Koliko traju baterije u električnim automobilima veliko je pitanje s obzirom da se ljudi već polako odlučuju na kupovinu rabljenog automobila na struju. Baterija je litij-ionska crna kutija koja može činiti 50-70 posto vrijednosti takovog automobila pa je realnost takva da kada umre baterija, umire i automobil.
Koliko će trajati baterija u električnom automobilu? Jednostavan i jedinstven odgovor ne može se dati sa sigurnošću jer električni automobili nisu prisutni dovoljno dugo na tržištu. Stoga je tvrtka Recurrent okupila svoj tim istraživača i znanstvenika kako bi pokušali dati odgovor na ovo pitanje.
Proizvođači automobila kažu da bi baterije trebale trajati čak 20 godina. Do sada se čini da baterije za električna vozila imaju mnogo duži životni vijek nego što je itko mogao zamisliti, budući da je vrlo malo njih zamijenjeno u automobilima.
Većina električnih automobila oslanja se na visokonaponsku litij-ionsku bateriju, što je ista vrsta baterije koja se nalazi u drugim kućanskim uređajima. Litij-ionske baterije počinju propadati čim se proizvedu i utječu na doseg kako automobili stare. To ste vjerojatno primijetili i kod svog mobitela ili laptopa. Čak i ako nikada ne koristite litij-ionske baterije, one s vremenom polako gube snagu i učinkovitost.
Dobra vijest je da je baterija u automobilu daleko složenija i sofisticiranija od ostalih litij-ionskih baterija u vašem životu i napravljena je tako da njezin životni vijek uvelike premaši jamstveni rok.
Ohrabrujući rezultati
No doći do točnog odgovora na životni vijek baterije je komplicirano jer su baterije su komplicirani sustavi. Ne mogu se izravno promatrati i potrebno je osloniti se na računalne programe koji daju informacije o njihovom zdravstvenom stanju, stanju napunjenosti i ostalom.
Također, većina znanstvenih ispitivanja litij-ionskih baterija provodi se na pojedinačnim baterijskim ćelijama, a ne na visokotehnološkim sustavima koji se koriste u električnim vozilima.
Ipak, mnogo informacija može se izvući iz studija o starijim modelima Nissana Leafa i Tesle Model S, koji su na cestama već gotovo desetljeće. Rezultati studije su ohrabrujući.
Posljednjih godina dogodila su se dva velika povlačenja baterija, oba povezana sa sličnim nedostacima kod modela Chevrolet Bolt EV i EUV, te Hyundai Kone Electric. Riječ je bilo o sveobuhvatnom programu zamjene baterija koji su pokrili proizvođači. Međutim, osim ova dva opoziva, zamjene baterija i dalje su rijetke.
U nastavku je broj zamjena baterija koje su prijavili vlasnici, njih oko 15.000 vozača, koliko ih je članova Recurrenta.
Izuzev ova dva povlačenja od strane proizvođača, Leaf i Model S imaju najveći postotak zamjene baterija, što ne iznenađuje s obzirom da su to neki od najstarijih električnih modela.
Kako baterija degradira s vremenom tako pada i domet samog automobila. Recurrent je dao podatke koji pokazuju kako taj pad izgleda kod kojeg modela s obzirom na broj prijeđenih kilometara.
Nissan Leaf
Nissan Leaf je najstariji električni automobil masovne proizvodnje koje je još uvijek na cesti te je imao najviše zamjena baterija. Nissan je pokrio mnoge te zamjene nakon što su otkrili da se njihova originalna baterija brzo gubi domet u vrućim okruženjima. Također, brzo su se prebacili na snažniju bateriju koja je postigla veliki uspjeh.
Dok je kod manjih baterija pad dosega gotovo zanemariv, veća nakon 130.000 prijeđenih kilometara gubi oko 10-ak kilometara dometa po punjenju.
Tesla Model S
Teslin Model S je drugo električno vozilo za masovno tržište, pa ima smisla da su zamjene baterija veće od onih u kasnijim modelima. Model S s manjim paketom baterija nema toliko problema s degradacijom baterije, što se ne bi moglo reći za model s većom baterijom od 100 kWh.
Kod tog modela doseg pada za gotovo 100 km po punjenju, nakon prijeđenih 160.000 km. No treba dodati da je i nakon te kilometraže doseg iznosi gotovo 500 km.
BMW i3
Unatoč njihovom manjem paketu baterija i dometu koji bi bio nizak prema trenutnim standardima, stariji paketi baterija BMW i3 držali su se prilično dobro. Najmanji, paket od 22 kWh, pušten je u prodaju 2014. godine. Paketi od 33 kWh predstavljeni su 2017.
Oba su u prosjeku prešla 160.000 km s oko 80 posto preostalog izvornog kapaciteta. Noviji paketi od 42 kWh predstavljeni su 2019. pa stoga imaju nižu kilometražu. Međutim, pod pretpostavkom sličnog sastava baterije, degradacija bi trebala biti slična onoj u manjim pakiranjima.
Hyundai Ioniq 5 i Ford Mustang Mach-E noviji su modeli u svijetu električnih vozila, a ponašanje njihovih baterija bit će posebno zanimljivo pratiti jer oba modela dolaze s brzim punjenjem. Prema trenutno dostupnim podacima, i jedan i drugi model gube 10-ak km pri punoj bateriji nakon 130.000 prijeđenih km.
Dodajmo i da je standardno jamstvo na baterije u SAD-u 8 godina ili 160.000 km, no proizvođači sami odlučuju koji će postotak originalnog kapaciteta baterije garantirati tijekom tog vremena. Većina njih obećava 70 posto originalnog kapaciteta baterije nakon te kilometraže. Da bismo točnije podatke o vremenskoj trajnosti baterija, trebat će proći malo više vremena.
Veliko pitanje je što na kraju životnog vijeka litij-ionske baterije jer su mnoge kemikalije skupe, otrovne i teško ih je ekstrahirati i ponovno upotrijebiti. S vremenom one dosežu točku u kojoj više nisu korisne za automobile, ali još uvijek mogu pohranjivati i stvarati električnu energiju za druge namjene koje ne zahtijevaju istu snagu.
Primjerice, Nissan ima projekte za korištenje starih baterija iz Leafa za napajanje ulične rasvjete, dok GM koristi baterije za svoje podatkovne centre u Michiganu. Postoji nada da će povezivanje starijih baterija za električna vozila omogućiti skladištenje obnovljive energije, ojačati otpornost mreže ili poslužiti kao rezervno napajanje za hitne slučajeve, piše Recurrent.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.