Producent Danijel Tipura, koji je prije dvije godine započeo s radom na filmu o hrvatskoj funk legendi Dinu Dvorniku, ovih dana vodi pravi rat sa Hrvatskim audiovizualnim centrom. Naime, drugu godinu za redom odbili su financirati njegov projekt "Dino Dvornik manijak", za koji je već načinio 50 intervjua.
Među intervjuiranim glazbenicima, njegovim poznanicima i prijateljima te javnim osobama diljem Balkana su Davor Gobac, Josipa Lisac, Danijela i Ella Dvornik, Sky Vikler, Slavko Sakoman, Neno Belan, Rambo Amadeus… Tipura je i uložio vlastitih 70 tisuća kuna, a u Beogradu su mu pritom i ukrali auto, međutim, projekt ponovno nije prošao.
“Za vrijeme snimanja intervjua sa svim ovim ljudima dobili smo prvi odj* od HAVCA (hrvatska institucija koja financira filmove i dokumentarce): ‘Dino nije ni po čemu zanimljiva tema za financiranje.’ Prenijeli smo svim ovim ljudima tu informaciju i pitali ih što misle, naravno i snimili… Svi su samo rekli da smo jako naivni i da znamo svi kako HAVC funkcionira. Znao sam i ja, ali sam bio na dva sastanka u HAVC-u gdje su me uvjeravali da nije namješteno i da uvijek pobjeđuju projekti koji imaju najviše potencijala za kino distribuciju, odnosno dokumentarci koje ce doći do mase, što je i logično”, ogorčeno je konstatirao na Facebooku, a podrška mu je stigla i od kćerke izuzetnog glazbenika, Elle Dvornik. Ona suosjeća sa Tipurom, ne samo zato što joj je prijatelj, već i zbog uloženog entuzijazma i novca. Naime, jedna minuta arhivskog sadržaja košta 100 eura, a tu su i animacije, obrada zvuka i slično.
https://www.facebook.com/photo.php
“Strast, volja i rad su jako cijenjeni u našoj državi od ljudi bez obzira što itko rekao, međutim postoje organizacije kojima to nije bitno. Takve organizacije su korumpirane i ne vodi ih narod, već par individualaca, koji si spremaju pare u džep. Pa ti budi mlad, ambiciozan i motiviran, a kad odeš iz države svi će te popljuvati da si izdajica”, kaže ona, referirajući se na Tipuru, koji već mjesecima radi u Kataru i planira ondje i ostati.
“Danijel Tipura nije samo moj najbolji prijatelj, već dečko koji je iz rata, iz Slavonskog Broda došao u Zagreb bez ikoga, bez ičeg i bez veza i do sada radio spotove za najveće zvijezde Balkana, jer je htio, volio i želio…. Njegova strast i ljubav prema mojem ocu i njegovom životu, te vrijeme i novac i ukradeni auto su jako cijenjeni od puno nas. Danijel, najveći si lik na svijetu, jer osim sto imas viziju, zaista imaš i veliko srce i volju i zelju i snagu”, navodi, među ostalim, Ella Dvornik.
HAVC: Scenarij je loš
Međutim, HAVC tvrdi da scenarij jednostavno nije kvalitetan. Ivana Fumić, umjetnička savjetnica za dokumentarni film HAVC-a redatelju projekta “očito neiskusnom u dugometražnoj filmskoj formi” savjetovala je da “prije nego svoj bijes iskazuje putem medija i društvenih mreža pročita vrlo iscrpnu recenziju projekta”.
Smisao recenzije, nastavlja, leži u ukazivanju na potencijalne probleme projekta i njihovom rješavanju kako bi postigli što kvalitetnije filmove. A problem ovog filma, naglašava, “nije u HAVC-ovoj nezainteresiranosti već u redateljevoj nemogućnosti da niti kroz nekoliko natječaja uspije složiti uspješan scenarij te iz ove vrlo široke teme izvuče esenciju onoga što Dino Dvornik zapravo jest”.
