Prije nešto više od godinu dana imali smo po prvi put priliku provozati novu, treću generaciju Smarta.
Prije nešto više od godinu dana imali smo po prvi put priliku provozati novu, treću generaciju Smarta. Ovaj put Smart je nastao u suradnji s Renaultom pa s posljednjom generacijom Twinga dijeli većinu mehanike i ovjesa. Kako Twingo ne postoji u izvedbi sa samo dva sjedala, dodatni trud uložen je od strane Smarta da prilagodi famoznu kratku inačicu gradskim bespućima, zbog kojih Smart i uživa ugled kao najokretniji auto na tržištu.
Od samog početka Smarta prije skoro dvadeset godina bilo je jasno da usprkos slatkom izgledu i minijaturnim dimenzijama to nije auto za široke narodne mase. Bio je lifestyle vozilo za one kojima će to biti drugi ili treći automobil u obitelji ili, zbog svoje atraktivnosti, kao idealni reklamni pano za brojne tvrtke koje su koristile Smartove za svoju promociju.
Privlačan dizajn
Slična priča nastavlja se i u aktualnoj trećoj generaciji Smarta, a kao dodatni začin za privlačnost tu je i kabrio izvedba. Kao i kod običnog Smarta, riječ je o vrlo privlačno dizajniranom vozilu, koje u principu izgleda identično izvedbi s tvrdim krovom. To znači da je zadržana simpatična vanjština dodatno naglašena LED svjetlima sprijeda i straga, dok je interijer i dalje lepršav, iako ovaj puta klasično taman, a ne onako raskošan kao što je bio kada smo vozili Coupe bijelo-plavog interijera. No, mjesta u unutrašnjosti ima više nego dovoljno za vozača i suvozača, što je najbitnije. A ako poželite skočiti i do dućana, neće biti problema jer između prostora za spremanje krova i poklopca motora ima mjesta za 190 litara prtljage.
Osim pomičnog krova napravljenog od tkanine koji se električnim putem sklapa, odnosno povlači u dva stupnja, novi Smart Cabrio nudi još jednu novost, a to je automatski mjenjač s dvije spojke. Kao isključivo gradski auto, Smart je od svojih početaka imao poluautomatski mjenjač, no u skladu s vremenom i očekivanjima današnjih kupaca više se ne može nuditi neuglađen i dosta grub poluautomatik. Stoga je Getrag, jedan od najpoznatijih proizvođača mjenjača na svijetu, napravio mjenjač nazvan Twinamic sa šest stupnjeva prijenosa.
Vozit ćete ga s osmjehom
Motor se javlja karakterističnim trocilindričnim frktanjem, a zbog minijaturne karoserije i ispušnog sustava koji se nalazi dvadesetak centimetara iza vas, jasno je da će vam taj zvuk biti stalni pratilac. Nije naporan, već se veselo javlja i daje vam do znanja da je uvijek spreman za zabavu. Taj se dojam još više pojačava ako vozite bez krova. On se može povući do prve granice i tada zapravo imate veliki „šiberdah“. Ukoliko vam to nije dovoljno, platno će se u drugom koraku povući još niže i ukloniti i stražnji prozor za još bolji dojam kabrioleta. Bočne krovne nosače možete ukloniti ako želite dojam kao recimo u Targa automobilima. Ako vam se ne da zamarati time, i ova druga varijanta dat će vam dovoljno vjetra u kosi, kao i mogućnosti uživanja u mirisima prirode oko vas. Uz njega, tu je i debeli volan kojim možete prednje kotače okrenuti pod 45 stupnjeva i iz prve okrenuti Smart na svakoj malo široj cesti. Krug okretanja je službeno sedam metara, no to vam malo znači dok ne isprobate u praksi. Jednostavno vam izvlači osmijeh na lice.
Testirani model pokretao je osnovni motor od 999 cm bez turbine koji razvija 71 KS. Kako se radi o aut(ić)u težine 900 kg i ova mala snaga dovoljna je za gradsku jurnjavu iz trake u traku. S 15.5 sekundi do stotke i odličnom trakcijom dovoljno je temperamentan da na semaforima budete među prvima. Sve dok ga vozite lagano mjenjač radi skoro perfektno, izmjene su neprimjetne, i da nema razlike u zvuku motora po kojem znate da je stupanj prijenosa promijenjen i ovaj mjenjač s dvije spojke zaslužio bi najviše ocjene. Problemi se javljaju ako poželite ubrzati. Tada dolazi do nekarakterističnog kašnjenja, odnosno mjenjač kao da ostane zaključan u trenutnom stupnju prijenosa i ne želi prebaciti u niži (osim ako ne nagazite gas do kraja da aktivirate kick-down). No, u normalnoj vožnji ne želite uvijek maksimalno ubrzanje već samo možda pratiti tok prometa, ili se ubaciti iz jedne trake u drugu i ubrzati, no pritom zaista treba biti oprezan zbog ove „lijenosti“ mjenjača. Vjerujemo da je to samo do softwarea Twinamic mjenjača i da će se to srediti nekim „update“-om na redovitim servisima.
Kombinacija malog motora s automatskim mjenjačem s dvije spojke trebali bi garantirati i nisku potrošnju, no to baš i nije slučaj. U gradskoj vožnji (gdje Smart provodi 99% vremena) mi se nismo mogli spustiti ispod 7,5 litara. Da, zanimljiv zvuk i zabava koju Smart nudi u vožnji neće vas ničime motivirati na štednju i laganu vožnju, no ova brojka bi zadovoljila i bitno veće, teže i jače motoriziranije automobile.
Kao što smo rekli na početku, Smart je mali auto, ali nije za siromašne, a kabrio izvedba to samo potvrđuje. Činjenica da vam s njim nikad neće biti dosadno i da će vam osmijeh uvijek titrati na licu olakšat će činjenicu da je testirani model koštao 160.000 kn. Istina, 38.000 kn od ovog iznosa otpada na dodatke poput dvobojne karoserije, većeg spremnika goriva, paketa LED&Sensor (za kišu i svjetlo), paketa Cool&Audio (automatski klima uređaj i Smart audio sustav), paketa Komfort itd., no jasno je da za taj novac već možete dobiti ozbiljnu obiteljsku limuzinu s dizel motorom. Ali cijena nikada nije bila prepreka na putu Smarta prema kupcima, i tek kada ga vozite tjedan dana počnete zamjećivati koliko ih zapravo bruji oko vas svaki dan. A to je najbolji dokaz da je recept koji je Smart ponudio prije skoro dvadeset godina očito bio pun pogodak.
Tehnički podaci:
Motor: 1.0
Snaga: 71 KS
Ok. moment: 91 Nm
Ubrzanje 0-100: 15.5 s
Vmax: 151 km/h
Potrošnja: grad 7.5, otvoreno 6.4
CO2: 99 g/km
Cijena testiranog modela: 160.100 kuna, osnovni model 124.480 kuna
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.