Pobjeda Donalda Trumpa ujedno je i pobjeda Elona Muska.
Skočile dionice Tesle
Niti jedan poslovni čelnik nije učinio više za podršku kandidaturi Donalda Trumpa od Elona Muska. Ali milijarder i njegovo poslovno carstvo suočavaju se i s pozitivnim i s negativnim efektima nakon što je Trump ponovno osvojio mjesto predsjednika na izborima.
Musk je do sada donirao gotovo 119 milijuna dolara političkom akcijskom odboru (PAC-u) koji je osnovao kako bi podržao Trumpa, prema dokumentima Savezne izborne komisije. Pojavljivao se s Trumpom na skupovima i bio domaćin intervjua s njim na X, njegovoj platformi društvenih medija”, piše CNN.
“Ovdje se kladio na veliko. Na ovim je izborima zaronio u dubinu bazena”, rekao je Daniel Ives, tehnički analitičar u tvrtki Wedbush Securities.
Bogatiji za 20 milijardi
“Supergenij” kako ga je Trump prozvao nakon pobjede i tehnološki mogul povećao je svoje bogatstvo za otprilike 20 milijardi dolara nakon povijesnih izbora, prenosi Newsweek.
Otprilike 13 milijardi dolara od tog porasta došlo je kada je cijena Teslinih dionica doživjela skok u u srijedu ujutro, porasvši za 12,7% na 283,24 dolara.
Musk posjeduje više od 411 milijuna dionica Tesle—oko 13 posto redovnih dionica tvrtke—što ga čini najvećim pojedinačnim dioničarom.
Musk također ima velike udjele u platformi društvenih medija X, nekadašnjem Twitteru, i tvrtki za svemirsku tehnologiju SpaceX.
Prema Forbesovoj listi milijardera u stvarnom vremenu, Muskova neto vrijednost nedavno je procijenjena na 285,2 milijarde dolara.
Rast Teslinih dionica dodao je oko 120 milijardi dolara njegovoj tržišnoj vrijednosti, gurnuvši je iznad 900 milijardi dolara po prvi put od srpnja 2023., prema Barron’su.
Ali postoje rizici za Teslu, čak i od Trumpove pobjede.
Velik dio Muskove goleme neto vrijednosti može se pronaći u vladinoj potpori koju su njegove tvrtke, poput Tesle i SpaceX-a, dobivale tijekom godina. Čak i da je potpredsjednica Kamala Harris pobijedila, velik dio tog novca nastavio bi teći. Ali čak i ako se dio potpore vlade za električna vozila sada smanji ili prekine, što je vrlo izgledno u skorijoj budućnosti, Muskovo bogatstvo ostat će – netaknuto.
Ustvari bi Tesla čak mogla imati koristi u slučaju prestanke subvencija električnih vozila.
Što pobjeda znači za Teslu?
Musk je kasno u utorak i rano u srijedu objavio brojne tweetove na svojoj platformi društvenih medija X, slaveći Trumpovu pobjedu.
“Narod Amerike dao je @realDonaldTrumpu kristalno jasan mandat za promjenu večeras”, napisao je u jednom od njih.
Trump je bio otvoreno neprijateljski nastrojen prema električnim vozilima, rekavši da su preskupi, imaju ograničen domet i da će uništiti radna mjesta i američku autoindustriju. Ali ono što bi se moglo činiti kao najveći udarac Tesli od još jednog Trumpovog predsjedničkog mandata jest smanjenje, ako ne i ukidanje savezne potpore za električna vozila, što možda i nije toliko loše za Teslu i Muska.
Ali druge politike koje su središte Trumpovih planova mogle bi izazvati velike probleme.
Trump je obećao okončati nešto što naziva “Bidenovim EV (električna vozila) mandatom”, iako takav mandat ne postoji i nije jasno na što misli.
Bidenove subvencije električnih vozila
Pod Bidenom je postojala značajna potpora vlade za izgradnju i kupnju električnih vozila, uključujući milijarde dolara u zajmovima za poticanje proizvođača automobila da ulažu u tvornice za izgradnju električnih vozila i baterija u Sjedinjenim Državama, potpora za stanice za punjenje i porezni kredit od 7500 dolara za mnoge kupce tih automobila.
Mnogi stručnjaci vjeruju da će Trump ukinuti te programe, a mogao bi i narediti Ministarstvu financija da promijeni pravila koja određuju kada kupci automobila ispunjavaju uvjete za kredit, uvelike ograničavajući dostupnost poreznog kredita. Ili, ako Trump ima Kongres pod kontrolom republikanaca, mogao bi dobiti zakon kojim bi se sve zasluge eliminirale.
