Jeep: Američka ikona

Auto 26. velj 201610:15 > 10:35
Wikipedia

Jeep je već odavno postao sinonim za bilo koje terensko vozilo, ali sigurno ne slučajno.

Brend je nastao u Drugom svjetskom ratu, kao potreba da se američkoj vojsci isporuče vozila za kretanje po svim mogućim terenima.

Pritom su morala ispunjavati niz zahtjeva, ali su prije svega morala biti dovoljno jeftina i robusna.

Uspjeh prvog džipa – Willys je bio ogroman, i to u svjetskim razmjerima. Neke analize su išle toliko daleko u veličanju ovog svestranog vozila, da se čak isticalo da je upravo Willys dobio rat. Jednostavno, mali džip je mogao svuda, i to dovoljno brzo, bez obzira na stupanj nagiba uspona, vrstu terena i klimatskih uslova.

Jeep je sve postavljene zadatke ispunio, i osigurao sebi odličan imidž. Ubrzo se potom pokazala potreba da se prerađena verzija ovoga popularnog džipa, ponudi i civilima, odnosno automobilskom tržištu, i nova je američka ikona bila rođena.

Američka povijest

Osobnost ove marke automobila je u činjenici da je nastala iz velike nužde, i podatku da je mala tvornica – Bantam Car Company, uspjela stvoriti vozilo po traženim specifikacijama i cijeni u kratkom roku. Naime, američka vojska je 7. srpnja 1940. godine raspisala natječaj za nabavku vozila koja su morala ispuniti sljedeće uvjete:
– pogon na sva četiri kotača
– mjenjač sa 2 brzine
– držač za pušku kalibra 30 mm
– hidraulične kočnice
– motor sa najmanje 4 cilindra
– da postiže brzinu od bar 80 km/h na cestovnom putu
– da aluminij nije korišten za izradu glave motora
– da se motor ne pregrijava u otežanim uvjetima eksploatacije, i još niz zahtjeva vezanih za dužinu međuoosovinskog razmaka, te visinu i težinu vozila, i još nekoliko manje važnih detalja.

  Do tada, mala kompanija – Bantam, uspjela je ispuniti gotovo sve tražene specifikacije, osim što je konstruirala nešto teže vozilo od traženog, i što nije uspjela ispoštovati rokove isporuke. Kasnije se proizvodnja ustalila, sa stalnim unapređenjima, u osnovi genijalnog, a pritom pouzdanog vozila koje je dobrim dijelom iznijelo rat.

Iz jednog koncepta – mnogo modela

Veliki je uspjeh na ratnom polju stvorio odličan imidž brendu Jeep, te je komercijalizacija prvog modela CJ – 2A uslijedila još krajem 1945. godine. Ratni model je neznatno redizajniran, dobio je veće farove, rezervni kotač sa strane i snažniji motor. Prodavao se pod sloganom – Willys 4 u 1, odnosno reklamirao se kao vozilo za poljoprivrednike, zabavu, putovanja kroz pustinju i nepristupačne planinske predjele. Pošto u tom segmentu vozila tada nije imao konkurenciju, uspjeh je bio trenutan. Nakon 4 godine uslijedio je novi model – CJ-3B, sa snažnijim četvorocilindričnim motorom – Hurricane F-Head. Do 1968. godine ukupno je proizvedeno 155.494 jedinica ovog modela, što se može smatrati velikim uspjehom. Zbog potreba tržišta, pored modificiranja ratne verzije ultra popularnog Willysa, brend Jeep je usporedno razvijao još 3 linije modela.

Poljoprivrednicima je ponuđen model, s većim, otvorenim tovarnim prostorom za prijevoz kabastih stvari i sitnije stoke pod nazivom – Willys Jepp Pick Up. Ostvario je trenutan uspjeh, a ova verzija (pick up) vozila je dan danas jako popularna u Americi. Velikim obiteljima je bio na raspolaganju – Willys Jepp Station Wagon, sa obiljem prostora i velikim prtljažnikom, i naravno pogonom na sva četiri kotača. Ovakav koncept je danas izuzetno popularan, i prihvaćen kako od onih starijih tako i od modernijih, mlađih vozača.

Posljednja linija – Jeepstar, nije imala previše uspjeha. Model zamišljen kao džip kabriolet za zabavu u početku se prodavao solidno. Međutim 60-tih potražnja opada, te je uslijedio nasljednik – Jeepstar Commando, koji je bio potpuni promašaj. Jednostavno, kupaca za ovaj model nije bilo.

