U Cannesu je sinoć svečano otvoren 68. filmski festival uz prisustvo brojnih svjetskih zvijezda i cijelom ekipom filma francuske redateljice Emmanuelle Bercot čiji je film otvorio festival.
Festival je otvoren njezinim filmom “La Tete Haute” s Catherine Deneuve i to je prvi put od 1987. da festival otvara film jedne redateljice.
Scenografija otvaranja festivala je inspirirana filmom “Vrtoglavica” Alfreda Hitchcocka.
Za Zlatnu palmu se natječe 19 filmskih ostvarenja.
I ove godine kritike sa svih strana
Gotovo svake godine, kritike pljušte na račun Filmskog festivala u Cannesu, počevši od sastava žirija, preko liste filmova u službenoj selekciji, pa sve do dodjele Zlatne palme.
Neke od tih kritika, međutim, ponavljaju se sa svakom novom smotrom, pa je tako i s ovogodišnjom, 68. po redu.
Kako bi jednom zauvijek odgovorio na ove pritužbe, stručnjak za ekonomske analize Microeconomix preveo je u brojke festival od svog osnivanja 1946. godine do danas.
Na optužbu da nema dovoljno francuskih ostvarenja, Microeconomix ističe da službena selekcija iz godine u godinu sadrži sve više domaćih filmova. Sa više od 25 posto francuskih filmova, ovogodišnja selekcija je “najfrancuskija” u povijesti.
“Tijekom 1950-ih i 1960-ih godina, francuski su filmovi činili manje od 10 posto selektiranih filmova, dok taj postotak posljednjih godina premašuje 15 posto”.
Analiza Microeconomix-a je, pak, potvrdila opasku da festival poziva sve manje novih redatelja premda danas, za razliku od 2009. kada ih je bilo svega pet posto, nova redateljska imena čine 50 posto. Ali, to je i dalje daleko od početnih godina festivala kada su tri četvrtine reditelja bili novi redatelji.
Točno je i da se spisak redatelja službene selekcije ističe velikom dozom testosterona: od osnivanja festivala, udio redateljica u glavnoj konkurenciji je gotovo beznačajan.
“Službena selekcija sadrži najviše tri redateljice, ali najčešće samo jednu-dvije ili nijednu”.
Stalno isti ljudi?
Mnogi kritičari zamjeraju Cannesu da stalno poziva iste ljude.
Nadalje, jedna od stalnih zamjerki je da se žiri sve više popunjava iz redova bivših natjecatelja – što je sasvim točno. Najkraći put da postanete član kanskog žirija jeste da se natječete za neku od nagrada. Udio “bivških kanovaca” dostiže čak 80 posto.
Je li festival u Cannesu snobovski? Odgovor je – svakako. Daleko je vreme kada je “Apokalipsu danas” gledalo više od četiri milijuna gledatelja samo u francuskim kinima. Od 2004. i dokumentarca “Fahrenheit 9/11” , nijedan nagrađeni film u Cannesu nije privukao više od dva milijuna francuskih gledatelja.