Napadi softverom koji vam preuzme računalo, zaključa podatke i potom od vas traži otkupninu kako bi ih otključao su u porastu i neće nestati sami od sebe. Evo što trebate znati kako bi se zaštitili.
Ransomware je vrsta zloćudnog softvera (malvera) koja, nakon što zarazi uređaj, blokira pristup istom ili podacima pohranjenima na njemu tako što ih zaključa enkripcijom koja je u pravilu neprobojna.Evo kako ćete se zaštititi da vam ne otmu i ne zaključaju računalo
Može enkriptirati bilo koje datoteke, mijenjati im nazive i dodavati ekstenzije, pronaći i ukrasti osjetljive podatke, zavarati antivirusne alate, proširiti se na druga računala u lokalnoj mreži i zaraženo računalo pretvoriti u platformu za napad na druga.
U pravilu će prikazati poruku s ucjenom i tražiti isplatu u bitkoinima u određenom roku.
Prema Symantecovim podacima, prošla je godina bila rekordna: otkriveno je više od 100 novih obitelji ransomwarea, većinom opasnijih kriptoransowmarea.
Prosječan iznos otkupnine raste.Ove godine je 679 američkih dolara, dok je krajem 2015. iznosio 294 dolara. Rekorder je bio haker koji je koristio 7ev3n-HONE$T (Trojan.Cryptolocker.AD) i za otključavanje tražio 13 bitcoina (5.083 američkih dolara po tadašnjem tečaju) po zaraženom računalu.
Prema podacima američkog FBI-ja, tijekom prvih mjeseci ove godine globalna raširenost ransomwarea dosegla je najviše razine ikad dosad zabilježene. Procjenjuje se kako je samo jedna inačica uspijevala zaraziti sto tisuća računala dnevno.
Svatko može postati žrtvom napada i ucjene
Kako su istovrsni rizici sada prisutni godinama, pretpostavljam da bi se situacija mogla stabilizirati, pogotovo u razvijenijim zemljama. Moguće je da će se informatički kriminalci morati više potruditi, no uvijek će biti u prednosti. U obrani, vi morate uspjeti svaki puta. Napadaču je dovoljno da uspije jednom’, kaže za tportal stručnjak za računalnu sigurnost Lucijan Carić.
Svi prisutni na internetu mogu postati žrtvom napada i ucjene. No, za razliku od individualnih korisnika institucije najčešće imaju organiziranu informatičku podršku (bilo vlastitu ili vanjski servis), koriste višeslojnu zaštitu, u pravilu imaju organizirano sustavno ažuriranje sustava i arhiviranje podataka te češće imaju ispravno postavljene i administrirane informatičke resurse.
‘Ove zaštitne mjere umnogome smanjuju rizik i umanjuju opseg moguće štete, dođe li do incidenta. Individualni korisnici vrlo često nemaju čak ni arhivsku kopiju svojih podataka, pa i običan kvar diska za njih može predstavljati katastrofalni događaj’, kaže Carić.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.