Oglas

psihologija, kultura...

Siti ste, a svejedno pojedete sve s tanjura? Psiholog otkrio zašto ne možete stati

author
N1 Info
28. pro. 2025. 22:29
večera u restoranu
Elle Katie from Pixabay / ilustracija

Poznat vam je taj osjećaj… Siti ste. Znate da ste siti. A opet, na tanjuru je ostalo još malo hrane. Možda dva zalogaja tjestenine, komadić piletine ili onaj posljednji komad kolača. Želudac već diže ruku i govori „dosta“, ali mozak šapće: „Ne smiješ to baciti.“

Oglas

I tada se pojavi onaj mali ubod krivnje – krivnja zbog „posljednjeg zalogaja“. Toliko je ukorijenjena u nama da je često ni ne primjećujemo.

Pa nastavimo jesti, pokupimo i to malo s tanjura i osjećamo se istodobno zadovoljno i pomalo ljutito na sebe. No ovo nije samo pitanje pristojnosti ili snage volje; poriv da „očistimo tanjur“ ide puno dublje. Utkan je u psihologiju, ekonomiju, ali i kulturnu povijest, piše HuffPost.

Odakle dolazi mentalitet „kluba čistih tanjura“?

Godinama smo roditelje krivili za ono poznato pravilo za stolom: „Pojedi sve.“ No oni nisu bili strogi već jednostavno - proizvod svojeg vremena.

Poslijeratne generacije živjele su u razdoblju racionalizacije hrane, štednje i stvarne oskudice, kada se bacanje doživljavalo gotovo kao grijeh. Rečenica „Pojedi, ima gladne djece u svijetu“ nije nužno bila pokušaj manipulacije krivnjom, nego odraz stvarne tjeskobe i straha od nestašice.

Problem je u tome što je ta poruka ostala, iako se svijet promijenio. Kako su rasli prosperitet i dostupnost hrane, rasle su i porcije. Od umjerenih tanjura pedesetih godina došli smo do današnjih tanjura promjera i do 30 centimetara, a restorani često poslužuju dvostruko ili trostruko više nego što prosječnoj osobi uistinu treba.

Ipak, moralna logika ostaje ista: ostaviti hranu znači biti nezahvalan. Tako nastaje savršena oluja – obilje se sudara s mentalitetom oskudice. Imamo i više nego dovoljno, ali mozak se i dalje ponaša kao da nam sutra prijeti glad.

Psihologija „plaćenog obroka“

Tu je i snažna ekonomska zabluda – zabluda utopljenog troška. Ukratko, kada u nešto već uložimo novac, trud ili vrijeme, osjećamo potrebu da „izvučemo maksimum“, čak i kada nam to više ne koristi.

Zato gledamo loše filmove do kraja, čitamo knjige koje nas ne zanimaju i jedemo čak i kada smo već siti. Tjestenina od 22 eura djeluje „bačeno“ ako je ostavimo, iako bi nas njezino dovršavanje moglo ostaviti nadutima i nezadovoljnima satima.

Ironično, dodatni zalogaj ne vraća potrošeni novac – samo pogoršava stvar jer se osjećamo još lošije. No emocionalna logika teško se gasi. Mozak otpad izjednačava s neuspjehom, pa ignoriramo signale tijela u ime „štedljivosti“.

Zašto hranu doživljavamo osobno?

Ako vam se sve ovo čini pretjeranim za nešto tako banalno kao što je posljednji zalogaj, razlog je jednostavan: hrana nikada nije samo hrana. Ona je sjećanje, emocija, identitet. Mnogi su odrasli uz ideju da je pun tanjur znak brige, utjehe, pa čak i ljubavi. Baciti hranu može se doživjeti kao odbacivanje nečega puno većeg od samog obroka.

Psiholog Matthew Morand objašnjava kako ljudi koji pojedu sve s tanjura često ne pune samo želudac, nego i emocionalne praznine – hrana umiruje, otupljuje i potiče oslobađanje endorfina. Tu je i potreba za kontrolom. U svijetu koji djeluje kaotično, čišćenje tanjura može pružiti mali osjećaj dovršenosti. Ne možete srediti globalnu politiku – ali možete pojesti sve s tanjura.

Kako se riješiti krivnje zbog „posljednjeg zalogaja“?

Ključ nije u tome da se sramite jer ste pojeli previše, nego da počnete primjećivati zašto to radite. Morand predlaže nekoliko jednostavnih tehnika:

Promijenite definiciju otpada

Hrana je otpad i kada završi u smeću i kada završi u vašem tijelu dok ste već siti. Razlika je samo u tome kako se poslije osjećate.

Stanite na pola

Usred obroka zastanite i zapitajte se: „Ako sada prestanem, hoću li se osjećati uskraćeno ili zadovoljno?“ Taj trenutak svjesnosti prekida automatizam.

kruh, grah, tost, hrana, engleski doručak,
Unsplash / Ilustracija

Prilagodite vizualni dojam

Poslužujte manje porcije, koristite manje tanjure ili odmah zamolite da vam spakiraju polovicu obroka prije nego što počnete jesti. Lakše je jesti svjesno kada vas količina ne preplavljuje.

Suosjećanje umjesto kontrole

Nemojte ostavljanje hrane pretvarati u moralni test. Vježbajte reći: „Dosta mi je – i to je u redu.“ To nije otpad, to je samopoštovanje.

A neki imaju suprotnu naviku: uvijek ostave jedan zalogaj

Zanimljivo, postoje ljudi koji se ne mogu primorati očistiti tanjuri uijek ostave barem jedan zalogaj. Za neke je to suptilna pobuna protiv pravila „moraš sve pojesti“. Drugima je to gesta kontrole: „Gotov sam kada ja odlučim.“

Ponekad je to stvar bontona – ostaviti nešto kao znak da je posluženo dovoljno. No ponekad se iza toga kriju tjeskoba, strah od osude ili potreba da se dokaže suzdržanost.

Morand upozorava da takvo ponašanje može biti pokušaj održavanja kontrole, ali i posljedica nelagode vezane uz hranu, krivnje ili brige o tjelesnoj slici.

Naučite prepoznati kada je dosta

Nije kriva vaša majka, ni kultura, ni vaš mozak – riječ je o uvjetovanosti. Većinu ljudske povijesti nestašica hrane bila je stvarna prijetnja, a dovršavanje tanjura pitanje preživljavanja. Danas je obilje promijenilo pravila, ali naši instinkti to još nisu sustigli.

Prekidanje krivnje zbog „posljednjeg zalogaja“ ne znači promijeniti apetit, nego promijeniti priču – od obveze prema izboru.

Ponekad je najmoćnija stvar koju možete učiniti duboko udahnuti, spustiti vilicu i reći: „Dosta mi je.“ Uostalom, ono što ste ostavili uvijek možete pojesti kasnije. I možda, prvi put, ostaviti posljednji zalogaj bez imalo krivnje.

Teme

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama