Filmom "Bergman - jedna godina, jedan život" (2018) koji je u konkurenciji za najbolji europski dokumentarac na predstojećim Europskim filmskim nagradama u subotu se otvara treće izdanje Arterije, filmskog tjedna posvećenog umjetnicima.
U organizaciji Kulturno informativnog centra (KIC) Arteria ove godine do 12. prosinca donosi besplatne projekcije devet dokumentarnih, igranih i eksperimentalnih filmova o nekima od najvećih umjetničkih imena današnjice.
“U obilježavanju stote godišnjice rođenja velikog autora, švedska redateljica Jane Magnusson uzima iznimno plodnu 1957. godinu kao polaznu točku za istraživanje Bergmana kao čovjeka, u svoj kompleksnosti njegove ličnosti”, napominje se u najavi prvog filma.
Nakon projekcije filmska kritičarka Višnja Vukašinović o magičnom Bergmanovu svijetu razgovarat će s filmologom i filozofom Marijanom Krivakom, te profesoricom skandinavske književnosti i filma Janicom Tomić.
U nedjelju se prikazuju dvije glazbene biografske drame – nedavno preminulog Miloša Formana gledatelji će se prisjetiti projekcijom jednog od njegovih najuspješnijih filmova “Amadeus”, a ikone šezdesetih i bivše članice Velvet Undergrounda Nico u filmu ceste “Nico, 1988” Susanne Nicchiarelli, dobitnice nagrade Horizonti na venecijanskoj Mostri.
Taj film donosi drugu, manje poznatu stranu priče o Christi Päffgen poznatijoj kao Nico dok ona, približavajući se pedesetoj, kreće na novu europsku turneju. U ulozi melankolične glazbenice koja se bori s ovisnošću i vlastitim demonima, te pokušava obnoviti odnos sa sinom nad kojim je odavno izgubila skrbništvo, nastupa Trine Dyrholm, danska pjevačica.
Nakon projekcije slijedi razgovor u kojem sudjeluju filmski kritičar Željko Luketić, glazbeni kritičar Juraj Štiftar, publicist i dizajner Dejan Kršić te filmologinja Tanja Vrvilo.
Dva dokumentarca o street artu
Treći dan Arterije, ponedjeljak, 10. prosinca, bit će u znaku ulične umjetnosti s dva dokumentarca.
Dokumentarac “Čovjek koji je ukrao Banksyja” (2018) Marca Proserpija prati genezu i sudbinu Banksyjevih crteža u Gazi, istovremeno otkrivajući tajne tržišta umjetninama ukradenih zidova diljem svijeta.
Film gledatelje upoznaje s bodibilderom i lokalnim vozačem taksija, znanom pod nadimkom Walid Zvijer, koji je osmislio ‘pravi poduzetnički plan’ – uzeti cijeli zid s crtežom i prodati ga onome tko ponudi najviše novaca.
Street art je tema i kaleidoskopskog dokumentarca “Mur murs” (1981) redateljice Agnes Varda, koja u prepoznatljivom stilu snima ulične murale po osunčanim ulicama siromašnih predjela Los Angelesa.
Njezin se film najavljuje i kao studija šarolikih urbanih migrantskih zajednica na prijelazu 70-ih u 80-e te esencijalni vodič kroz kalifornijsku uličnu umjetnost.
Nakon projekcije kustosica i autorica fotomonografije “Street/Art/Zagreb” Anja Planinčić razgovarat će s predstavnicima domaće street art scene
Ljubavni i pjesnički parovi na filmu
U utorak je na programu filmska poema “Odsanjani” (2016) austrijske filmašice Ruth Beckermann koja, utemeljena na dramatičnoj epistolarnoj razmjeni između književnice Ingeborg Bachmann i pjesnika Paula Celana, prenosi snažnu atmosferu ljubavne priče prošlog stoljeća u suvremeni kontekst.
Celanovi su roditelji poginuli u nacističkom koncentracijskom logoru, a njezin je otac bio član Nacističke stranke. Upoznali su se 1948. godine u Beču i iako im se nakon kratke romanse putevi razilaze, oni ostaju cijeli život neraskidivo povezani razmjenivši više od 200 pisama.
Dvoje mladih glumaca (Laurence Rupp i Anja Plaschg) nalaze se u studiju za snimanje kako bi čitali njihova pisma, no burni emotivni doživljaji bliskosti i otuđenja, oduševljenja i straha počnu utjecati i na njihov odnos.
Film je imao svjetsku premijeru na Berlinaleu i osvojio Grand Prix na inovativnom filmskom festivalu Diagonale u Grazu, te posebno priznanje na prestižnom dokumentarnom festivalu Cinema du Reel.
Nakon projekcije književna teoretičarka Marija Ott Franolić razgovarat će s profesorom germanistike Svjetlanom Lackom Vidulićem koji se posebno zanima za kulturnu povijest ljubavi.
Isti dan Arteria podsjeća na još jedan pjesnički i ljubavni par – Arthura Rimbauda i Paula Verlainea, s rijetko prikazivanim diplomskim filmom “Ubojice: Film o Rimbaudu” (1985) kultnog američkog nezavisnog filmaša Todda Haynesa u kojem glume sami Haynes te mlada Laura Linney.
U istom bloku prikazuje se eksperimentalni kratki film “Samoglasnici” (1975) Nikole Đurića o prijenosu poezije u film, a koji je inspiriran istoimenim Rimbaudovim sonetom.
Program završava u srijedu, 12. prosinca, projekcijom hvaljenog dokumentarca “Beuys” (2017) u režiji Andresa Veiela o revolucionarnom njemačkom umjetniku Josephu Beuysu.
Prije projekcije održat će se predavanje jednog od pionira hrvatske konceptualne umjetnosti Vladimira Gudca u kojem će se problematizirati nasljeđe Beuysova umjetnička djelovanja i njegova poznata, no često neshvaćeno geslo “Svaki je čovjek umjetnik”.
Program realizira Kulturno informativni centar (KIC), a selektorica i koordinatorica je Dina Pokrajac.
Ulaz na sve projekcije i događanja je besplatan.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter |Facebook | Instagram.