Naša reporterka Jelena Tešija razgovarala je s predstavnicima taksi prijevoznika u Dubrovniku, Božom Miletićem te Bojanom Lujakom, koji su komentirali proglašavanje poslovanja Ubera i Cammea nelegalnim, ali i fizičke obračune među vozačima.
Struka bi trebala sudjelovati u izradi zakona, ističe Miletić, a državne službe moraju voditi računa o kršenju Zakona o prijevozu, nakon što je udruga više puta upozoravala da Uber i Cammeo krše zakone.
“Žalosno je što su se tek sad oglasili vezano za Uber i Cammeo. Svi razgovaramo o liberalizaciji tržišta, ravnopravnosti na tržištu i sniženju cijena, ali u cijeloj priči smo mi jedini prema kojima se vrše represivne mjere, koji poštujemo zakone i udovoljavamo uvjetima koje postavljaju lokalne uprave”, kazao je Miletić. Tvrdi da nije istina da taksisti imaju monopol, navodeći da se taksiranjem u Dubrovniku bavi 200 različitih subjekata i “svatko je dobrodošao ako udovoljava uvjetima licence”.
Potvrdio je da je dolazak Ubera doveo do pada prometa i to zato što Uber izigrava Zakon o prijevozu, koji strogo definira autotaksi djelatnost, dok se Uber izjašnjava kao najam vozila s vozačem i pruža istu uslugu.
“Svatko je osjetio pad prometa, jer u Uberu ne plaćaju nikome ništa i zato mogu imati nižu cijenu od ekonomske”, kazao je Miletić.
“Svi političari su sudjelovali u dodvoravanju građanima i to dopuštali”, kazao je. Smatra i da ne trebaju taksisti biti ti koji će odrediti cijene, ni gradovi, nego bi se trebala napraviti stručna studija, koja bi trebala odrediti broj automobila na određenom području, kao i cijenu kilometra.
Bojan Lujak, zastupnik taksi prijevoznika u Dubrovniku, navodi da Ministarstvo prometa preko prometnih inspektora vode postupke zbog prekršaja protiv vozača. Međutim, mjera oduzimanja vozila do sada se nije provodila te da je dopuštano da se ista stvar u različitim gradovima različito i naziva, misleći na najam i taksi prijevoz. Kao i Miletić pozdravlja mjeru oduzimanja vozila onima koji nemaju dozvolu za prijevoz putnika.
“Pitam se samo zašto nisu prije godinu dana oduzimali aute nego samo pisali prekršaje?”, kazao je Miletić.
Lujak navodi da se sa stavovima taksista slažu i sudovi i Ministarstvo prometa, ali i svatko tko je iskren i čita zakon. Zato smatra da u radnoj skupini Ministarstva prometa koja bi se bavila uređivanjem taksi tržišta, ne trebaju ući predstavnici Ubera i Cammea.
“Nema smisla da se vukovima dâ da čuvaju ovce. Oni žele raditi zakonu, a krše ih već godinu dana”, kazao je. “Uber posluje potpuno nezakonito. Ako ste u sustavu i nedostaje vam jedna dozvola, vi ćete biti kažnjeni. Oni nemaju nikakve dozvole, ni taksi oznake i takve je ljude teško i goniti”, kaže on.
Smatra i da je vrijeme ne samo da se pokreću postupci protiv vozača, nego bi trebala odgovarati i tvrtka “Uber Hrvatska, čiji su predstavnici putem medija poticali ljude da se voze Uberom i čine prekršaje”.
“Smatram da se protiv Ubera Hrvatske treba pokrenuti postupak kao pomagača i poticatelja prometnih prekršaja”, kaže Lujak.
Na pitanje kako otvoriti taksi tržište, Miletić kaže da su u zakonu propisani uvjeti, a svoje će mišljenje reći radnoj skupini za izradu Zakona.
“Što se tiče kolega koje ga krše, smatram da je žalosno što zakon prilagođavaju sebi, umjesto da se oni prilagode zakonu”, navodi. Požalio se i na medijski tretman, tvrdeći da se taksi prijevoznici u medijima prikazuju u negativnom svjetlu, čak i kada naprave manji prometni prekršaj.
“Ne može se tražiti da im se pogoduje – stranoj tvrtki i kapaitalu se daje pozitivan medijski prostor, oni su heroji na ulici, a krše zakon već godinu dana”, kaže Miletić.
Navode i da Uber nezakonito dovodi u pitanje sigurnost putnika – država ima registar vozača, a za Uber se ne zna tko su njihovi “zaposlenici”. Da netko doživi nesreću sa srmtnom posljedicom ne zna se ni tko vas je vozio ni što je bio, ističe Miletić, dodajući da Europska unija prvenstveno iz razloga sigurnosti traži licenciranje vozača.
Na pitanje kako komentira činjenicu da su autotaksi prijevoznici nasrtali i na vozače Ubera i na vozače Cammea, odgovara da postoje i obratni slučajevi odnosno da je zabilježeno i kako je Uberov vozač nasrtao na taksiste.
“To je za krajnju osudu i ograđujemo se od svih fizičkih obračuna”, kaže on. Dvojac smatra da su slučajevi nasilja rezultat što time što se nije sankcioniralo nezakonitosti, ponavljajući da nasilje osuđuju, ali smatraju da Ministartvo treba osigurati provođenje svojih zakona.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.