"Bez obzira na to što vam ljudi govore, riječi i ideje mogu promijeniti svijet", rekao je jednom prilikom neprežaljeni Robin Williams.
Teresa Amabile, profesorica iz harvardske Poslovne škole kaže kako “svako istraživanje iz područja ideja dokazuje da prosječno inteligentna osoba može proizvesti kreativne ideje i stvari”.
“Kreativnost ovisi o više čimbenika, poput iskustva, znanja i tehničkih vještina, sposobnosti razmišljanja na drugačije načine”, rekla je. Fast Company donosi popis od osam navika koje imaju osobe s produktivnim i dobrim poslovnim idejama, ali i praktičnim “rješenjima za svaki dan”.
1. Inspiraciju traže na neočekivanim mjestima
Umjesto da se fokusiraju samo na svoju industriju ili struku, motiviraju se i onim što se događa izvan toga. Tko kaže da dobro rješenje za organizaciju prostora ne možete pronaći šetnjom pokraj dječjeg igrališta, ili da vam satovi plesa neće pomoći da slobodnije razmišljate o novom projektu u odjelu ljudskih resursa? Ponekad i dizajneri automobila provire u novosti kod dizajnera namještaja.
2. Daju si vremena za donošenje odluka
Kreativnost se povećava kako vrijeme prolazi. Ako morate donijeti neku odluku, najprije se zapitajte koji je vremenski rok. Tada dajte umu da “prouči” sve opcije ili imajte problematiku na umu u svakodnevnom životu. Možda iznjedrite rješenje kojeg se ne biste sjetili da ste bili brzopleti.
3. Pronalaze unutarnju motivaciju
Ljudi s dobrim idejama najčešće motivaciju pronalaze jer uzimaju zadatke koji su im osobno zanimljivi, uzbudljivi, zadovoljavajući ili se jednostavno vole natjecati s konkurencijom.
4. Počinju od osnova
Ovakve osobe ne zanima što je netko već nešto napravio, nego ih zanima kako i koji je proces. Nije im cilj samo poboljšati nešto, nego razumijeti dovoljno kako funckionira da bi mogli napraviti nešto potpuno novo.
5. Ne boje se riskirati
Maxwell Maltz jednom je napisao kako razlika između uspješnijeg i manje uspješnog čovjeka nije to što jedan uvijek ima bolje ideje od drugoga, već što se ovaj koji je uspješniji ne boji riskirati i “kladiti” u provođenju svojih. Atmosfera inovacija stvara se kada se i zaposlenike uči da iznose svoja, različita stajališta i ideje o poslu, ali i da znaju prihvatiti tuđa.
6. Uvijek isprobavaju nove stvari
Prošlost možda ne može uvijek paliti u budućnosti. Zbog toga, kako vrijeme prolazi, uspješniji ljudi ne bježe od novih izazova i sasvim drugih područja djelovanja. Umjesto da se u poslu i životu “usadite” u isto mjesto, slobodno ponekad promijenite nešto kako bi razvili kreativnost i ostali “svježi”. Rutina je ubojica kreativnosti i entuzijazma.
7. Povezuju iskustva
Kreativnost najčešće proizlazi i iz sposobnosti da iskoristite dva potpuno različita iskustva ili trenutka, i da ih spojite u novu ideju. Steve Jobs je davne 1996., još prije nego su na tržište izbačeni iPhone i iPod, rekao za Wired:
“Kreativnost je jednostavno – spajanje stvari. Kada pitate kreativnu osobu kako joj je nešto pošlo za rukom, malo osjeća grižnju savjesti jer zapravo nije napravila ništa novo, nego je samo vidjela nešto. Njima se to čini logično. To je zato što su uspjeli spojiti iskustva koja su već imali i stvoriti nešto novo. A uspjeli su to jer su imali više iskustva, ili su više promišljali o svojim iskustvima nego drugi.”
8. Otvoreni su čaroliji
Elizabeth Gilbert ima teoriju da ideje uvijek postoje, ali traže osobu koja će se “zakačiti” za njih i provesti ih u djelo. Iako to nekome može zvučati čudno, ponekad se jednostavno, sasvim ljudski, probajte prepustiti svom osjećaju da će nešto ispasti baš kako treba.