Najskuplji i najnapredniji vojni brod od trinaest miljardi dolara u vodama je Bliskog istoka. Što donosi i koliko mijenja pravila igre u najkompliciranijem i najstarijem međunarodnom sukobu?
Sukob Izraela i militantne skupine Hamas otvorio je sve stare rane Bliskog istoka. Rješenje palestinskog pitanja, odnosa u užoj regiji, faktorima poput Egipta, Libanona, Sirije, Jordana. Onda i u široj – Saudijska Arabija, Iran, Turska.
Najstariji sukob na svijetu svaki dan širi radijus posljedica. Na veći dio svijeta, na ovaj ili onaj način. I na najveće svjetske sile.
Koliko je fitilj koji gori zapaljiv najbolje je pokazala najava i tajnika za obranu Sjedinjenih Američkih Država Lloyda Austina o premještanju nosača aviona USS Gerald R. Ford bliže Izraelu. I ne samo njega, već i krstarice i četiri razarača s navođenim projektilima.
Što mijenja prisutnost nosača USS Gerald. R Ford?
Gotovo sve i svuda.
USS Gerald R. Ford je jedan od najnaprednijih i najskupljih vojnih hardvera ikada napravljenih. Nakon godina razvoja i kašnjenja 18. lipnja 2021. godine završio je svoje prvo ispitivanje s udarom na oko 160 kilometara od zaljeva na Floridi, kako bi se provjerilo je li u stanju izdržati uvjete u borbi. Mornarica provodi ovakva ispitivanja koristeći eksplozive kako bi ustanovila mogu li nastaviti ispunjavati zahtjevne misije u svim uvjetima.
Izgradnja je koštala negdje oko 13,3 milijarde dolara, a mnogi su tvrdili da je novac vjerojatno mogao biti bolje utrošen, i ne mislimo samo na pacifiste. Budući da svijet sve češće nije lijepo mjesto (pitanje je je li ikad i bio), ovim brodom je ipak kupljena sigurnost, odvraćanje, ali i prijetnja. I to kakva.
Službeni naziv nosača je “Carrier, Volplane, Nuclear 78” (CVN 78).
Najnoviji i najnapredniji nosač aviona američke mornarice dizajniran je i izgrađen zamijeniti zastarjele klase supernosača Enterprise (CVN 78 je službena zamjena za model CVN-65 koji je službovao 51 godinu) i Nimitz. Prvi u svojoj klasi dobio je ime po Geraldu R. Fordu, 38. predsjedniku Sjedinjenih Država koji je služio u mornarici tijekom Drugog svjetskog rata i sudjelovao u borbi na lakom nosaču aviona USS Monterey na Pacifiku.
Vijest je priopćio tadašnji obrambeni tajnik Donald Rumsfeld na eulogiji Fordu u Michigenu 2007. godine, a to mu je i usmeno obznanio malo prije njegove smrti, što ovaj nosač čini jednim od tek nekoliko koji su nazvani po osobi koja je živa. Njegova kćer Susan Ford Bales postala je sponzor broda, kako bi mi rekli ona ga je službeno “krstila” 2013. godine, kada je i odabrala predmete za vremensku kapsulu sakrivenu na brodu, koja je dio mornaričke tradicije i baštine.
Što čini ovu klasu i brod udarnom snagom od koje gotovo nema odvraćanja?
Brz, ogroman, jeftiniji
Brzina? Prema službeno objavljenim statistikama Ford je sposoban postići maksimalnu brzinu od oko 30 čvorova (56 km na sat).
Da bi se stavilo u perspektivu, neki od najbržih ratnih brodova koji su trenutno u funkciji, poput razarača, morali bi svoje motore zagrijati do maksimuma da bi ga stigli na moru. Brodovi koji su nama možda poznatiji, poput morskih glisera, obično voze na 20 čvorova (iako većina dostiže i 30 čvorova pri najvećoj brzini).
I to sve možda ne bi bilo tako fascinantno da ne spomenemo težinu. S punim teretom 100.000 tona. Kako nešto toliko ogromno uopće pluta, a kamoli razvija toliku brzinu, bilo bi legitimno pitanje, ne samo laika. Dugačak je 333 metara, širina trupa 41 metar, pilotska paluba 78 metara, visina isto toliko. Tako su te tone raspoređene. Čak i najveći ratni brodovi današnjice za ovu neman su poput patuljaka.
Samo jedan brončani propeler, širine 6,6 metara teži nevjerojatnih 30 tona. Za tu instalaciju bilo je potrebno deset mjeseci mukotrpnog rada.
