Oglas

PANIKA U SRBIJI

Vučić se želi napiti krvi Šolaku. Hoće preuzeti United Grupu

author
N1 Info
06. kol. 2025. 21:50
Aleksandar Vučić, Dragan Šolak
United Media, Vesna Lalić/Nova.rs

Nagla smjena medijskog mogula Dragana Šolaka i njegov naprasni odlazak iz upravljačke strukture United Grupe postavlja ključno pitanje: hoće li regionalni telekomunikacijski i medijski gigant koji obuhvaća brendove poput N1, Nove TV i Sport Kluba biti prodan? I, naravno, kome. Već sad se u upućenim krugovima kao potencijalni kupci spominju ljudi bliski Aleksandru Vučiću, predsjedniku Srbije poznatom po gušenju i difamiranju kritičkih medija. Važno je reći da su Vučić i Šolak arhetipski neprijatelji već više od 25 godina.

Oglas

Šolak je bio ključna figura u očuvanju uredničke neovisnosti i integriteta medija koji djeluju u okviru United Grupe, posebno u državama poput Srbije gdje sloboda medija trpi pod teretom autoritarnih režima, piše 24sata. A iako se promjene u vlasničkoj i upravljačkoj strukturi velikih kompanija događaju, Šolakova smjena nije stigla s pripadajućim objašnjenjem što je otvorilo prostor za sumnje je li zaista riječ o čistoj poslovnoj odluci ili o početku transformacije u kojoj će ova medijska mreža izgubiti svoju nezavisnost.

Recept koji je godinama bio uspješan

Dragan Šolak je osnivač i dugogodišnji lider United Grupe, koji je medijsko carstvo razvio iz male kabelske kompanije u Kragujevcu 2000-ih. Danas posluje u osam zemalja, uključujući Hrvatsku, Sloveniju, Srbiju, BiH, Bugarsku, Grčku... On stoji iza N1 i Nova mreže u regiji te Sport Kluba. Zapošljava više od 4200 medijskih profesionalaca, a Grupa u svom portfelju ima Telemach, s kojim ukupno zapošljava 13.000 ljudi. Svoje poslove gradio je na do sada uspješnim suradnjama s ulagačima, prvenstveno fondovima, te je u toj vlasničkoj strukturi imao zavidan, ali manjinski dio. BC Partners nedavno je odlučio smijeniti Šolaka s mjesta predsjednika Uprave i izvršnu direktoricu Viktoriyju Boklag bez tranzicijskog plana, čime su narušeni operativni kontinuitet i sigurnost medijskih sustava u osam zemalja. Čak 14 od 17 najviših menadžera United Grupe zajedničkim pismom obratilo se upravi BC Partners izražavajući “duboku zabrinutost zbog smjene vodstva” jer, navode, “upravo su oni jamčili uredničku autonomiju, europski pristup i otpor političkim pritiscima”.

"On je osnivač tvrtke koji je tražio ulagače, a oni su uvijek tražili da Šolak bude predsjednik Uprave jer se taj recept godinama pokazivao uspješnim. Može se nekome sviđati Šolak ili ne, ali njegov zaštitni znak svih ovih godina bio je da se ne miješa u uređivačke politike. Njegov forte jest osiguravanje medijima neovisnost, a to je dokazao u Srbiji, gdje je pokazao da je moguće funkcionirati iako si suprotno od politike vladajućih. On je novinarstvu, u kombinaciji s teleoperaterima, osigurao stabilnost. No u prvom redu je biznismen i to se pokazalo u Hrvatskoj. Kad je N1 izgubio pravo na distribuciju na operaterima, počeli su se nizati gubici koje je Grupa neko vrijeme pokrivala, a onda je menadžment ipak napravio rez. N1 jest preživio, a što će biti dalje, posebno nakon Šolakova odlaska, ostaje neizvjesno", objašnjava za 24sata stručnjak za medijska pitanja upozoravajući na problematiku koja se potencijalno otvara iako je Šolakova sudbina s BC Partnersom još otvorena zato što se trenutačno vodi spor na sudu u Nizozemskoj.

"Prolazi ispod radara"

Šolak je, naime, pokušao aktivirati svoj bonus na koji je imao pravo nakon prodaje SBB-a u Srbiji. Nagađa se da je to učinio želeći se dovesti u bolju poziciju baš zato da može otkupiti dio od fonda i postati većinski vlasnik. To je pokušao i prije nego što je zatražio bonus, ali se nisu uspjeli dogovoriti, kaže naš sugovornik. No nije poznato je li prodaja Šolaku propala zato što su tražili previsoku cijenu ili nisu željeli prodati njemu.

"Ta priča nije završila, spor na sudu u Nizozemskoj trebao bi biti gotov kroz nekoliko mjeseci. Većinski vlasnik ima pravo smijeniti upravu, ali način na koji su to napravili, bez da su transparentno iskomunicirali razloge i pripremili bilo kakvu tranziciju, raspirio je sumnjičavost. Nema tu ničega javnog, ne zna se točno koji su njihovi budući planovi i to je ono što sije paniku ne samo među menadžmentom, nego i među urednicima. Preko noći se sve okrenulo i sva ta sloboda novinarskog rada dovedena je u pitanje, posebno ako govorimo o Srbiji. Gradiš povjerenje s novinarima i gledateljima, a u vlastitoj kući imaš diskutabilnu situaciju koja otvara pitanje nepovjerenja. A zabrinjavajuće je i da sve to kod nas prolazi ispod radara. Mislim da i naši političari slabo prate situaciju te ne mare previše tko im potencijalno može ući na tržište. Politika se ne treba miješati, ali svakako bi trebali situaciju imati na oku", kaže stručnjak za medijska pitanja.

um
United Media

Objašnjava nam kako je u Srbiji najgora situacija upravo zato što Šolak od početka vodi istinsku bitku protiv Vučićeva režima.

Sve njegove firme pod stalnom su kontrolom, najezdom inspekcija i represijom.

U Srbiji je nepoželjan

"On je s Vučićem u stalnom sukobu. Sjetimo se samo situacije sa Sport Klubom i prenošenjem prava na utakmice. Državna firma je platila prava na prijenose više od United Grupe, a to je bila potpuno nekomercijalna odluka kojoj je jedini cilj bio da im oslabi poziciju te je u tome donekle i uspjela. Bitka Vučića da oslabi njegov utjecaj nije samo spekulacija, ona se stvarno događa kontinuirano na više razina. A što se tiče fonda kao većinskog vlasnika, oni nikome, pa ni menadžmentu ne žele reći hoće li, na koji način i kome prodati. Sve eventualne odluke i mogućnosti obavijene su velom tajne", objašnjava stručnjak za 24sata, dodajući kako Šolak živi na relaciji Švicarska - Slovenija - Amerika, a tek nešto malo vremena provodi u Londonu, u kojemu je kupio klub Southampton.

U Srbiji je nepoželjan.

A ako iza potresa oko Šolaka i United Grupe, čija se vrijednost na vrhuncu poslovanja procjenjivala na više od sedam milijardi eura, zaista stoji politički podoban kapital, navedeni mediji otvorili bi vrata direktnoj cenzuri, autocenzuri i pretvaranju još jedne platforme u propagandni servis.

Teme

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama