U ponedjeljak završava moratorij na ovrhe, a brojni građani strahuju što će se događati s njihovim dugovanjima.
U HRT-ovoj emisiji U mreži prvog gostovali su savjetnica Uprave Fine Vinka Ilak i državni tajnik u Ministarstvu pravosuđa i uprave Josip Salapić te najavili što se može očekivati u tjednima koji slijede.
“U ponedjeljak kreće s nastavkom ovrha. Grupe se odnose na postupke kod javnih bilježnika. Kod njih je oko 190.000 prijedloga za ovrhu. Oni će tek početi s donošenjem rješenja o ovrsi. To ne znači da će sva rješenja doći u Finu. Postupak kod bilježnika se provodi tako da kada bilježnik donese rješenje o ovrsi on ga prvo dostavlja ovršeniku koji na njega može prigovoriti. Ako ovršenik ne smatra da je dužan on ga može osporiti i tada će se postupak nastaviti u parnici. Tek ako ovršenik ne uloži prigovor rješenje može postati pravomoćno i tek tada se može dostaviti u Finu na naplatu”, kazala je Ilak.
Preporučuje građanima da stupe u kontakt s vjerovnikom kada dobiju obavijest o ovrsi.
“Preporuka je da kada ovršenici dobiju rješenje o ovrsi, kada dobiju obavijest od Fine da se provodi ovrha da probaju stupiti u kontakt s vjerovnikom i probaju dogovoriti oko nekakve dobrovoljne načina otplate duga kako bi spriječili daljnju ovrhu”, dodala je.
Na pitanje da prije neki ovršenici nisu niti znali da ih se ovršuje, rekla je da se to ne bi smjelo dogoditi. Vjerojatno negdje dolazi do propusta, no svaki građanin koji sumnja može u svakom trenutku dobiti podatke od Fine osobno u poslovnici ili pute eGrađani jer je Fina podigla aplikaciju eBlokade, objasnila je Ilak.
Također građani mogu za one postupke koji nisu došli do Fine i nalaze se kod bilježnika nazvati broj koji je postavila javnobilježnička komora i doznati ima li nešto i kod kojeg bilježnika.
Salapić: Učinili smo velike napore da se ne dogodi ovršni tsunami
Državni tajnik u Ministarstvu pravosuđa i uprave Josip Salapić ističe da je učinjeno sve da se ne dogodi ovršni tsunami u Hrvatskoj.
“Ono što je važno za istaknuti da građani znaju kako je Ministarstvo pravosuđa i uprave učinilo velike napore da se ne dogodi ovršni tsunami. Potpunim zatvaranjem gospodarstva i Hrvatske zbog straha od pandemije odlučili smo se na moratorij na 3 plus 3 mjeseca. Sada smo se naučili živjeti s virusom. Da smo nastavili s moratorijem nakupio bi se još veći broj ovrha onda bi se dogodili da početkom 2021. imali još veći broj ovrha. Dogovorili smo da javnobilježnička komora i bilježnici da te ovrhe ne idu odjednom na naplatu. Bit će tri faze, oko 60.000 u svakoj”, rekao je državni tajnik u Ministarstvu pravosuđa i uprave Josip Salapić.
Dodao je da prva faza ide od 19. listopada i tu će biti ono što se odnosi do prije moratorija na proljeće. Druga faza ide 20. studenoga za prva tri mjeseca moratorija i 20. siječnja za druga tri mjeseca moratorija.
“Činimo velike napore da dopunama i izmjenama zakona o ovrsi da do kraja godine stupi na snagu novi propisi koji će učiniti dostojanstveniji položaj ovršenika o postupku. U zakonu ćemo donijeti kako je javni bilježnik biti obvezan obavijestiti ovršenika o dugu. Ovršenik će imati rok od 15 dana da razmisli je li to njegov dug, je li to plaćeno ili nije, ili će osporavati dug. Ako se odluči platiti neće imati nikakvih ovršnih troškova niti postupka. Ako kaže da nije dužan onda ide u parnicu. Dakle, sud se u to uključuje i on odlučuje o vjerodostojnosti traženja vjerovnika”, rekao je Salapić.
