Vojni analitičar portala "Obris" Igor Tabak kaže kako u javnosti ima malo službenih podataka zašto se Hrvatska odlučila za kupnju izraelskih borbenih zrakoplova F-16 istaknuvši kako tu postoji puno otvorenih pitanja koja traže objašnjenje.
“Tu ima iznimno malo službenih podataka, a većina svih priča i diskusija je bazirana na novinskim napisima, pozivanjima na neimenovane izvore, što već traje neko vrijeme. Izuzetno bitna će biti konferencija za medije na kojoj će se podrobnije objasniti ta odluka, jer ima puno otvorenih pitanja i stvari koja traže objašnjenje”, rekao je Tabak.
Pozdravio je jučerašnju najavu premijera Andreja Plenkovića i ministra obrane Damira Krstičevića da će ići u ozbiljnije informiranje javnosti o kupnji tih zrakoplova.
Smatra kako bi bilo šteta da tako velik i kompliciran posao, značajan za Hrvatsku, Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i Oružane snage u cjelini, ostane obilježen manjkom transparentnosti.
“To nije tema koja će brzo nestati s pozornice jer kupujemo avione koje će Hrvatska koristiti dugo i gdje će se za koju godinu vidjeti kolike su prilagodbe sustava, koliki je trošak te kakve su karakteristike aviona koje kupujemo”, kazao je.
Tabak jednim od problema vidi što su pri odluci o kupnji zrakoplova u konkurenciji bili ravnopravni novi i rabljeni avioni, što su različite stvari. Također, dodao je, u postupku su bodovani strateško partnerstvo, industrijska suradnja te čitav niz dodatnih elemenata, a nije jasno na koji su način bodovani.
Upitan o kritikama koje su se u javnosti pojavile vezano uz kupnju tih izraelskih zrakoplova Tabak je pojasnio kako je velika razlika uspoređivati novi F-16 s rabljenim, kao i uspoređivati izraelski dograđeni avion s grčkim bez dorada. “To su jako različite stvari unutar kategorije F-16”, kazao je.
Smatra i da u javnosti, mimo stručnog tima i nadležnih tijela, nije jasno koliko su ti izraelski avioni stari, u kojem su stanju, koliko je širok paket koji obuhvaća nabavu tih aviona i slično.
Tabak jako dobrom odlukom smatra to što je Hrvatska odlučila zadržati sposobnost nadzvučnih borbenih aviona i nakon dugo godina strukturno modernizirati Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, ali smatra da se išlo jako brzo u izbor konkretnih zrakoplova jer se moglo uzeti još vremena.
“Moglo se pokušati stiskati proizvođače ne bi li se postigle bolje ponude, ali s količinom javno objavljenih podataka jako je teško donijeti konkretni stav”, kazao je.
Tabak ističe da će sada, nabavom novih aviona, trebati poduzeti niz velikih promjena za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo kao što su obuka pilota, organizacija, održavanje, infrastruktura i slično.
Potpredsjednik Vlade i ministar obrane Damir Krstičević istaknuo je u srijedu kako je to projekt koji jamči sigurnost, suverenitet Republike Hrvatske, dodavši da smo donijeli veliku odluku o zadržavanju sposobnosti nadzora hrvatskoga zračnog prostora i zadržavanja tradicije borbenog zrakoplovstva.
Vijeće za obranu prihvatilo je u utorak navečer mišljenje stručnog tima Ministarstva obrane da je najpovoljnija ponuda za višenamjenski borbeni zrakoplov izraelska ponuda rabljenih F-16 zrakoplova i dalo preporuku Vladi za donese odluku o nabavi.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.