Prije više od 50 godina, Fiat je predstavio 124 Spider. Pola stoljeća kasnije, legenda se vratila.
Kod najave zadnje generacije Mazde MX-5 spominjao se zajednički razvoj s talijanskim gigantom Fiatom, kako bi se na tržište vratio drugi kultni automobil – Alfa Romeo Spider. Kada su već svima sline curile pri pomisli na Alfin dizajn, stigao je hladan šok. U Fiatu su se odlučili za drugu ikonu, Fiat 124 Spider. Obzirom da im ide s retro modelima i na odmak kojim je započela Alfina renesansa, mali i jeftini roadster se očito nije uklapao u tu viziju. No, ono bitno bilo je da ćemo imati talijansku dušu s japanskom izvedbom. Može li bolje od toga?
Osim proporcija, vizualne sličnosti s MX-5 kao da i ne postoje. 124 je dulji 14 cm pa je i prtljažnik 10 litara veći, no to još ne znači da ćete pakirati kofere za more. 124 se i udebljao pa je od sestre teži 97 kg. Ono što se ne vidi je da je ovjes malo mekaniji, što na našim prometnicama može samo dobro doći. Ako vas brine da je na taj način “ubijena” agilnost, ne brinite. Kada sjednete iz bilo kojeg auta u 124 imate dojam pravog sportaša. Skučena kabina je skoro identična i da nema loga na volanu, teško biste zaključili u kojem od dva blizanca sjedite.
To su bile sličnosti, a sada glavna razlika: motor. Mazda se drži svoje filozofije atmosferaca kada su u pitanju benzinci. Ljubitelji to cijene, jer mali roadster je namijenjen za vožnju u kojoj se osjeti i najmanji pomak gasa. Fiat je za 124 odabrao 1,4-litreni turbak znan iz Fiata 500 Abarth. 140 KS ne čini se neka brojka, no 240 Nm je 40 više od najjače MX-5-ice. Ne samo to, taj moment je dostupan već od 2250 okretaja, dok Mazdu morate nagaziti do 4600 okretaja da prodiše. Drugim riječima, s Fiatom se lakše živi. Već na 2500 možete prebaciti u viši stupanj i ponavljati radnju koja je zbog kratkog mjenjača pravo zadovoljstvo sve do „šeste“ pri 80 km/h. Od te brzine možete lagano „cruisati“ i opušteno uživati s vjetrom u kosi. Iako su po brojkama jača MX-5 i osnovni 124 Spider vrlo slični, sam doživljaj vrlo je različit. Mazda traži usredotočenost i ako negdje “zeznete” bit ćete kažnjeni padom snage.
Naravno, i turbo nosi i neke nedostatke, a to je da reakcija na gas nije trenutna. Treba mu pola sekunde do sekunde da se vaš input s desne pedale pretvori u ubrzanje, no na to se vrlo lako naviknete, a i poseban je gušt taj turbo karakter i pritisak koji on pruža na vaša leđa. Snaga pri niskim okretajima dostatna je za sve, pa čak i pretjecanja bez da ikada dosegnete 5.000 okretaja. Dovoljan je četvrti stupanj, a ako baš poželite riješiti cijelu kolonu, prebacite u “treću” i po gasu. Impresivno je kako mali motorčić goni 1.100 kg laganu karoseriju i pitanje je čemu uopće gledati prema 124 Abarthu. Stvarno nema potrebe za bilo čim jačim od ovoga. Ako znate voziti turbo, zadovoljstvo vožnje 124 Spidera je veće od njegove atmosferske sestre. Brojke o ubrzanju mogu biti slične, ali međuubrzanja od 80-120 km/h su neusporediva. Bez obzira na mekše podešen ovjes jednako je brz, upravljač je direktan, precizan (ali ne i nervozan), a gripa na suhom kolniku ima u količinama koje nikada nećete moći iskoristiti. Stvari se mijenjaju ako je cesta mokra, a asfalt gladak jer nagli prirast snage turbo motora zna zavrtiti kotače u prazno, ali ako ostavite sve sigurnosne sustave uključenima možete bezbrižno proći i olujno nevrijeme.
Ima li Fiat bolju MX-5-icu od Mazde? Ne. Mazda je i dalje vozački fokusirana i pogoditi onaj sweet spot u kojem daje najbolje veliko je zadovoljstvo. Ali je isto tako činjenica da realno 124 funkcionira bolje i traži manje napora i bolje služi za guštanje bez krova. Ako mislite da 140 KS nije dovoljno, samo isprobajte 124.
U gradu nam je potrošnja bila 9,4 litara, dok smo na otvorenoj cesti uz pažljiviju vožnju uspjeli doći i do čistih šest litara. Za sportski auto koji pruža toliko adrenalina ovo su smiješne cifre. Ne zaboravite da se radi autu proizvedenom u Japanu, s Abarthovim srcem i pet godina garancije.
Tehnički podaci:
Motor: 1.4 TB
Snaga: 140 KS
Okretni moment: 240 Nm
Ubrzanje 0-100 km/h: 7.7 s
Vmax: 217 km/h
Potrošnja: grad 9,4, otvoreno 6,4, prosjek 7,9 l/100 km
CO2: 148 g/km
Cijena: 124 Spider 245.724 kn
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.