U Hrvatsku danas stiže prvih šest novih borbenih zrakoplova Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Šest Rafalea iz flote od ukupno 12 koliko bi ih Hrvatska trebala imati u idućih godinu dana, danas slijeće u Zagreb.
Iz MORH-a je za N1 potvrđeno da bi idućih dva mjeseca nebo nad Hrvatskom trebali štititi borbeni avioni Italije i Mađarske. To će, objašnjeno nam je, biti organizirano u okviru tzv. Air Policinga, NATO-vog aranžmana kojeg je potpisala i Hrvatska. Evo kako će to točno izgledati.
Tko plaća nadzor neba?
“Air Policing predstavlja demonstraciju zajedničke političke volje članica NATO-a u kojoj je ključna koordinacija i dogovori između susjednih država pri čemu nitko nikome ništa ne plaća”, objašnjavaju iz MORH-a.
I iz NATO-a su nam potvrdili da će trošak zaštite hrvatskog neba snositi oružane snage Italije i Mađarske.
“Veliku većinu troškova plaćaju države koje osiguravaju zračni nadzor. Tako će talijanske i mađarske snage platiti svoju misiju zračnog nadzora”, rekli su za N1 u NATO-u.
Zapovjedi iz Španjolske i Njemačke
Zanimalo nas je i kako će operativno izgledati provedba nadzora hrvatskog neba od strane talijanskih i mađarskih borbenih aviona.
Iz MORH-a navode da su borbeni avioni koji sudjeluju u Air Policingu operativno podređeni nadležnom NATO zapovjedništvu i multinacionalnom operativnom središtu za zračne operacije (Combined Air Operations Centre – CAOC). Ono je nalazi u Torrejonu u Kraljevini Španjolskoj.
“CAOC svoje zadaće provodi u skladu sa zapovijedima i smjernicama Zapovjednika NATO-ove zrakoplovne komponente, smještene u Ramsteinu u Njemačkoj”, dodaju.
Što će raditi strani avioni nad RH?
Iz MORH-a dodaju kako Air Policing kao mirnodopska zadaća nadzora i zaštite zračnog prostora članica NATO-a uključuje zračno motrenje i navođenje, zapovijedanje i nadzor u zraku te odgovarajuća sredstva protuzračne obrane, kao što su lovački avioni.
Lovački avion, kao oružana platforma, nositelj je izvršenja ove zadaće, pojašnjavaju za N1 iz MORH-a na pitanje kakvu će točno ulogu nad Hrvatskom imati mađarski i talijanski borbeni zrakoplovi.
Imat će, potvrđeno nam je, uloga pripravnosti za presretanje 24 sata, što se najčešće odnosi na vizualnu identifikaciju cilja i njegovo praćenje u nacionalnom zračnom prostoru bez ugroze za teritorij Republike Hrvatske.
Privremeni angažman drugih zemalja
Inače, MORH tvrdi da je do ovoga došlo kako hrvatski borbeni dvojac ne bi utjecao na radne procese i usporavao obuku pilota za Rafale.
“Zato će se ova zadaća privremeno obavljati iz zrakoplovnih baza susjednih savezničkih zemalja Italije i Mađarske potpisivanjem bilateralnog sporazuma (Technical Arrangement) do lipnja na razini oružanih snaga, a kako su radile i druge članice NATO-a u prijelaznom razdoblju.
Sklapanjem bilateralnog sporazuma sa susjednim NATO članicama za pripravnost i moguće angažiranje dežurnog borbenog dvojca, suštinski se ništa ne mijenja jer Hrvatska i dalje zadržava sposobnost nadzora zračnog prostora u okviru savezničkog integriranog sustava protuzračne i proturaketne obrane”, navode iz MORH-a.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare