Evo kako trgovci varaju kupce deklaracijama

Vijesti 13. tra 201510:38 > 10:44
MorgueFile/ilustracija

"Takve upute dobili smo od uprave. Poslije Uskrsa akcijsku ćemo cijenu odlijepiti s etikete pa će vrijediti samo ova srednja", odgovara prodavačica u Benettonu na pitanje Večernjakovih reportera o čak trima različitim cijenama na istom komadu dječje odjeće.

Ne samo da taj i ostali artikli “na akciji” nisu posebno izdvojeni kako nalaže Zakon o zaštiti potrošača nego su na deklaraciji, uz tek nejasno prekriženu najvišu cijenu, i dvije cijene ispisane crvenom kemijskom olovkom. Jedan komad odjeće stajao je 299 kuna, a sada stoji 209 i 150 kuna. Na drugome pak ispod “preporučene cijene” od 79 kuna stoji 55 i 40 kuna – što Igor Vujović, predsjednik društva Potrošač objašnjava nepoštenom poslovnom praksom trgovca, odnosno dovođenjem potrošača u zabludu.

“Pitanje je i koju bi nam cijenu na koncu naplatili. Nije, naime, rijetkost da na blagajni slučajno ili namjerno očitaju upravo višu cijenu”, kaže Vujović, ističući kako je pritužbi potrošača na to sve više. Pravila o slovima na deklaraciji od najmanje 1,2 milimetra od početka godine za neprehrambenu robu ne vrijede pa je u takav šoping najbolje ići s povećalom. Ipak, ni s najsitnijim slovima na dnu kutija, dijelu cipela i čizama poljskog CCC-a ne zna se zemlja porijekla, dok u Sportini, uz pogrešno deklarirani muški prsluk kao pulover, na “posebnoj” ponudi “od 99 kuna”, na polici ne nude ništa jeftinije od 99,99 kuna. U Marks&Spenceru vanjsku su deklaraciju “potrošili” da bi na njoj napisali kako se podaci o artiklu mogu vidjeti na unutarnjoj deklaraciji robe, koju je teško naći.

“Mogli su tako napisati i da se cijena pogleda na blagajni”, kaže Vujović, ističući kako inspekcija sve to, ne prođu li trgovci samo s opomenom, može kazniti sa 10 do 100 tisuća kuna. Pa tako i H&M, u kojemu na dijelu artikala na deklaraciji nismo našli baš ništa osim broja, bar-koda i cijene. Valjda i oni očekuju da se potrošači snađu izvrćući robu i prevodeći ušivene etikete.

Trik – “gratis” proizvod

Posebna su priča trikovi i zavaravajuća poslovna praksa trgovaca za “gratis” proizvode koje potrošači itekako plaćaju zavedeni ambalažom i informacijom, ističe Vujović, što potvrđuje i pomoćnik ministra gospodarstva iz Uprave za inspekcijske poslove Ismar Avdagić. Njihova inspekcija proteklih je dana pročešljala 132 trgovine mješovitom robom i u njima 500 prehrambenih i neprehrambenih gratis proizvoda. Pokazalo se kako je čak 80 trgovaca “gratis” proizvodima zavaravalo potrošače. Podneseni su optužni prijedlozi, a novčane kazne za takve prekršaje su između 10.000 i 100 tisuća kuna, objašnjava Avdagić, piše Večernji list.