Nadalje pozvali smo sve vjerovnike, da u ovoj situaciji još jednom do isteka moratorija još jednom javno pozovu i daju ovršeniku mogućnost da plati dug te da im daju mogućnost otplate na nekoliko rata, dodao je.
Pokušavamo štititi dostojanstvo dužnika, ali i da se sačuva vladavina prava i gospodarske aktivnosti. Pokretanje postupka kad se zakon skine s moratorija traje i preko dva mjeseca. Još toliko ovršenik ima mogućnost javiti se ovrhovoditelju i dogovoriti se da dug pati na rate, objasnio je.
Najveći iznos građani duguju financijskom sektoru
“Ako se gleda struktura dugovanja ovršenika onda najveći iznos građani duguju financijskom sektoru odnosno bankama. Tu su krediti i kreditne kartice. Na banke otpada oko 35%. Zatim dolaze telekomunikacije po broju ovrha, no na ta dugovanja otpada oko 5% ukupnog iznosa dugovanja. Na režije otpada ispod 2%. Prosječno jedan građanin ima 5 ovrha, a najčešće dvije dok mali broj građana ima jako veliki broj ovrha”, rekla je Ilak.
Kod ovrha radi se o različitim ljudskim sudbinama. Samo oko 1475 ljudi duguje 50% duga, a oko 110.000 oko 40%. To znači da 1475 ljudi duguje više nego 110.000 ljudi. Tu se vjerojatno radi o potraživanjima nekakvih poslovnim odnosima u nekakvim poduzetničkim pothvatima iz kojih su ostali dužni jer se radi o dugovanjima većim od milijun kuna jer je malo vjerojatno da je prosječni građanin u potrošačkom odnosu stvorio tako veliki dug, objasnila je Ilak.
Dodala je ovršenici trebaju otvoriti zaštićeni račun, putem eGrađani, internetske stranice Fine ili putem email ili u poslovnici Fine.
“Otvaranje računa i vođenje je besplatno. Od ovrhe je izuzeto do 4289 kuna, a u pravilu je od ovrhe izuzete tri četvrtine plaće ili mirovine. Ako imate mirovinu od 4000, od toga na zaštićeni račun ide 3000 kuna, a za ovrhu se može uzeti 1000 kuna bez obzira imate li jednu ili pet ili 10 ovrha te se vjerovnici namiruju redoslijedom kako su postavljeni kod Fine”, zaključila je Ilak.
O troškovima ovršnog postupka
Salapić je govorio i o troškovima ovršnog postupka.
“Prvih 15 dana je važno da ne dođe do nikakvih troškova. U dopunama i izmjenama zakona o ovrhama koji treba do kraja godine stupiti na snagu, posebnim će se pravilnikom donijeti troškovi javnobilježničke komore. Što se tiče drugih troškova izbacuju se troškovi potvrde izvršnosti ovršne isprave koji iznose 250 kuna plus PDV, također se izbacuju predvidivi troškovi ovršnog postupka.
To je u prenesenom značenju ako ste imali dug od 100 kuna vraćali ste oko 800 kuna, a sada će to biti manje za 400-600 kuna ovisi o tome kolika je glavnica duga. Na to ćemo utjecati. Također novost će biti elektronički obrazac odnosno digitalizacija ovršnog sustava. Obrazac će vjerovnik moći vrlo brzo sastaviti, uz trošak od 50-ak kuna i poslati ga javnobilježničkoj komori koja će ga dodijeliti javnom bilježniku na području gdje ovršenik živi. To je velika ušteda jer se izbjegavaju odvjetnički troškovi”, objasnio je Salapić.