Radio-televizija Srbije financirala tabloide bliske SNS-u: Svote su ogromne

Regija 14. lis 202417:24 0 komentara
N1 / Ivana Tomić

Javni servis "Radio televizija Srbije" posljednjih godinu dana dijeli novac tabloidima bliskim Srpskoj naprednoj stranci za reklamiranje TV programa. Prema službenim podacima, RTS je od 1. rujna prošle godine do danas potrošio oko pola milijuna eura za oglašavanje na provladinim internet portalima i tiskanim medijima.

Javni medijski servis “Radio-televizija Srbije” u protekloj godini dao je milijune dinara za reklamiranje TV sadržaja, a gotovo sav novac namijenjen za tu namjenu otišao je provladinim medijima.

Naime, kako prenosi Nova.rs, RTS se uglavnom oglašavao u tabloidima Kurir, Večernje novosti, Alo, Srpski telegraf i Blic.

Dakle, samo u rujnu ove godine čak 170 tisuća eura javnog novca građana Srbije RTS je dao navedenim medijima.

Izravno pogodavanje

Jedan od slogana javnog servisa bio je “vaše pravo da znate sve”. Znaju li javnost i građani na temelju čega RTS bira gdje će se oglašavati i zašto to čini bez javnog natječaja?

Samo u posljednjih 20 mjeseci RTS je za oglašavanje dao gotovo milijun eura. Na popisu oglašivača uglavnom su bili tabloidi bliski vlasti.

Članica žalbene komisije Vijeća za tisak i medijska teoretičarka Ana Martinoli izjavila je da RTS novac za oglašavanje nije izdvajao na temelju javne nabave, nego izravnom pogodbom.

“To u startu može otvoriti prostor za pitanje zašto baš ti nakladnici, odnosno zašto baš ti mediji dobivaju novac javnog servisa. Mislim da ovaj slučaj s RTS-om zapravo ukazuje na jedan širi problem tržišta, a to je da se naši kriteriji, i tamo gdje ih uopće ima, često ne poštuju u potpunosti”, objašnjava ona.

RTS posluje u minusu

„Što ga je navelo da izdvaja tako velika sredstva, imajući u vidu da se na osnovu financijskog izvještaja RTS-a iz 2023. godine da posluje u minusu, tolika suma novca izdvaja za one medije koji najčešće krše kodeks novinarstva“, naglašava.

Kako ističe, mediji su ti koji su zatvoreni za kritičke glasove protiv onoga što je trenutno dominantna vladajuća politika, da se vrlo često neke teme koje su od javnog interesa prešućuju.

“Bilo bi logično da netko tko želi uložiti javni novac u oglašavanje ide u smjeru najgledanijih, najutjecajnijih ili možda nekih medija koji su vrijedni za ovo društvo”, smatra.

Netransparentni procesi i utjecaj politike

Martinoli navodi da svako javno poduzeće ima određeni proračun koji će uložiti u oglašavanje na nekom mediju.

“Kod nas ti procesi nisu do kraja transparentni. Ne znamo koliko se javnih sredstava izdvaja za oglašavanje u, recimo, drugim komercijalnim medijima. I što je također problem, ne znamo koliko je to novca”, kaže.

Podsjeća i na diskriminaciju u samom procesu, jer se, kako navodi, podrška gotovo uvijek daje onim medijima koji su negdje u skladu s vladajućom politikom, dok neki drugi mediji koji su malo kritičniji teže ostati negdje na sa strane ili uopće ne može računati na taj novac.

“Ono što nam pokazuju brojna izvješća i način na koji je javna služba ustrojena i zakonski regulirana je takva da nikada nije potpuno lišena čak ni izravnog utjecaja politike”, objašnjava.

“Ništa nije sporno”

Iz Upravnog odbora RTS-a ranije su istakli da ne vide ništa zamjerljivo u procesu oglašavanja za koji su se odlučili.

“Oglašavanje je komercijalna djelatnost i ne može se ni na koji način dovoditi u vezu s kršenjem medijskih zakona i Kodeksa novinara.” RTS se na temelju čitanosti pojedinih novina ili posjećenosti pojedinih portala odlučuje o oglašavanju kod pojedinih medija, uostalom kao i svi drugi. Naravno, uvijek imajući u vidu koji proizvod ili program reklamira, vodeći računa da je to medij putem kojeg će doprijeti do određene ciljne skupine kojoj je program namijenjen”, rekao je Branislav Klanšček, predsjednik Upravnog odbora RTS-a.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!