Kad bi se kamionske tarife uskladile s europskima, građani bi plaćali upola manje, računa nekadašnji ministar gospodarstva.
Novi sustav naplate cestarina, koji bi u Hrvatskoj trebao stupiti na snagu za oko tri godine, naišao je na podijeljene reakcije u javnosti, piše Varaždinski.
Sustav je to koji podrazumijeva elektroničku naplatu po prijeđenom kilometru putem satelitskog praćenja, što bi trebalo riješiti problem protočnosti. Takav sustav se, kako je rečeno, nigdje u Europi ne koristi za osobne automobile.
Neke zemlje i dalje imaju naplatne kućice, dok neke imaju vinjete. Najava uvođenja novog sustava ponovo je potaknula raspravu bi li vinjete bile bolje rješenje.
Bivši varaždinski župan i nekadašnji ministar gospodarstva Radimir Čačić smatra da je ta dilema promašena, jer suština problema je negdje drugdje.
“Da, ovaj najavljeni sustav će biti dobar. Protočnost neće biti više 300 nego 3000, ali to je tehnika. To je manje bitno. Nije toliko bitna tehnologija, koliko su bitne tarife”, kaže Čačić.
Pa objašnjava zašto tako govori.
“Mi imamo 386 milijuna eura prihoda od autocesta, dok recimo Slovenija ima 494. A imaju dvostruko manje autocesta. No takav njihov prihod nije radi vinjeta! Oni na vinjetama imaju svega 95 milijuna eura od tih 494 milijuna! Dakle, samo jedna petina. A ostalo je prihod od kamiona”, skreće Čačić pažnju na taj detalj.
Samo 27 posto od kamiona
Iznosi brojke koje pokazuju da u Hrvatskoj 73 posto prihoda dolazi od osobnog prijevoza (dakle ono što bi mogle biti vinjete), a samo 27 posto od kamiona.
“Razlog tome je što je naša cijena na kamionima dva puta niža u odnosu na Sloveniju te dva i pol puta manja u odnosu na Austriju i europski prosjek. A zašto je tako? Pa zbog lobija kamiondžija. Mi dajemo dva i pol puta nižu cijenu kamionima iz cijele Europe zato da bi naše kamiondžije imale nisku cijenu. Dakle, mi ostali financiramo sve europske kamione da nam uništavaju autoceste”, tumači Čačić.
Cijene bi mogle biti niže
Dodaje da izračuni pokazuju da bi cijene autocesta za osobni prijevoz mogle biti dvostruko manje kad bi se kamionske tarife izjednačile s europskima.
“Da, mi građani plaćamo dva puta veću cijenu za autoceste nego što bismo plaćali kada bismo tarifu za kamione ujednačili s europskom. Mi bismo najnormalnije mogli prepoloviti cijenu za aute, a izvan ljetne sezone i niže, za 70 posto”, kazao je.
No, ni jedan ministar prometa dosad se tome nije bio u stanju suprotstaviti, oslikava Radimir Čačić odnose snaga.
“Razlog su glasovi, razlog je financiranje stranaka, oni financiraju stranke”, kaže.
Vinjete bi morale koštati 300 eura!
Vinjete koje se spominju uopće nisu tema, uvjeren je Čačić, i to opet zbog tih istih tarifa.
“Nama treba tih 400 milijuna eura da bismo mogli održavati autoceste. Ako kamionske tarife ostanu iste, a osobni prijevoz pretvorimo u vinjete, te vinjete bi koštale 300 eura godišnje! Dakle, to nitko ne bi kupio. Ako bi cijena bila prihvatljivija, onda ne bi bilo dovoljno prihoda”, vraća Čačić opet glavno pitanje na cijenu koju plaćaju kamioni.
Osim toga, dodaje, vinjeta nije pravedna jer oni koji se voze manje plaćaju onima koji se voze više:
“Meni bi vinjeta bila odlična jer tri, četiri puta tjedno idem u Zagreb. Ali to znači da će to platiti netko drugi”, ističe.
Sukob s kamionskim lobijem
Rješenje je, dakle, smatra on, samo jedno:
“Nije stvar u tome kako ćemo pratiti promet. Nije stvar u tehnologiji, nego u tarifama. Jedino rješenje je ući u sukob s kamionskim lobijem”, zaključio je Čačić.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!