Vlatka Domović s Učiteljskog fakulteta i Boris Jokić s Instituta za društvena istraživanja u Točki na tjedan komentirali su rezultate PISA istraživanja provedenog na učenicima u hrvatskim školama.
Domović smatra da nije nikakvo iznenađenje činjenica da su rezultati istraživanja loši. “Mene bi silno iznenadilo da su rezultati bolji. Rezultati su uvijek isti i bavimo se njima samo kad se objave. Zašto bismo očekivali bolje rezultate, ako ništa ne činimo?”, upitala je.
Objasnila je da za bolje rezultate treba napraviti tri stvari: strukturnu promjenu obrazovanja, jer struktura hrvatskoga obrazovanja ne odgovara onom što se vidi u drugim, uspješnijim zemljama, promjena kurikuluma te promjena sustava obrazovanja učitelja i nastavnika.
“Ono o čemu bi valjalo voditi računa jest i to da se istraživanja provode svake tri ili četiri godine. Mišljenja su postavljena tako da, ako ih zemlje prepoznaju, ona mogu poslužiti kao nešto što je temelj za obrazovnu reformu u punom smislu i onda to mogu i učiniti”, rekla je Domović.
Rekla je da ne vidi načine kako ostvariti bolje rezultate bez promjene sustava. “Mi smo dijelom mijenjali sustav obrazovanja učitelja i nastavnika, kroz bolonjsku reformu. Što se bolonje tiče, moja je tvrdnja da je to administrativna, a ne stvarna promjena. Da imamo konsenzus, onda bismo mogli nešto i promijeniti. Naravno da istraživanja nisu savršena, ali pitanje je zašto u njima participiramo, ako iz njih ništa ne učimo”, upitala je Domović.
Jokić smatra da bi reforma obrazovanja djelomično riješila problem loših rezultata učenika na istraživanjima, međutim,smatra da postoji nešto što je važnije od pozicije na rang ljestvici. “Puno važnije od toga koja je Hrvatska na rang ljestvici jest kakvi su rezultati naših učenika, više radi nas, nego radi usporedbe s drugima. Rezultat pokazuje da je značajan broj naših učenika funkcionalno nepismen. To znači da ono što su učili ne znaju primijeniti u najosnovnijim životnim situacijama. Postotak je znantno veći u zemljama koji su naši konkurenti. Od svih trivijalizacija koje nam se daju kao magla, važni su ti rezultati, ukazuju da smo mi izgubili korak 2016. i 2017., ali izgubili smo ih i 2030. i 2040. godine. Sve to je opasno za budućnost ove zemlje”, rekao je Jokić.
Dodao je da nisu rezultati loši, nego su loši u odnosu na naša očekivanja. “Nisu naša djeca gluplja od druge djece niti su naši učitelji slabiji od drugih. NAš sustav nema kvalitetne obrazovne niti odgojne ishode. Politika 25 godina ne stavlja obrazovanje, odgoj i znanost u fokus svoga djelovanja”, rekao je Jokić.
Domović je istaknula da je problem odgovornosti za stanje u obrazovnom sustavu. Rezultati PISA istraživanja pružaju nam uvid u puno drugih podataka koji mogu biti instruktivni za nas. “Ja tu vidim mnoge podatke koji svjedoče o našoj obrazovnoj kulturi općenito. Vrlo mali broj nastavnika pomaže. Obrazovni sustav ne može nadmašiti kvalitetu svojih učitelja. Imamo u Hrvatskoj puno entuzijastičnih učitelja koji daju sve od sebe”, rekla je Domović.
Jokić je pohvalio učitelje u Hrvatskoj. “Ja smatram da su učitelji možda i najkvalitetniji dio sustava obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Oni ne samo što su vrijedni, nego su i kreativni i entuzijastični. U 21. stoljeću tko ima pametni telefon, može doći do bilo kojeg činjeničnog znanja, ne može doći do proceduralnog znanja, ne može razviti kritički stav. Škola ne bi trebala biti preslika fakulteta. Trebamo odmak škole od sadržaja ka praktičnim znanjima”, rekao je Jokić, istaknuvši da je odnos politike prema obrazovanju – izdaja.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.