“Mada autor ima određene, ali vrlo nedorečene ideje o vizualnom identitetu filma (jedini kreativni iskorak su animirani dijelovi), scenarij filma dramaturški uopće ne funkcionira. Vrlo jednostavni kronološki pristup je neupitan, no način na koji je on izveden ne funkcionira ni na papiru, a kamoli u dramaturški vrlo kompleksnom dugometražnom filmu. Redatelj navodi da mu je glavna motivacija za film nesklad Dinovog ‘privatnog ja’ od ‘javnog ja’, no ničim to u scenariju nije naznačeno. Scenarij se bavi isključivo ‘javnim ja’. Javnosti nepoznate anegdote koji pričaju kolege glazbenici ne spadaju u domenu ‘privatnog ja'”, navodi Fumić.
Droga i senzacionalizam
“‘Danijela i Ella pričaju o Dinovom razočarenju sustavom vrijednosti i činjenicom da je postajanjem slavnim postalo svrhom, umjesto da je svrha umjetnost.’, rečenica je iz scenarija koja zapravo može biti obrazloženje zašto ovaj film nije prošao na ovom natječaju. Naime, autor cijelo vrijeme naglašava kako želi opisati istinsku osobu, no u priči se gotovo isključivo bavi Dinovim problematičnim ponašanjem. O glazbi gotovo da nema ni riječi, ona isključivo služi kao podloga senzacionalističkim izjavama. Autor je fasciniran detaljima koje je saznao o Dinovom drogiranju i ne propušta priliku da to naglašava što ide toliko daleko da bi intervjuirao i Dinovog dilera. Također i popratni press materijal navodi kako se cijeli film svodi na senzacionalističke detalje iz Dinovog života. Smatram da je Dino Dvornik bio iznimna figura na hrvatskoj glazbenoj sceni i da film o njemu zahtjeva ozbiljnost i poznavanje umjetnosti kojom se bavio, a ne površni i senzacionalistički pamflet. Dino zaslužuje bolje od ovoga!“, uzvraća Fumić.
HAVC koristi priliku i da demantira pojedine navode Danijela Tipure objavljene na nekim mrežnim stranicama, kao potpuno netočne i tendenciozne, a osobito one koji se odnose na rad umjetničkih savjetnika HAVC-a. Zasmetala im je izjava da se u HAVC-u “umjetnički savjetnici svake godine mijenjaju i financiraju međusobno” i da ne može dobiti ‘”500 tisuća kuna netko tko nije u familiji HAVC“.
“Ističemo kako je u sedam godina rada HAVC-a, od 1. siječnja 2008. godine do kraja 2014. godine, ukupno 38 umjetničkih savjetnika predložilo za proizvodnju ukupno 513 projekata, koje je odobrilo ukupnih 46 članova audiovizualnog vijeća. Tih 513 projekata odradilo je 146 pravnih osoba. Također, u tih sedam godina 22 debitanata je dobilo priliku snimiti svoj prvi dugometražni igrani film, među njima 8 redateljica”, navode.
‘Ovo je kao da ti trener, koji nije dobio 20 godina tekmu kaže da misli da nisi za njegov tim’
Upitali smo i Tipuru za odgovor na ovo HAVC-ovo objašnjenje. On je za N1 iz Katara poručio kako je njome prilično zadovoljan.
“Mogu ti iskreno reći da bolji odgovor nisam mogao ni dobiti. Drago mi je da se HAVC-u ne sviđa moj scenarij, jer ono što se njima sviđa i ono što oni proizvode to se vidi u broju posjeta. Ovo je kao da ti trener, koji nije dobio 20 godina tekmu kaže da misli da nisi za njegov tim. Da ti Mourinho to kaže onda bih se zapitao, a ovako im samo mogu reći – hvala i vidimo se u kinu!“, navodi Tipura.