Pokretanje istrage Europske komisije o kineskim subvencijama za električna vozila (EV) je protekcionistički, rekao je službeni Peking i upozorio da bi to naštetilo gospodarskim odnosima.
Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen najavila je istragu prošli tjedan, optuživši Kinu za preplavljivanje svjetskih tržišta električnim automobilima po umjetno niskim cijenama zbog ogromnih državnih subvencija.
Istraga, koja bi mogla rezultirati kaznenim carinama, potaknula je analitičare na upozorenja o odmazdi iz Pekinga. S druge strane, vodeći ljudi u kineskoj industriji kažu da konkurentska prednost sektora nije posljedica subvencija, piše Reuters.
“Istraga je goli protekcionistički čin koji će ozbiljno poremetiti i narušiti globalnu automobilsku industriju i lanac opskrbe, uključujući i EU, te će imati negativan učinak na gospodarske i trgovinske odnose Kine i EU-a”, izvijestilo je kinesko Ministarstvo trgovine u priopćenju.
Europski proizvođači se protive
Analitičari Euroazijske grupe upozorili su da bi Peking vjerojatno uveo protumjere ako Bruxelles konačno uvede carine na subvencionirana kineska električna vozila.
Uvođenje carina od strane Europske unije ovisit će o stupnju jedinstva unutar bloka. Francuska je mjesecima pozivala na takvu istragu, u sklopu višegodišnje kampanje predsjednika Emmanuela Macrona da EU pooštri trgovinu i inzistira na jednakim uvjetima.
Druge zemlje EU-a također vide Kinu kao više suparnika nego partnera i slažu se da bi Unija trebala biti asertivnija. Prije deset godina Njemačka se, bojeći se odmazde, usprotivila carinama na uvoz kineskih solarnih panela. Nasuprot tome, njemački ministar gospodarstva Robert Habeck rekao je u srijedu da pozdravlja najnoviju akciju EU-a.
Njemačka automobilska industrija, svjesna da bi trgovinski rat mogao pogoditi njezino poslovanje u Kini, bila je opreznija. Mercedes Benz je priopćio da su protekcionističke mjere kontraproduktivne, a Bosch, najveći svjetski dobavljač automobila, rekao je da će utrka za kaznene carine i trgovinske barijere imati samo gubitnike.
“Kinesko narušavanje tržišnog natjecanja poseban je problem s kojim bi se Europa trebala pozabaviti, ali ako je moguće ne prekomjernim subvencijama ili novim kaznenim carinama na kraju dugotrajnog procesa”, rekao je Volker Treier, voditelj trgovine u Njemačkoj gospodarskoj i industrijskoj komori (DIHK).
Napeti odnosi
Neki analitičari kažu da istraga ne bi trebala predstavljati veliki rizik za kineske proizvođače električnih vozila jer bi se mogli okrenuti drugim rastućim tržištima poput jugoistočne Azije. Proizvođači su ubrzali izvozne napore jer potražnja u Kini usporava.
Dionice kineskih proizvođača električnih vozila uvrštene na burzi u Hong Kongu smanjile su početne gubitke. Nio i Geely odbili su komentirati EU istragu, dok BYD, Xpeng i SAIC nisu odgovorili na upit Reutersa.
Dionice europskih proizvođača automobila također su bile među najvećim padom dioničkog indeksa eurozone. U svom prvom odgovoru, Stellantis je rekao da pozdravlja “poštenu konkurenciju koja pokreće inovacije i performanse u našoj industriji na globalnoj razini za dobrobit građana i naših kupaca”.
Protusubvencijska istraga, koju je pokrenula Europska komisija, ne zbog pritužbe industrije, dolazi usred širih diplomatskih napetosti između EU-a i Kine. Odnosi su postali napeti zbog veza Pekinga s Moskvom nakon što su ruske snage ušle u Ukrajinu i nastojanja EU da se manje oslanja na drugo po veličini svjetsko gospodarstvo.
Amerikanac iz Kine
Istraga o električnim vozilima odredit će ton za razgovore uoči godišnjeg summita Kina-EU, koji bi se trebao održati prije kraja godine, a EU će se zalagati za rebalans trgovine. Visoki predstavnik EU za trgovinu Valdis Dombrovskis otputovat će u Kinu kasnije ovog mjeseca.
Dužnosnici EU vjeruju da kineska električna vozila snižavaju cijene lokalnih modela za oko 20 posto na europskom tržištu, povećavajući pritisak na europske proizvođače automobila da proizvode jeftinija električna vozila. Komisija je rekla da je udio Kine u prodanim električnim vozilima u Europi porastao na 8 posto i da bi mogao dosegnuti 15 posto 2025. godine.
Naglašavajući izazove s kojima se suočavaju europski proizvođači automobila, Volkswagen razmatra otpuštanje osoblja u svojoj potpuno električnoj tvornici u istočnoj Njemačkoj, izvijestila je u srijedu novinska agencija dpa.
Godine 2022. 35 posto svih izvezenih električnih automobila stiglo je iz Kine, podaci su američkog think-tanka Centra za strateške i unutarnje studije (CSIS), a većina je ih je bila namijenjena Europi. Najveći pojedinačni izvoznik iz Kine je američki div Tesla.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!