Američka prehrambena kompanija Kraft Heinz povukla je 143 milijarde dolara vrijednu ponudu za preuzimanje britansko-nizozemskog proizvođača robe široke potrošnje Unilever, objavile su u nedjelju dvije kompanije.
Kraft je u petak neočekivano objavio ponudu za Unilever koji ju je istoga dana glatko odbio uz obrazloženje da mu ne nudi značajnu financijsku ni stratešku vrijednost.
Američka je kompanija za većeg konkurenta ponudila 50 dolara po dionici, što je predstavljalo dodatak od 18 posto na cijenu Unileverove dionice u vrijeme zatvaranja tržišta u četvrtak.
Kraft je povukao ponudu jer im je bilo previše teško pregovarati s obzirom na kratki razmak između pristupa Unileveru i objave ponude, tumače upućeni izvori koji su zbog povjerljive prirode informacije željeli ostati anonimni.
Američka je kompanija prema britanskim propisima o preuzimanju bila prisiljena u petak objaviti ponudu nakon što su među trgovcima na burzi počele kružiti glasine da su započeli razgovore s Unileverom.
“Javnost je obaviještena o interesu Kraft Heinza u iznimno ranoj fazi”, istaknuo je u priopćenju glasnogovornik američke kompanije Michael Mullen. “Naša je namjera bila da pregovaramo na prijateljskoj osnovi ali poslana je jasna poruka da Unilever ne želi tu transakciju”, dodao je Mullen.
“Najbolje je odustati u ranoj fazi kako bi se dvije kompanije mogle fokusirati na svoje zasebne planove o generiranju vrijednosti”, zaključio je.
Neimenovani izvor dodaje da u Kraftu nisu očekivali da će im Unilever pružiti tako žestok otpor. U razgovorima su među ključnim spornim točkama navedeni potencijalna iscrpna regulatorna analiza u Britaniji i razlike u poslovnoj kulturi i modelu poslovanja između dvije kompanije, dodao je taj izvor.
Financial Times piše da je britanska premijerka Theresa May naložila visoko rangiranim dužnosnicima da istraže bi li predložena transakcija eventualno ugrozila britanske ekonomske interese.
May je u više navrata isticala da bi vlada trebala aktivnije analizirati ponude inozemnih kompanija za preuzimanje onih u Britaniji. Kao primjer transakcije koju je trebalo blokirati izdvojila je upravo Kraftovu ponudu za britansku konditorsku kompaniju Cadbury Plc iz 2010. godine.
U Unileveru su se pak pribojavali da bi spajanje s Heinzom, čiji je vlasnik, uz Berhshire Hathaway, brazilski investicijski fond 3G Capital Management, poznat po fokusu na rezanje troškova, nagrizlo vrijednost njihovih brendova i omelo njihovo širenje na tržištima u nastajanju, koja zahtijevaju dodatna ulaganja, navode neimenovani izvori.
Također su smatrali da njihovi proizvodi za kućanstvo i osobnu njegu nemaju previše dodirnih točaka s Heinzovom ponudom prehrambenih proizvoda.
Prema britanskim propisima, američka se kompanija povlačenjem ponude lišila mogućnosti da u idućih šest mjeseci ponovo pokrene pregovore s Unileverom.