodnevno, među kojima su prehrambeni artikli, cijene kojih su u prethodnom razdoblju znatno skočile. Istovremeno, s liste će biti skinuti proizvodi čija proizvodnja zbog regulirane cijene nije isplativa, kao što su jabuke i drugi proizvodi OPG-ova”, rekao je ministar u četvrtak.
Vlada očito pokušava poduzeti nešto, makar i provizorno, kako bi odgovorila na rast cijena. Naime, u prosincu je inflacija u Hrvatskoj, prema Eurostatu, na godišnjoj razini iznosila 4,5 posto i bila je najviša u eurozoni, skoro dvaput veća od prosječne inflacije unutar eurozone koja iznosi 2,4 posto.
S druge strane, trgovci se žale smatrajući da bi država trebala pomoći potrebitima ciljanim socijalnim mjerama, a ne zamrzavanjem cijena čime se “pomaže” i onima koji nisu socijalno ugroženi.
No, Vladina Odluka o zaštićenim cijenama 30 proizvoda iz rujna 2023. na snazi je i trgovci se moraju pridržavati se iste.
“Samo su ograničili cijene i – doviđenja!”
Državni inspektorat u prosincu je izvijestio da je tržišna inspekcija dotad provela 1.001 inspekcijski nadzor i utvrdila 184 povrede odluke o ograničenim cijenama, odnosno prodaji proizvoda iznad najviše dopuštene cijene. U najviše tih slučajeva trgovci su na svoju ruku dizali zaštićene cijene mlijeka, suncokretovog ulja, brašna, jogurta, čokolade i toaletnog papira.
Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača (HUZP) Ana Knežević više puta je govorila o tome da na policama u trgovinama često nema upravo proizvoda s ograničenim cijenama.
“Što kupci imaju od te mjere ako proizvoda nema? Ako je Vlada donijela odluku, onda mora osigurati da tih proizvoda bude u trgovinama. Treba sjesti s trgovcima i proizvođačima pa im reći da moraju osigurati da tih 30 proizvida svakodnevno bude u dovoljnim količinama. A ako netko ima problem da mu je ulazna cijena veća od one ograničene po kojoj mora prodavati, onda bi mu država trebala to subvencionirati. Ovako, oni su samo ograničili cijene i – doviđenja”, govori predsjednica HUZP-a.
“Nema ni oznaka, a često ni artikala”
S tim u vezi, upozorava na još jedan problem.
“Mnogi kupci nisu upoznati sa znakom koji bi trebao biti na svim proizvodima s ograničenom cijenom. A ako ga ne prepoznaju, onda ga ne mogu ni tražiti na proizvodima. A ako znaju kako izgleda i traže ga, u dućanima tih oznaka uglavnom nema”, kaže.
Premijer Andrej Plenković je, dodaje Knežević, u rujnu 2023. slavodobitno pokazao logo koji se trebao nalaziti na svim proizvodima s ograničenim cijenama.
“No umjesto onih plavih trgovci su stavili one druge, sive, jedva vidljive. A uglavnom ih i nema. Nedavno me jedna žena u trgovini pitala znam li koja su jaja s ograničenom cijenom jer je u hladnjaku bilo deset vrsta jaja. Trebala je biti Sherlock Holmes da ih nađe. A usput rečeno, nije ih ni bilo”, ispričala nam je Knežević.
Tražili plakate s proizvodima ograničenih cijena
Bezuspješno je HUZP, dodaje ona, predlagao da da se otisnu plakati s popisom 30 proizvoda s ograničenim cijenama te stave na ulaze u dućane.
“Predlagali smo i da se ti proizvodi u dućanima izdvoje na posebne police. Da prehrambeni proizvodi s ograničenim cijenama budu na jednoj polici, a oni kozmetički na drugoj kako bi ih kupci lakše nalazili. No ništa i od toga”, ističe Knežević.
Inače, u Vladinoj prezentaciji paketa mjera pomoći kućanstvima iz rujna 2023. stoji da će označavanje 30 osnovnih proizvoda biti “obavezno”,
“Kako bi bili lakše prepoznati, proizvodi s ograničenim cijenama bit će obavezno i na vidljiv način označeni s ovim jedinstvenim znakom”, piše na jednom slajdu te prezentacije na kojemu se vide i dva znaka, plavi i sivi.
Je li oznaka ‘Ograničena cijena’ obavezna?
No, u Odluci o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda u trgovini na malo, objavljenoj u Narodnim novinama dan kasnije, u članku 34. formulacija je ipak promijenjena. Tamo ne piše da je označavanje proizvoda sa zaštićenom cijenom biti obavezno.
Umjesto toga u članku XXXIV. piše da “gospodarski subjekti uz maloprodajnu cijenu stječu pravo istaknuti i vizualnu identifikacijsku oznaku”. Drugim riječima, mogu ako žele.
Od četiri najveća trgovačka lanca u Hrvatskoj, samo Konzum na svojim web-stranicama ima označene proizvode s ograničenom cijenom. Doduše, ni tamo nisu izdvojeni, nego se tek nakon unosa naziva proizvoda u tražilicu (suncokretovo ulje ili sir gouda, na primjer) vidi famozni znak “Ograničena cijena” uz taj proizvod.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!