  Idealan za bijeg u prirodu

Razlog velikog uspjeha brenda Jeep leži u činjenici što je tržištu ponudio nešto novo, a urbanom čovjeku okruženom industrijom i zagađenjem bar povremeni bijeg u prirodu, na planinu, jezero ili farmu. Pogon na sva četiri kotača omogućio je da se i u otežanim klimatskim uvjetima, po velikom snijegu i ledu, sigurno stigne na odredište. Pored toga, takav prijenos snage je poljoprivrednicima, i svima onima koji imaju potrebe nešto prevoziti pružio nove mogućnosti, te je jedan Jeep postao must have svakom poljoprivredniku u Americi.

Priča se ovim ne završava, jer je velika robusnost i pouzdanost ovih vozila brzo uvjerila i kupce u velikim gradovima da vrijedi investirati u veliko i sigurno vozilo. Zaljubljenici u prirodu, lov, ribolov i zimske sprortove su konačno dobili idealno vozilo za svoje potrebe.

Krajem 70-ih, i početkom 80-ih, džipovi postaju prava moda, a ne samo potreba. Prodaja raste, uprkos naftnoj krizi, a modeli poput CJ-7 sa V8 motorom i legendarnog Cherokeeja predstavljali su okosnicu motorizacije širom sjevernoameričkog kontinenta. U Europi su ovi automobili također bili traženi, ali samo od onih sa debljim džepom, prije svega zbog svoje velike potrošnje.

Nudili su dovoljno komfora i za napornija, duža putovanja, dosta dobre performanse i nizak nivo buke (Cherokee). Zbog svojih su osobina postali pravi “tegljači”, i to ne samo velikih prikolica, već i glisera te manjih jahti. Dakle, jednom riječju – automobili za sve i svakog.

  Grand Cherokee, Liberty, Wrangler

Bez obzira na radikalno odstupanje od prvobitnog koncepta, kada je prije svega u pitanju namjena i dizajn vozila, Jeep je ostao dosljedan svojoj filozofiji – proizvodnjom bezkompromisnih “pravih” terenaca, sa pogonom na sva četiri kotača. Čak i danas, Jeep u ponudi nema ni jedan SUV model, uprkos evidentnom trendu pomjeranja težišta sa spartanskog i robusnog ka luksuznom i lijepom, s tendencijom da terenci prije svega izgledaju moćno, a njihova upotrebljivost na teškim terenima postaje sve više sporedna.

Ipak, za one koji žele “pravi” džip, za bijeg u prirodu ili bilo gdje drugdje, na raspolaganju je prije svega Wrangler, model izuzetnih mogućnosti, skromne opreme, tradicionalnog dizajna, sa tvrdim ili mekim krovom, čijim se skidanjem pretvara u pravi automobil za zabavu, na plaži ili planini. U ponudi su dva izvrsna motora, od 4 i 6 cilindara, radnih zapremina od 2.4 i 4.0 litra. Sa onim jačim od 177 KS, do stotke stiže za odličnih 9,4 sekundi, i postiže maksimalnu brzinu od samo 174 km/h, zbog loše aerodinamike. Ipak, ovaj automobil nije ni pravljen za dosadne autoceste, već za borbu s prirodom, čak i onda kad ona pokazuje svoje divlje lice. Wrangler je pravi džip za one avanturističkog duha, koji prije svega cijene upotrebljivost, pouzdanost i robusnost jednog vozila, koji pri svemu tome ima dovoljno duha, onog prvog – malog Willysa.

  Grand Cherokee je sve to, ali u većem, luksuznijem i prije svega udobnijem izdanju. Ovaj model je već dugi niz godina simbol bogatstva i pokazatelj dobrog imovinskoga statusa. Naravno, ima i onih koji ovaj model biraju prije svega iz želje da u jednom automobilu dobiju udobnost limuzine i “off road” mogućnosti najboljih terenaca na svijetu po koliko-toliko razumnoj početnoj cijeni od 38.000 eura, sve ovisi o izboru motora i opreme, koja je već u samom startu bogata. S najsnažnijim (258 KS) od 3 moguća motora, do brzine od 100 km/h iz mjesta mirovanja stiže za 7,9 sekundi, i uspijeva dohvatiti “magičnu” brzinu od 200 km/h.

Nešto između ili prava “zlatna sredina” između ova dva modela je upravo – Liberty. Model, koji je naslijedio kod nas dobro poznati Cherokee. Nudi optimalan spoj luksuza i robusnosti, i osnovni redni četvorocilndrični motor od 2.4 litra i 150 “metalnih konja” za borbu sa prirodom, ali i ljudima, onda kada imaju potrebu. Dovoljno je siguran, udoban i brz, ali u isto vrijeme i dovoljno lagan za vožnju. Idealan je za svakog tko želi upotrebljiv, svestran automobil, a pri tome mu ne smeta što nema sjajnu zvijezdu na nosu. Uostalom, brend Jeep je sada u sklopu moćnog DaimlerChrysler giganta, zajedno sa Dodgeom i moćnim Mercedesom, a takvo društvo je trebalo zaslužiti, zar ne?

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.