No Musk je rekao da nije zabrinut zbog ukidanja poreznih olakšica, jer Tesla to vidi kao način dolaska novih proizvođača na tržište električnih vozila koji bi potom pružili veću konkurenciju Tesli.
“Ukinuti subvencije. To će nam samo pomoći”, objavio je Musk na X u srpnju.
Zahvaljujući upravo pojačanoj konkurenciji, globalna prodaja Tesle potonula je 2% u prvih devet mjeseci ove godine u usporedbi s prošlom godinom. Prodaja i dobit uspjeli su se poboljšati u trećem tromjesečju, ali je to bio prvi put da je tvrtka doživjela takav pad u svojoj povijesti.
Vjerojatnije je da će Trump dati zeleno svjetlo Muskovim pravim samovozećim vozilima, koja tek treba napraviti, rekao je Ives, zajedno s flotom takozvanih “robotaksija” za vožnju bez ikakvog vozača u vozilu.
Garrett Nelson, analitičar iz CFRA Researcha, slaže se.
Musk i Tesla – najveći pobjednici?
“Prema našem mišljenju, Tesla i glavni izvršni direktor Elon Musk možda su najveći pobjednici izbornog rezultata i vjerujemo da će Trumpova pobjeda pomoći u ubrzanju regulatornog odobrenja tehnologije autonomne vožnje tvrtke”, rekao je klijentima dižući svoju preporuku na dionicama Tesle s “Drži” na “Kupuj”.
Do sada postojeće značajke; Autopilot i Full Self-Driving, ili FSD, suočavaju se sa istragama saveznih sigurnosnih regulatora nakon niza nesreća koje uključuju tu tehnologiju.
“Pod Trumpom bi te istrage mogle polako nestati”, rekao je Ives.
Vjerojatno neće sva potpora vlade električnim vozilima nestati u Trumpovoj sljedećoj administraciji. Osim poreznih olakšica za kupce, velik dio dolara poreznih obveznika koji se troši za podršku usvajanju električnih vozila dolazi u obliku državnih zajmova proizvođačima automobila i njihovim dobavljačima za izgradnju tvornica u južnim “crvenim” državama.
Tradicionalni proizvođači automobila kažu da će nastaviti sa svojim planovima za izgradnju i prodaju više električnih vozila u budućnosti. Kažu da su električna vozila budućnost za industriju, čak iako je stopa usvajanja nedavno usporila.
Ekološki propisi
Proizvođači automobila pokušavaju prodati više električnih vozila kako bi tvrtke mogle zadovoljiti sve strože ekološke propise u Sjedinjenim Državama, Europi i Aziji. Čak i ako Trump natjera EPA da promijeni pravila o emisijama tamo, proizvođači automobila će zadržati poticaj da nastave s proizvodnjom električnih vozila kako bi zadovoljili propise drugdje ili strože ekološke propise u mnogim američkim državama.
Stručnjaci iz industrije kažu da ne očekuju da će se rast prodaje električnih vozila zaustaviti, čak i ako Trump promijeni pravila o emisijama, djelomično zbog rastuće potražnje potrošača.
Trgovinski rat s Kinom
Veći problem za Teslu s Trumpovom pobjedom je to što bi moglo doći do ponovnog trgovinskog rata s Kinom, rekao je Ives, s obzirom na važnost njegove tvornice u Šangaju za njegovu globalnu prodaju i profit.
S Trumpovom pobjedom, “on će biti mnogo oštriji prema Kini, a onda bi negativne strane mogle nadjačati pozitivne za Teslu”, rekao je Ives. “Preko 40% isporuka dolazi s kineskog tržišta. Tesla bi bio uhvaćen u unakrsnoj vatri.”A za Teslu bi također mogao biti problem ako Trump odabere Muska da predvodi napore njegove administracije da smanji ono što nazivaju državnim rasipništvom, kao što su obojica spomenuli u kampanji.
Manji utjecaj na SpaceX i X
Muskov drugi veliki posao, SpaceX, vjerojatno ne bi imao značajno drugačije odnose sa saveznom vladom bez obzira tko bude izabran. Njegov glavni konkurent, Boeing, ima ozbiljnih problema sa svemirskim letjelicama koje je NASA ugovorila da prevoze astronaute do i od Međunarodne svemirske postaje.
A Muskovo vlasništvo nad X-om naširoko je kritizirano, osobito od strane demokrata, zbog širenja dezinformacija. No nije ga zatvorila niti ometala vladino djelovanje čak ni pod Bidenom, a nova Trumpova administracija vjerojatno neće poduzeti ništa protiv njega.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!