Kada se ujporedi s klasom Nimitz, svaki brod u klasi Gerald Ford će, prema riječima mornaričkih dužnosnika, uštedjeti više od 4 milijarde dolara ukupnih troškova tijekom svog 50-godišnjeg radnog vijeka. I imat će skoro 700 članova posade manje. Prvi je nosač aviona koji je u potpunosti izgrađen korišctenjem električne energije, eliminirajući potrebu za parnim servisnim linijama, smanjujući troškove održavanja i povećavajući kontrolu korozije.
Brod i njegova klasa opremljeni su s dva unaprijeđena Bechtelova nuklearna reaktora A1B, takozvanim elektromagnetnim sustavom za lansiranje aviona (EMALS), naprednim liftovima za oružje, naprednom opremom za zaustavljanje (AAG) i radarom s dva opsega (DBR). Treba napomenuti da su upravo tehnički problemi s novom opremom značajno odgodili stavljanje broda u funkciju.
Dizajniran kroz virtualnu stvarnost, obojan sa 757 tisuća litara premaza
Brod je moćan i bez letjelica na njemu (posjeduje RIM-162 bacače zemlja-zrak, RIM-116 raketni bacač zemlja-zrak, Phalanx Close-in oružani sustav (CIVS) s automatiziranim topovima od 20 mm i mitraljezima od 12.7mm. Phalanx je sposoban autonomno detektirati, ciljati i uništavati širok spektar zračnih prijetnji, od nadolazećih projektila, preko aviona, do bespilotnih letjelica.
Kada mu se pridruže letjelice na palubi, postaje još ubojitiji. Njih 90, koliko je maksimalni kapacitet.
Dizajniran je s ciljem da eliminira horizontalno kretanje unutar broda. Napredni liftovi za oružje su također dizajnirani za transport oružja od skladišta do specifičnih područja za rukovanje oružjem unutar broda. Newport Ship Building to je ostvario koristeći trodimenzionalni model proizvoda punog opsega. Operacije na brodu predviđaju i korištenje tehnologije naglašene, proširene stvarnosti kako bi posada imala bolji uvid u sustave broda.
Nije sve tehnologija, nešto je moralo i ručno i pješke. Oko 170 malera nanijelo je 757 tisuća tona. To je enterijer Bijele kuće pomnožen sa 350. Ne bilo kakve boje, već premaza nove formule koji se može sam regenerirati, a također je u stanju izdržsti toplinu i UV zračenje.
Kafić Starbucks, nova vrsta katapulta
Osoblje broji 4.500 članova posade (maksimum je pet tisuća). Za njih postoje trgovine, čak i kafić Starbucks, s nešto nižim cijenama od uobičajenih. Kafić je doduše neprofitan, a sav prihod se preusmjerava za različite namjene i aktivnosti na brodu. U kantinama se koristi posebna mornarička debitna kartica.
Brod posjeduje i stomatološku ordinaciju, mjesta za vjerske obrede (do 40 različitih vjerskih službi tjedno dok je nosač na moru. Svaka služba je prilagođena specifičnim tradicijama različitih vjera na brodu). Na Fordu žene čine udio od 20 posto, što je bio i povod za određene promjene u toaletima, koji su sada prvi put neutralni.
Ako vam ovo djeluje kao banalna inovacija, vratit ćemo se na mehaniku – katapult letačke kabine bez parnog pogona. Umjesto toga na scenu stupa elektromagnetni sustav za lansiranje aviona (EMALS). Ova inovativna tehnologija eliminira potrebu za stvaranjem i skladištenjem pare, oslobađajući značajan prostor ispod palube.
To također znači da USS Gerald R. Ford može lansirati 25% više aviona dnevno nego Nimitz klasa, i to sa 25% manje članova posade.
Ne postoji improvizacija na ovom tehnološkom čudu. I ništa nije slučajno. Pa ni logo. On je hommage Fordovom boravku u mladim izviđačima tijekom adolescentskog perioda. Moralni kompas je referenca na njegovo naslijeđe poštenja i integriteta. Trisedet i osam zvjezdica simbolizira činjenicu da je bio 38. po redu američki predsjednik. Sveučilište Michigen koji je pohađao predstavljen je kroz azurno plavu i žutu boju, a zastupljene su i plava i bijela boja sveučilišta Yale koji je bio dio njegovog kasnijeg obrazovanja.
Ostaje nada da će se za ovaj i njemu slične brodove više pisati informativni tekstovi koji se bave kuriozitetima, a manje oni koji će se osvrtati na njihovu stvarnu primjenu i upotrebu u ratu.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!