Ruska nafta još uvijek pronalazi put do kupaca diljem svijeta. Ali čak i oni koji dane provode prateći njezino kretanje preko oceana, muče se kako bi otkrili tko ga točno prevozi.
Kako su zapadne sankcije protiv Rusije eskalirale zbog njezine invazije na Ukrajinu, sve više brodova pridružilo se postojećoj floti tajanstvenih tankera, spremnih olakšati ruski izvoz nafte.
Insajderi iz industrije procjenjuju veličinu te “flote u sjeni” na otprilike 600 brodova, ili oko 10% globalnog broja velikih tankera. A brojke nastavljaju rasti.
Tko posjeduje i upravlja mnogim od ovih brodova ostaje zagonetka. Kako je trgovanje ruskom naftom postalo složenije tijekom prošle godine, mnogi su zapadni prijevoznici povukli svoje usluge, piše CNN.
Međutim, pojavili su se novi, opskurni igrači, s fiktivnim tvrtkama u Dubaiju ili Hong Kongu u nekim slučajevima. Neki su kupovali brodove od Europljana, dok su drugi posegnuli za starim brodovima koji bi inače završili na otpadu.
“Flota ispod radara” dobila je na važnosti jer Moskva pokušava izbjeći suradnju sa zapadnim brodovlasnicima, a kupci u Kini i Indiji istiskuju one u Europi, kojima je sada zabranjena kupnja ruske nafte i rafiniranih proizvoda. Isporuka udaljenijim kupcima zahtijeva dodatne brodove — i brodovlasnike koji su voljni nositi se s dodatnom složenošću i pravnim rizikom, osobito nakon što su zemlje G7 nametnule ograničenja cijena ruske nafte.
Ruski izvoz nafte u Kinu i Indiju dosegnuo je rekordne razine u siječnju nakon što je stupila na snagu europska zabrana pomorske ruske nafte, navodi Kpler, tvrtka za podatke i analitiku. Izvoz u Tursku, još jednog najvećeg kupca, također se nastavio ubrzano.
Ispunjavanje ovih narudžbi zahtijeva brodove pogodne za putovanje. Ruska nacionalna flota nema dovoljno plovila. Tu stupa “flota u sjeni”.
Širenje flote u sjeni naglašava dramatične promjene koje je ruski rat donio na globalno tržište nafte. U nastojanju da nastavi s poslovanjem, drugi najveći svjetski izvoznik sirove nafte preoblikovao je desetljećima stare obrasce trgovanja i podijelio svjetski energetski sustav na dva dijela.
“Postoji flota koja ne posluje s Rusijom, a tu je i flota koja gotovo isključivo posluje s Rusijom”, rekao je Richard Matthews, voditelj istraživanja u EA Gibsonu, međunarodnom brodskom posredniku. Samo dio brodova, dodao je, radi pomalo i na jednoj i drugoj strani.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!