Stanić: Za autoceste je prihvatljiv samo model C

Vijesti 07. svi 201513:07 > 13:11
N1

Predstavnici inicijative "Ne damo naše autoceste" usprotivili su se u četvrtak Vladinom "Planu B" za rješavanje problema dugova autocesta kroz davanje autocesta na upravljanje mirovinskim fondovima i zainteresiranim građanima, jer ne žele prodaju autocesta privatnom kapitalu.

Umjesto toga, traže “model C” koji predviđa reprogram dugova bankama, i to dijelom kroz obveznice, te restrukturiranje poduzeća koja upravljaju autocestama, uz micanje politike iz njih i javni nadzor nad njihovim radom.

Predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić izjavio je novinarima pred Banskim dvorima da je Ustavni sud donio odluku o zabrani referenduma protiv monetizacije autocesta, ali Vlada ne može ići u koncesiju bez donošenja posebnog zakona, javne rasprave i izglasavanja tog zakona u Saboru.

Usprotivio se najavljenom “model B” jer bi se njime prodalo 51 posto dionica mirovinskim fondovima i time upravljanje autocestama dalo na neograničeno vrijeme privatnom kapitalu.

Mi smo protiv modela B jer je sličan prvom modelu. Jedina razlika je što se u slučaju koncesije eventualnom koncesionaru upravljanje i gospodarsko iskorištavanje autocesta daje na određeni rok, a u slučaju modela B se upravljanje i iskorištavanje u većinskom vlasništvu daje privatnom interesu za sva vremena. Jasno je da smo i protiv modela B.

Mi rješenje duga Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka-Zagreb da se on može riješiti kroz reprogram duga i dijelom kroz obveznice. Imamo slične modele u susjednim zemljama. U tom slučaju trebalo bi provesti restrukturiranje i promijeniti upravljanje, politika mora maknuti svoje prste iz upravljanja i potrebna je javna kontrola. Naš model C je moguće rješenje javnog duga”, rekao je Stanić.

Inicijativa se zalaže za “Plan C” koji bi se temeljio na iskustvu Slovenije, koja je bila u sličnoj situaciji kao i Hrvatska, ali je s bankama ispregovarala duže rokove otplate kredita uz povoljnije kamate. Stanić tvrdi da su Slovenci lani, nakon otplate svih kredita i kamata, ostvarili dobit od 60 milijuna eura.

Pravni savjetnik inicijative Enes Čerimagić naglasio je kako je, prema odluci Ustavnog suda, Vlada obvezna organizirati referendum ako se ponovo odluči za neki model monetizacije autocesta.

Po njegovu mišljenju, “Plan B” bi privatnom kapitalu omogućio trajno upravljanje hrvatskim autocestama, umjesto koncesije kao privremenog oblika upravljanja, što je bilo predviđeno “Planom A”.

Teodor Celakoski iz udruge Pravo na Grad optužio je Vladu za manipulacije javnošću i osudio “uplitanje politike u autoceste”, upozorivši kako bi, prema “Planu B”, mirovinski fondovi lako mogli prodati svoje dionice bilo kome, čime bi Hrvatska trajno izgubila suverenitet nad autocestama.