Pitali smo Državni inspektorat koliko su nepravilnosti otkrili na Crni petak. “Ni sve ‘gratis’ nije bilo besplatno”

Ekonomija 07. pro 202421:45 1 komentar
izlog trgovine koja nudi popust do 50 posto na Crni petak
Emica Elvedji/PIXSELL/ilustracija

Još jedna potrošačka groznica "Crnog petka", ali i "Crnog tjedna" i "Crnog mjeseca" u Hrvatskoj je prošla uz poslovično veliku potrošnju, ali i dosta kršenja Zakona o zaštiti potrošača.

Prema podacima Porezne uprave, u domaćim je trgovinama izdano oko 5,5 milijuna računa i potrošeno 122,6 milijuna eura, što je 7,6 posto više nego lani.

Hrvatska gospodarska komora (HGK) barata podatkom o potrošenih 136,8 milijuna eura, odnosno porastom od 7,49 posto u odnosu na prošlogodišnji Crni petak.

U 182 nadzora 38 prekršaja

Osim trgovaca, pune ruke posla na Crni petak imali su i tržišni inspektori.

Od Državnog inspektorata Republike Hrvatske (DIRH) dobili smo preliminarne podatke o inspekcijskim nadzorima koje je tim povodom provela tržišna inspekcija.

Obavljena su, kažu, 182 inspekcijska nadzora u kojima je utvrđeno 38 slučajeva u kojima je prekršen Zakon o zaštiti potrošača.

Najčešće je neisticanje sniženih cijena

U DIRH-u napominju da su to preliminarni, ne još i konačni rezultati jer su neki inspekcijski nadzori još uvijek u tijeku, kao i utvrđivanje činjenica u nekim postupcima.

“Najčešće povrede Zakona o zaštiti potrošača odnosile su se na neisticanje snižene cijene, odnosno neispravno isticanje cijena. Zatim, na neisticanje obavijesti o načinu podnošenja pisanog prigovora, neomogućavanje provjere ispravnosti zaračunatog iznosa u odnosu na kupljeni proizvod, neisticanje uvjeta prodaje…”, kazali su nam u Državnom inspektoratu.

Napumpani postoci sniženja

Ističu kako se u 11 slučajeva, prema do sada utvrđenim činjenicama, povreda Zakona odnosila na nepoštenu poslovnu praksu trgovca prema potrošačima prodajom proizvoda na sniženju po cijeni koja nije bila niža od referentne cijene te na oglašavanje posebnog oblika prodaje u kojoj potrošač za dva kupljena proizvoda dobiva gratis druga dva jeftinija proizvoda, iako ti “gratis” proizvodi nisu bili besplatni.

Utvrđeno je i da su neki trgovci zavaravajuće oglasili pogodnosti u odnosu na cijene ističući veći postotak sniženja od postotka koji je stvarno važio. Primjerice, isticanjem i oglašavanjem “sniženo do 80%” iako se niti jedan proizvod nije prodavao s tim postotkom sniženja – kažu u DIRH-u.

Također napominju da za povrede na koje se može primijeniti načelo oportuniteta prema Zakonu o zaštiti potrošača neće biti pokrenuti prekršajni postupci, dok će za ostale utvrđene povrede biti poduzete propisane prekršajne i upravne mjere.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare