Vojni analitičar Igor Tabak komentirao je u Newsroomu N1 televizije navodnu odluku Vlade da nabavi rabljene francuske borbene avione Rafale.
“To je super avion. Moderan, u širokoj upotrebi. To je jako ozbiljna letjelica, ako se ne varam četvrte ++ generacije. Riječ je o modernom, sposobnom, vrlo skupom avionu. Dosad se uglavnom prodavao nov. Ovaj aranžman koji se spominje bi bio novost, da se kupuju rabljeni od francuskog ratnog zrakoplovstva. Bitno je reći kako se taj avion našao ravnopravno u našem natječaju, budući da je bitno drugačiji od ostalih. To je klasa aviona koja je drugačija od ostale tri ponude”, govori Tabak o francuskom zrakoplovu.
Rafale, za razliku od ostalih letjelica koje se spominju, ima dva motora. Što to znači?
“Među ostalim znači i veću pouzdanost. Dvomotorce se preferira za duge letove iznad mora. Hrvatski avioni ne lete iznad oceana, a praktična je stvar da kad radite remont aviona, kad sredite jedan motor, ovdje imate pola obavljenog posla, razlika je to u klasi”, objašnjava
“Takvi avioni s velikom prođom su vjerojatno jeftiniji kad ih se u zreloj fazi nabavlja. Ni Rafale ni Gripen ni F-16 nisu prve varijante tih aviona. Ovo danas o čemu smo razgovarali, to su letjelice puno drugačije od onih početnih iz 1974.”, govori.
Kako bi natječaj izgledao da se od početka se tražio dvomotrac?
“Američka strana ima čitavu lepezu letjelica, većih, F-18, SuperHornet F-18, F-22, puno je letjelica koje bi došle u obzir da smo u startu na taj način postavili natječaj. Rafale je prošlog proljeća s neba u rebra osvanuo u našem natječaju”, govori on.
“Relativno je ograničen spektar borbenih aviona koji se razmatraju u NATO krugu. Hrvatska vojska je zadnjih 20-ak godina pokušavala, razmišljala, kupovala, što li već… Tu je bio čitav niz prijašnjih pokušaja. 2003. ministrica Antunović išla s modernizacijm Migova u Rumunjskoj da bi se dobilo malo vremena za natječaj. Rađene su studije, Hrvatska mijenja preferencije ovisno o političkim garniturana, više nego o ičem drugom”, kaže.
Novi ili rabljeni avioni
“Već prva stvar, Rafali o kojima govorimo su rabljeni, ove druge dvije opcije su novi avioni. Gripen je posthladnoratovski avion koji je drugačije koncipiran. Zaboravlja se da je izbor sužen na novi F-16 i rabljeni Rafale, ta priča je iscurila početkom ove godine. Puno drugih izbora sužava se odmah na ova dva, čak jedan, a to sve su neke patke, puštanje magle i dima… Možda to ima veze s nekim dubokim izvorima, a možda su obična podmetanja”, govori Tabak.
Aranžman s Rafaleom od milijardu eura
“Širina paketa o kojemu se priča nije jasna. Kamoli ako se priča da u to ulazi i set naoružanja. To može radikalno promijeniti cijenu aranžmana. Država kao vlasnik i korisnik može postaviti cijenu po svojoj volji, drugačije je nego kad se radi s novim avonima ispod čekića. Veliko je pitanje kako će se riješiti obuka pilota. NATO ima prgoram obuke u Americi. Postoji li takvo nešto i za Francusku, ne znam, puno je nepoznanica”, govori Tabak.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare