Strah od “ruskog trojanskog konja”: Plutajuću megabombu ne želi primiti nijedna luka

Ekonomija 08. lis 202411:07 0 komentara
teretni brod
Pexels/ilustracija

Teretni brod Ruby pluta oko sjeverozapadne obale Europe a, iako je oštećen, nijedna luka u Europi ne želi ga primiti, zbog tisuća tona ruskog gnojiva koje nosi i straha o tome da je riječ o "trojanskom konju".

Luke diljem Europe odbile su teško oštećeni teretni brod zbog potencijalno eksplozivnog tereta: gomile ruskog gnojiva koju je jedan strani veleposlanik nazvao “plutajućom megabombom”.

Ali nije samo opterećenje teretnog broda Ruby, na kojem se nalazi oko devet tona amonijum nitrata ono što tjera lučke službenike da se zapitaju – iako je daleko manji teret iste komponente gnojiva opustošio luku Bejrut 2020. kada je eksplodirao, navodi New York Times.

Pojedine brine da bi brod od 182 metra – koji je registriran na Malti i u vlasništvu malteške kompanije Ruby Enterprise – mogao biti “trojanski konj” koji će sabotirati neku europsku luku.

“Kada imamo posla s Rusijom ili drugim međunarodnim akterima koji su nam neprijateljski raspoloženi, uvijek imamo na umu ovu mogućnost”, rekao je ministar vanjskih poslova Litve Gabrielius Landsbergis, nakon što je premijer te zemlje priopćio parlamentu da brodu neće biti dozvoljeno da pristane.

Slična razmišljanja drugih europskih lidera ostavila su brod u neizvjesnoti te on pluta pored obale jugoistočne Engleske posljednjih tjedan dana, s napuklim trupom i oštećenim propelerom dok njegovi menadžeri u Ujedinjenim Arapskim Emiratima pokušavaju uvjeriti javnost da brod ne predstavlja prijetnju za njih. Zasad ne uspijevaju u tome.

Problemi od početka

Putovanje broda Ruby bilo je gotovo osuđeno na propast od samog početka. Napustio je rusku luku Kandalakša, na sjeverozapadnoj obali zemlje, još u kolovozu. Ali ubrzo se nasukao, a ta oštećenja su ga spriječila da nastavi do odredišnih luka u Africi, piše NY Times.

Zatim je nastavio svoje putovanje oko poluotoka Kola i pristao u Tromso u Norveškoj.

Norveška pomorska uprava rekla je za BBC da je brod pregledala grupa DNV kako bi se uvjerila da ispunjava sigurnosne i ekološke standarde.

ruby
VesselFinder

Grupa je pronašla oštećenje na trupu, propeleru i kormilu, ali je Ruby i dalje smatran “sposobnim za plovidbu”. Iz predostrožnosti, inzistirali su da tegljač prati brod do kraja njegovog putovanja. Brod je išao za Klaipedu, u Litvi, prema kompaniji za praćenje brodova MarineTraffic.

No, unatoč tome što je procijenjeno da je Ruby sposobna za plovidbu, brodu je odbijen ulazak u Klaipedu. Algis Latakas, izvršni direktor lučke uprave, rekao je za BBC da je to “zbog tereta”.

Andrea Sella, profesor kemije na Sveučilišnom koledžu u Londonu, rekao je da teret nije bio visokog rizika, osim ako nije bilo požara na brodu.

“Iako razumijem oprez vlasti u Tromseu, pretpostavljam da su šanse za sličnu katastrofu kao u Bejrutu relativno skromne. Također bi bilo zanimljivo znati kakva bi priroda popravki mogla biti, jer jasno je da zavarivanje može značajno povećati potencijalni rizik od požara”, kazao je on.

Druga izvješčća sugeriraju da je i Švedska uvela zabranu, ali švedska agencija za transport to poriče. Glasnogovornik je za BBC naveo da švedske vlasti prate situaciju u slučaju da trebaju reagirati.

Posljednjih tjedana Ruby je putovala duž norveške obale i kroz Sjeverno more. Brod je navodno imao ograničenu sposobnost manevriranja, iako BBC to nije mogao potvrditi.

Dana 25. rujna, usidrio se oko 25 km sjeveroistočno od Margatea, u Kentu, u blizini Doverskog prolaza – jednog od najprometnijih plovnih puteva na svijetu.

Agencija za pomorsku i obalnu stražu (MCA) priopćila je da je brod “trenutno sigurno usidren van teritorijalnih voda Velike Britanije i čeka odgovarajuće uvjete za dopunu goriva na moru prije nego što prođe kroz La Manche”.

Dopunjavanje goriva na moru je uobičajena praksa i odvijat će se u skladu sa sigurnosnim protokolima i po povoljnim vremenskim uvjetima, priopćio je MCA.

Potencijalno opasan scenarij

Njegova trenutna destinacija je navedena kao Marsaxlokk, na Malti. Ali, malteške vlasti rekle su lokalnim medijima da brod može ući u zemlju samo ako prethodno isprazni svoj teret.

Marco Forgione, generalni direktor Ovlašetnog instituta za izvoz i međunarodnu trgovinu, izrazio je zabrinutost zbog potencijalne “štete po životnu sredinu”, ako bi “amonijum nitrat počeo curiti iz broda i kontaminirao more”.

teretni brod
Pexels/ilustracija

Dodao je da bi šteta kao rezultat potencijalnog scenarija bila “ogromna” i izazvala bi “stalne poremećaje”.

Plovilo ima odgovarajuće sigurnosne certifikate koje je odobrila država zastave plovila i može se kretati vlastitim putem, priopćio je MCA.

Nacionalna pomorska služba za izvanredne situacije priopćila je da će pratiti napredak broda dok se kreće kroz vode Velike Britanije, navodi BBC.

Plovila nisu obvezna tražiti dozvolu da putuju kroz teritorijalne vode Ujedinjenog Kraljevstva u legitimne svrhe. Prateći tegljač Amber II, koji je isplovio s čamcem iz Norveške, napustio je Ruby prošlog četvrtka i otplovio na istok.

Iako nema nagovještaja neposredne opasnosti od tereta, ista kemikalija je izazvala razornu eksploziju u skladištu u Bejrutu 2020, podsjeća BBC.

Amonijum nitrat se redovno transportira diljem svijeta i koristi se kao gnojivo, ali se također koristi u eksplozivima. Brod nosi sedam puta veću količinu amonijum nitrata koja je izazvala eksploziju u Bejrutu.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!