Brojni automobili na dizel i benzin kojih se Zapad želi započinju svoj drugi život u zapadnoj Africi.
Parkiralište Fifa Park u gradu Cotonou u Beninu puno je automobila koji su svoj život započeli u Europi ili Sjedinjenim Državama. Među njima se našao i jedan Ford Escape iz 2008. godine. Ovaj, 14 godina star Ford, stigao je u Benin iz SAD-a prošle godine, nakon što je prodan na aukciji automobila.
Podaci o automobilu koje je pronašao CNN pokazuju da je imao tri prethodna vlasnika u američkim državama Virginiji i Marylandu i da je prešao preko 252.000 milja (oko 450.000 kilometara). Imao je jedan prethodni opoziv zbog problema sa servo upravljačem, ali za razliku od nekih drugih automobila na parkiralištu u Cotonouu, stigao je u relativno dobrom stanju i nije sudjelovao ni u jednoj prijavljenoj nesreći.
Ovaj zastarjeli SUV samo je jedan od milijuna rabljenih automobila koji svake godine stižu u zapadnu Afriku iz bogatih zemalja poput Japana, Južne Koreje, europskih zemalja i, sve više, SAD-a. Mnogi od njih završe u Beninu, jednom od najvećih afričkih uvoznika rabljenih vozila.
Očekuje se da će se tok rabljenih automobila koji idu prema zapadnoafričkim lukama samo povećati s prelaskom Zapada na električna vozila. Dok bogate zemlje postavljaju agresivne ciljeve kako bi potrošače preusmjerili na električna vozila, automobili na konvencionalna goriva neće nužno nestati.
Veliki rast potražnje
Umjesto toga, mnogi će biti otpremljeni tisućama kilometara daleko u zemlje u razvoju poput Benina, gdje stanovništvo raste, zajedno s potražnjom za rabljenim automobilima.
Stručnjaci kažu da će učinak biti preusmjeravanje klimatskih i ekoloških problema na zemlje koje su najosjetljivije na klimatsku krizu, potkopavajući njihove vlastite pokušaje da smanje zagađenje koje uzrokuje zagrijavanje planeta.
Globalno tržište rabljenih lakih vozila poraslo je gotovo 20 posto od 2015. do 2019., kada je izvezeno više od 4,8 milijuna automobila. Došlo je do blagog pada izvoza 2020. godine kada je počela pandemija covida, ali brojke sada “prilično brzo rastu”, rekao je dužnosnik Programa Ujedinjenih naroda za okoliš (UNEP) Rob de Jong za CNN.
SAD izvozi oko 18 posto svjetskih rabljenih vozila, prema podacima UNEP-a. Oni putuju po cijelom svijetu, uključujući Bliski istok i Srednju Ameriku, ali mnogi odlaze u Nigeriju, Benin i Ganu.
Neki od njih su reparirani automobili koji su doživjeli nesreće, bili poplavljeni ili su jednostavno prestari, a koji se prodaju na aukciji za dijelove. “Mnogi od njih su Hyundaiji, Toyote, limuzine stare dvije do pet godina”, rekao je Dmitriy Shibarshin, direktor marketinga za West Coast Shipping, tvrtku specijaliziranu za međunarodnu dostavu automobila.
“Tamo se uglavnom šalju ekonomični automobili”, dodao je.
Shibarshinova tvrtka i druge su “kao FedEx” za automobile, rekao je. Njegova tvrtka obično je specijalizirana za vozila više klase, ali isporučuje i jeftinije automobile.
Ogroman apetit
U velikim afričkim zemljama poput Kenije i Nigerije, više od 90 posto automobila i kamiona su rabljena vozila iz inozemstva. U Keniji, gdje se de Jong nalazi, vozni park se udvostručuje svakih osam godina. “Ulice koje su nekada bile lišene automobila sada su zakrčene prometom”, rekao je.
Postoji ogroman apetit za ova rabljena vozila. “Imate vrlo mladu populaciju koja iz dana u dan postaje sve bogatija i bogatija”, rekao je Etop Ipke, izvršni direktor Autochek Africa, online tržišta automobila.
“Prva stvar koju žele učiniti, budući da si mogu priuštiti stvari, jest malo mobilnosti”, rekao je.
