Stručnjak za telekomunikacijski sektor Dejan Ljuština iz konzultantske tvrtke PwC Hrvatska naglasio je u intervjuu povodom konferencije 'Trendovi u telekomunikacijama u 2015. godini', koja se održava u petak, 6. veljače, kako je Hrvatska propustila brdo prilika u ICT-u i kako postoji mogućnost da je izgubila korak sa svijetom.
Prihodi telekoma i dalje padaju naglasio je Ljuština i dodao da su glavni razlozi nepovoljni regulatorni utjecaji, koji im smanjuju profitabilnost, over the top (OTT) igrači ( Skype, Facebook, WhatsUppa…) i velika cjenovna konkurencija.
“U Europi se vodi cjenovni rat. Imate više od 120 telekoma dok ih je u SAD pet-šest”, rekao je.
Telekomi danas pokušavaju nadomjestiti pad prihoda u “core biznisu” ulaskom u neke druge sektore. Prisutni su u energetici, financijskim uslugama, zdravstvu no mnogi od njih nisu napravili uspješne biznise.
Istaknuo je kako s druge strane Telekomi nisu našli rješenje kako konkurirati OTT igračima. Naime, OTT igrači uzimaju vrijednost iz cijelog biznisa, a ne moraju investirati u infrastrukturu. Najbolji primjer za to je Apple koji vrijedi kao 100 telekom kompanija na svijetu zajedno.
Na pitanja zbog čega telekomi ne uspijevaju držati korak s jednim Facebookom ili Googleom, Ljuština je odgovorio kako se radi o tromosti.
“Telekomi su u pravilu veliki sustavi. Uspješni su mali i efikasni digitalni biznisi”, rekao je.
Situacija na Hrvatskom tržištu i budućnost telekoma
“Kad je ekonomska situacija loša, veća je cjenovna osjetljivost kupaca”, rekao je Ljuština i naglasio kako je Tele2 krenuo u cjenovni rat u čemu su ga drugi operatori slijedili. Sve je to dodatno otežalo telekomima daljnje investiranje u infrastrukturu.
I regulatorni okviri u regiji SEE (op. a., Srednja i Istočna Europa) su nepovoljni. Regulatori još uvijek ne znaju što trebaju napraviti pa se drže smjernica Bruxellesa, a ni sam Bruxelles ne zna kako pokrenuti telekomunikacijski sektor da se ponovo počne razvijati.
Na pitanje hoće li se telekomi u budućnosti othrvati OTT igračima, Ljuština je naglasio kako su moguća tri scenarija.
Jedan je da OTT igrači u potpunosti zavladaju tržište. Suprotni je scenarij taj da telekomi eksplozijom uređaja koji se spajaju tzv. internet of things i inovacija koje bi mogli ponuditi kupcima kreiraju svoja digitalna carstva. Treći scenarij, koji je po meni najizgledniji, predviđa suradnju telekoma i OTT igrača. Više nisu konkurenti, već partneri koji vežu OTT usluge i konektivnost što može donijeti benefite jednima i drugima.
Situacija u domaćem ICT sektoru
“Jednostavno rečeno, mi smo našu ICT industriju osakatili”, naglašava Ljuština.
Prije deset godina imali smo dobru startnu poziciju, ali smo je zatrli poreznim opterećenjima, lošim regulatornim okvirima te našim birokratiziranim poslovno-administrativnim sustavom. Iz ICT segmenta u inozemstvo otišlo je jako mnogo ljudi. Oni koji su ostali jednostavno su toliko uporni da su preživjeli na tržištu.
Hrvatska je propustila brdo prilika i bojim se da smo izgubili korak sa svijetom. Cloud tehnologija i internet of things omogućuju poslovne modele koji nisu vezani za lokaciju. Kompanije mogu ponuditi produkte koji se plasiraju globalno. Mi toga nemamo dovoljno.
Pokretač ICT industriji u Hrvatskoj dala bi reforma javnog sektora. Tu se otvara prostor za cloud rješenja i automatizaciju, ali se ta reforma odlaže iz vlasti u vlast. Znači, nemate jako domaće tržište, ubijaju vas porezi, koče vas druge prepreke poslovanju, stručni ljudi odlaze i zbog toga nisam previše optimističan što se tiče boljeg razvoja našeg ICT sektora, piše Tportal.