Premda su prihodi i dobit Applea u proteklom tromjesečju dosegnuli rekordne razine, cijena dionice tog tehnološkog diva znatno je pala jer je najavio pad prihoda i prodaje iPhonea u tekućem kvartalu.
Prema poslovnom izvješću, objavljeno u utorak, Apple je u proteklom kvartalu ostvario čistu dobit od 18,4 milijarde dolara, dok je u istom razdoblju godinu dana prije zabilježio dobit od 18 milijardi.
Prihodi kompanije porasli su u proteklom kvartalu za 1,7 posto na godišnjoj razini, na rekordnih 75,9 milijardi dolara.
Pritom je Apple ukupno prodao 74,8 milijuna iPhonea, što je samo 0,4 posto više u odnosu na isti kvartal prethodne godine i najsporiji rast od 2007. godine, kada se taj najvažniji proizvod tvrtke pojavio na tržištu.
Posljedica je to usporavanja prodaje tvrtke u Velikoj Kini, odnosno na tržištima Kine, Hong Konga i Tajvana. U proteklom tromjesečju prihodi Applea na tim tržištima dosegnuli su 18,4 milijarde dolara. To je 14 posto više nego godinu dana prije, no u prethodnim kvartalima rast je bio znatno veći.
Usporeniji rast prihoda kompanije pripisuje se i visokom tečaju dolara jer zbog toga padaju prihodi američkih kompanija s inozemnih tržišta. U proteklih godinu dana vrijednost dolara prema košarici najvažnijih svjetskih valuta porasla je oko 9 posto.
Apple procjenjuje da su mu zbog toga prihodi u proteklom tromjesečju umanjeni za 5 milijardi dolara.
Unatoč rekordnoj dobiti i prihodima, cijena dionice Applea, koja je od početka godine na gubitku oko 5 posto, pala je u utorak u produženom trgovanju na Wall Streetu daljnjih 2 posto.
Posljedica je to razočaravajućih prognoza o budućim rezultatima. Apple, naime, u prvom tromjesečju ove godine očekuje prihode između 50 i 53 milijarde dolara, dok je u istom lanjskom razdoblju zabilježio prihode od 58 milijardi.
Ostvare li se te procjene, bit će to prvi kvartalni pad prihoda te tvrtke od 2003. godine.
Apple pritom očekuje i pad prodaje iPhonea u tekućem kvartalu na 50 do 52 milijuna uređaja, dok je u istom lanjskom razdoblju prodao 61 milijun iPhonea.
Tvrtka ni ovoga puta nije objavila brojčane podatke o prodaji Apple Watcha, njezinog prvog potpuno novog proizvoda od 2010. godine, no analitičari kažu da je malo vjerojatno da je taj proizvod postao takav hit kao iPhone prve godine nakon što se pojavio na tržištu.
“Razočaravajuće je da su brojke o ukupnoj prodaji Applea slabije nego što se očekivalo, premda su procjene već prije bile smanjene. Činjenica da se prodaja iPhonea usporava pokazuje, pak, da je Appleu potreban novi uzbudljiv proizvod. Pritisak na dionicu nastavit će se ako kompanija ne izađe s dobro definiranim planom o poticanju prodaje ili novom proizvodu”, kaže J.J. Kinahan, strateg u tvrtki TD Ameritrade.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.