No, za razliku od zapadnih zemalja, malo potencijalnih kupaca ima pristup kreditu, pa su novi automobili često nedostupni. “To je temeljni razlog zašto ne možemo poboljšati kvalitetu” prodanih automobila, rekao je Ipke. “Nije kao da ljudi žele voziti rabljene automobile, to je problem priuštivosti”, dodao je.
Stručnjaci kažu da bi potražnja za rabljenim automobilima mogla još više eksplodirati jer će porast električnih automobila na Zapadu povećati ponudu rabljenih automobila u afričkim zemljama. Gotovo jedno od pet vozila prodanih na globalnoj razini ove godine bit će električno, prema Međunarodnoj agenciji za energiju, u usporedbi s manje od 5 posto u 2020..
Kina, Europa i SAD vodeći su na tržištu električnih vozila, objavila je agencija.
Pad kvalitete
U državama poput New Yorka i Floride, gdje potrošači kupuju više električnih vozila, trgovci sve više traže mjesto za prodaju svojih starijih modela na benzin i dizel, tvrdi Matt Trapp, regionalni potpredsjednik velike aukcijske tvrtke za automobile Manheim.
Te države također imaju snažne lučke operacije, što ih čini idealnim mjestom za otpremu rabljenih automobila u Afriku. “To uspostavlja stvarno komplementarnu dinamiku”, rekao je Trapp za CNN.
Iz perspektive UNEP-a, nisu svi automobili na konvencionalna goriva zabrinjavajući. To su oni stariji, koji više zagađuju i manje su sigurni, rekao je De Jong. Postoje dokazi da sve veća potražnja za vozilima u Africi zapravo rezultira time da se u posljednje vrijeme na taj kontinent isporučuje više starih i očuvanih automobila nego prije 20 godina.
“Ono što vidimo u ovom trenutku je veliki izbor rabljenih vozila koja se izvoze sa globalnog sjevera na globalni jug”, rekao je de Jong. “Ne samo da se broj povećava, nego i kvaliteta opada.”
Trgovac automobilima na Fifa Parku u Cotonouu, Abdul Koura, rekao je za CNN da su američki i kanadski automobili vrlo poželjni uvoznicima, koji često dovoze automobile koji su sudjelovali u nesreći. “Oni popravljaju te automobile i preprodaju ih kako bi zaradili”, rekao je Koura, čiji prostor u Fifa parku uključuje više od 30 rabljenih vozila uvezenih iz Kanade.
Nekim uvezenim vozilima nedostaje katalizator, uređaji za kontrolu emisije ispušnih plinova koji filtriraju otrovne plinove. Katalizatori sadrže vrijedne metale uključujući platinu i mogu postići cijenu do 100 dolara na crnom tržištu.
Problem onečišćenja
Milijuni automobila isporučenih u Afriku i Aziju iz SAD-a, Europe i Japana “zagađuju ili nisu sigurni”, prema UNEP-u. “Često s neispravnim komponentama ili nedostajućim komponentama, izbacuju otrovne pare, povećavajući onečišćenje zraka i ometajući napore u borbi protiv klimatskih promjena”, dodaju.
Propisi usmjereni na smanjenje onečišćenja i povećanje sigurnosti uvezenih automobila u zapadnu Afriku uglavnom su bili slabi. Ali nedavno je bilo pokušaja da se oni pooštre.
Godine 2020. Benin i 14 drugih članica bloka Ekonomske zajednice zapadnoafričkih država dogovorili su niz propisa o emisijama iz vozila u regiji, uključujući dobnu granicu od 10 godina za rabljena vozila i ograničenja u količini emisija ugljika koje automobili smiju proizvoditi, ali nije jasno koliko se strogo provode.
Dužnosnici UNEP-a, uključujući de Jonga, također su razgovarali s dužnosnicima SAD-a i EU-a o uvođenju novih propisa koji bi suzbili slanje vrlo starih ili otpadnih automobila u zemlje u razvoju. Ti su razgovori u ranoj fazi i tek trebaju rezultirati bilo kakvim dogovorima.
Ipak, de Jong dodaje kako su povećane isporuke starijih automobila koji više zagađuju okoliš jednako problem za razvijene zemlje kao i za zemlje u razvoju u kojima se oni voze.
“Danas, s klimatskim promjenama, zapravo nije važno gdje se događaju štetne emisije. Bilo u Washingtonu ili Lagosu, nema razlike”, rekao je de Jong za CNN.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!