Sonja Hodak, komunikacijska stručnjakinja, govorila je u Novom danu o komuniciranju Agrokora u ovoj kriznoj situaciji, ali i o tome kako Vlada komunicira problem s Agrokorom te kako mediji komuniciraju velikog oglašivača u problemima.
Imali ste status kojim ste naglasili da Todorić zahvaljujete za svaku kunu koju vam je uzeo.
“Htjela sam ukazati da nema mjesta panici. To je normalno u poslovnom svijetu, ne baš normalno, ali to su situacije koje se događaju. Htjela sam reći da to nije od jučer, već da su to dekade iza nas, te sprege politike i kapitala, dopuštali smo to godinama. Možda da smo radili drugačije, ne bismo imali krive ljude na vlasti, birali bolje ljude bilo bi drugačije. Pustili smo Todoriću to.”, kazala je Hodak.
Komentirala je i socijalnu dimenziju priče, odnosno jesu li zaposleni ugroženi ili treba vjerovati da će tko god da kupi njegove tvrtke i dalje trebati radnike.
“Potpuno se slažem. Ne slažem se da kad kihne Todorić da smo svi bolesni – to je nametnuta teza i nekima paše da to nas se plaši, da bi mu se dalo novca. Firme koje vrijede će se prodati, a radnici će i dalje raditi”, kaže ona, domećući da isto tako radna mjesta ugrožava i automatizacija, koja će promijeniti dosta u relativno bliskoj budućnosti.
“Nekih rezova će biti, ali to ne treba gledati kao katastrofu i tektonski poremećaj. No, ako će se mijenjati vlasnik – to se treba dogoditi u sobi s bankarima i vjerovnicima, bez da radnici osjete. Vjerujem da će stvar teći normalno”, kazala je Hodak.
Upitana je i o širenju strahova da će Rusi preuzeti Jamnicu i doći do naše pitke vode te odgovorila na pitanje o mogućnosti da vlasnik ima mudrije i uspješnije poslovanje.
“Tad će svima biti normalno, dobavljači će biti plaćeni za 30, a ne 300 dana kao do sada. Izvor vode ne može nitko odvući iz hrvatske”, kazala je Hodak. Parlament donosi odluke kako će se crpiti vode i sasvim je svejedno upravljaju li njime Rusi ili Arapi, naglašava, a naše nacionalno blago je samo naše.
Govorilo se i o tome da Agrokor vodi 200 sposobnih menadžera – tko u tom slučaju snosi odgovornost za loše poslovne odluke i je li Ivica Todorić još uvijek prvi među njima, kao vlasnik, upitana je zatim.
“Naravno da je Todorić na vrhu još uvijek. On ne želi se maknuti s pozicije, iako je glavni i odgovoran za stanje, autoritativno je vodio firmu. No, znate kako se kaže – onaj tko je doveo do problema ne zna napraviti rješenje”, kazala je. Do promjene u menadžmentu mora doći.
“Nitko mu ne vjeruje, kao ni menadžmentu, što god da sad obećaju investitorima. Ne možete imati povjerenje ako ste obećavali svašta pa to niste proveli, oni se ne mogu dovesti pred investitore i provoditi sanaciju. Osim toga tamo su naše mirovine izložene”, naglašava Hodak.
Menadžment, među kojima ima i onih koji rogobore protiv Todorićeve obitelji, raspoređene na rukovodećim funkcijama, također snosi odgovornost.
“Kad vi stavite obitelj umjesto profesionalaca tu nastaje problem, iako su mogli i ti profesionalci reagirati prije. Zato snose odgovornost, jer pridonijeli su šutnjom, prekasnim reagiranjem, nereagiranjem”, navodi ona.
Na pitanje kako se Vlada bavila problemom privatnog koncerna, odnosno kakvu ulogu tu ima bivši Agrokorov menadžer, ministar financija.
“Zdravko Marić je prvo bio pomoćnik ministra pa je otišao u Agrokor”, podsjeća ona. “Vladina cijela postavka je diletantska. Kad nastupi problem, ne može se skrivati po sastancima, ovo je mali grad”, ocjenjuje ona. Ako je kriza, ne radite zatvorene sastanke pa onda dajete informacije na kapaljku. Treba reći javnosti, dati presjek i dati prijedloge kako se to može nadići, smatra Hodak.
Ruski veleposlanik Anvar Azimov je zapravo pokrenuo lavinu, ali država je skirvala koliki su dugovi prema državi: prošli su dani, iskonstruirao se nemali iznos, neki su nagađali da duguje ogromne svote poreza. Hodak komentira da su to stvari koje javnost već dulje iritiraju.
“Sve nas godinama iritira to što se baku ovršuje zbog računa za struju ili televiziju, a onima koji su dužni milijune i milijarde ne događa se ništa, čak i dobiju državna jamstva za kredite. No, treba to sad maknuti s denvnog reda i i država mora naplatiti svoja potraživanja”, navela je ona. Onaj tko je napravio probleme to mora propustiti ili prodati, zašto bi građani morali živjeti s tim i razmišljati o tome, pita ona.
“Panika nije nastala, niti ima potrebe za njom”, navodi. Stvari se moraju rješavati, biznis stvara novac, ne bi trebao biti onaj gdje se novac gubi. Ni bankama niti ikome drugom nije u interesu da se išta loše dogodi Agrokoru, smatra ona.
Komentirala je i činjenicu da je Sberbank prvo uzdrmao pa sad spašava stvar, plaćanjem izravno dobavljačima.
“Ne znam što je tu od informacija točno, ali to nije ni presudno za građane. Kad se ovakvo carstvo zaljulja, onda se ruše cijene za nove igrače. Ako je realna cijena Jamnice 500 do 700 milijuna, ona zbog ovakvih potresa pada na 400 milijuna. To je normalno, da potencijalni kupci ruše cijenu. Koristi se pozicija, to su ozbiljni novci, naravno da će to pokušati – i u Hrvatskoj postoji kupaca, koji čekaju da se to još malo strese”, navodi Hodak.
Komentirala je i medijski tretman Agrokora.
“Godinama traje situacija da je Agrokor najveći oglašivač i nije šokantno da mediji imaju poseban odnos sa svojim financijerom – partnerski. Netko vam daje hrpu novca i nećete ga gaziti. To nije najprofesionalnije niti najetičnije, ali je razumljivo. Ne opravdavam, ali razumijem. Uostalom, nije to naš izum. Ipak, postoji granica preko koje se ne ide – oni su uređivali pojedine medije, povlačili tekstove, mijenjali slike. Ne mogu razumjeti da se takve stvari rade na zahtjev iz Agrokora”, kaže Hodak.
Kako je oporba komunicirala, upitana je zatim.
“Zar je komunicirala? Oporba se potkapacitirala vezano za ovo, mada je bila savršena prilika da se ‘zakuca'”, kazala je.
Kratko je komentirala i lokalne izbore, koji su po njoj stvar komunalnih akcija i infrastrukture, i tu ne bi trebalo biti previše ideologiije. Ukoliko Most izgubi u Metkoviću – bit će njima potresno, ne vidi da će ikome drugom biti potresno.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.