Hrvatski zastupnici u EP Biljana Borzan i Tomislav Sokol odbacili su u četvrtak tvrdnje europarlamentarnih kolega iz kluba Zelenih da je nova poljoprivredna politika EU-a "prodavanje magle".
Nova Zajednička poljoprivredna politika (ZPP) u Europskom je parlamentu usvojena u srijedu, nakon što su Europska komisija i Vijeće o tome pregovarali više od tri godine.
EPP i S&D, grupacije kojima pripadaju Sokol i Borzan, glasale su za ZPP, koji čelnik kluba Zelenih u EP Belgijac Philippe Lamberts naziva “prodavanjem magle” i najgorim slučajem ekološke propagande bez ikakvog konkretnog djelovanja.
Zeleni tvrde da novi ZPP prvenstveno podržava poljoprivrednu industriju i velike proizvođače. To potvrđuje, tvrde, daljnja praksa da se subvencije još uvijek dodjeljuju na temelju veličine poljoprivredne površine, a ne na temelju toga koliko poljoprivrednik primjenjuje koncept ekološke i održive proizvodnje.
To u posebno nepovoljan položaj dovodi male poljoprivrednike, smatra Lamberts.
No, hrvatski europarlamentarac Tomislav Sokol (HDZ) brani novi ZPP. Smatra da on zapravo “štiti europskog poljoprivrednika”.
“Ne možemo diskriminirati velike poljoprivrednike jer su nam oni važni za samodostatnost u proizvodnji hrane koja je za Europu izuzetno važna”, rekao je.
Navodi i da novi ZPP “donosi vrlo konkretne brojčane pokazatelje i obveze koje se moraju ispuniti” te da je u tom smislu ostvaren napredak u odnosu na raniji.
No, Lamberts navodi da u novom ZPP-u nema, primjerice, ni traga strategiji Od polja do stola u kojoj su navedeni kvantitativni ciljevi, posebno oni vezani za smanjenja uporabe pesticida u proizvodnji hrane.
Sokol, koji je izvjestitelj Europske pučke strane (EPP) za strategiju Od polja do stola, smatra, pak, da je “dosta toga usvojeno u ZPP-u”.
“Kada govorimo o strategiji Od polja do stola, tu je niz različitih zahtjeva koje treba uskladiti: interese poljoprivrednika, potrebu da ne rastu cijene za potrošače te s druge strane sve ove nove zahtjeve vezane za ruralni razvoj i zaštitu okoliša”, ističe Sokol.
Sokol navodi da prema novom ZPP-u 25 posto izravnih plaćanja mora ići za programe zaštite okoliša.
“To je najveća i vrlo konkretna financijska injekcija upravo vezana uz zaštitu okoliša koja je sada postala obvezujući dio ZPP-a i koja će biti od ogromnog značaja u budućnosti za transformiranje kompletnog ruralnog područja”, kaže Sokol.
Navodi i odredbu o obveznoj alokaciji tri posto plaćanja za mlade poljoprivrednike te najmanje 10 posto za male i srednje poduzetnike.
I SDP-ova europarlamentarka Biljana Borzan smatra da novi ZPP uzima u obzir strategiju Od polja do stola.
“Strategija Od polja do stola, kojom sam se bavila kao izvjestiteljica, izuzetno je bitna i ti dijelovi jesu ugrađeni u ZPP”, tvrdi Borzan.
Navodi da ZPP obuhvaća one dijelove te strategije koji se bave smanjenjem korištenja pesticida u proizvodnji hrane, manje umjetnih gnojiva, antibiotika i svega ostaloga što hranu čini nezdravom i opasnom za zdravlje.
“Vjerujem da ima dosta strahova proizvođača koji se boje da će im pravila koja su nametnuta smanjiti prihode, međutim ovdje se radi o tome da mi želimo svakom građaninu Europske unije omogućiti da na svom stolu ima zdravu hranu”, kaže Borzan.
Borzan navodi da ZPP implementira dijelove koji se odnose na povećanje ekološke poljoprivrede.
“Cilj je da se ekološka proizvodnja poveća i zdrava hrana tako učini cjenovno pristupačnijom. To su naši ciljevi koje smo si zadali kao zastupnici i koji jesu obuhvaćeni u ZPP-u”, kaže Borzan.
No Zeleni tvrde da je riječ o floskulama i da novi ZPP u praksi ne odražava strategije promicanja lokalne, klimatski prihvatljive proizvodnje i zaštite bioraznolikosti,
Lamberts smatra da su najave o tome da se ZPP želi učiniti zelenijim samo puste priče jer u njemu nema obvezujućih ciljeva.
ZPP je jedna od temeljnih europskih zajedničkih politika na koju odlazi trećina financijskog okvira EU-a za razdoblje od 2021. do 2027. Budžet od gotovo 390 milijardi eura trebao bi podržavati oko šest do sedam milijuna europskih poljoprivrednika i jamčiti prehrambenu samodostatnost EU-a.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.