Komunikacijski stručnjak Alex Braun, gostovao je u Novom danu i komentirao kampanju koju je na parlamentarnim izborima vodio za SDP.
Radili ste s brojnim političarima diljem svijeta, s Tonyjem Blairom, Hillary Clinton, Benazir Bhutto… Kako to da ste bili uključeni u kampanju u Hrvatskoj?
Kao što ste rekli, radio sam na kampanjama diljem svijeta i posebno u srednjoj i istočnoj Europi i na Balkanu, a Hrvatska je bila samo još jedna od zemalja u kojoj sam radio i jako sam sretan zbog toga.
Koliko ste dugo razmišljali kad vas je pozvao Zoran Milanović?
Dakako, razgovarali smo, pokušao sam shvatiti situaciju, upoznao sam se s SDP-om i Milanovićem i bio sam vrlo brzo uzbuđen, bila je to sjajna situacija. Postojala je ta jedna politička stranka koja je puno učinila, ali imali su lošu komunikaciju s biračima, pa je to bio izazov za mene.
Što je bio vaš fokus u toj kampanji, koliko ste bili uključeni u situaciju u Hrvatskoj i kako je Milanović reagirao na sve to?
Naivno je razmišljati da bi vas takav kandidat ujutro nazvao i pitao koju će kravatu staviti. Treba se fokusirati na njegovu komunikaciju s biračima, na prioritete, pomažete mu pričati priče. Nije stvar u sadržaju politike, on već postoji i to je nešto o čemu odlučuje premijer i politička stranka, to se samo mora upakirati. Kad pogledate situaciju u Hrvatskoj, to je bio dobar kontrast bivših vlada. Bilo je puno korupcije i došao je SDP i počistio situaciju, napravili su brojne dobre stvari, ali glasači to nisu znali i to smo pokušali ispraviti.
Sve se svodilo na prošlost, kako ste se pozabavili tim pitanjem, prvi put je tijekom te kampanje počeo mahati hrvatskom zastavom, jeste li vi zaslužni za to?
Domoljubni dio cijele kampanje je bio naglašavan od strane medija više nego što je to zapravo činjenično bilo tako. Mi nismo to vidjeli kao dramatičniju razliku, ali ljudi su se usmjerili na političku stvarnost, na razinu korupcije i ekoomsku situaciju. Bilo im je važno da se otvore nova pitanja. Mahanje zastavom nije bila moja ideja.
Što je bio vaš fokus?
Postojao je jedan povijesni aspekt cijele priče, postojale su mračne godine HDZ-ove vlade koje su bile pune korupcije. SDP je došao na vlast i počistio je mnogo toga. Imali su zanimljiv program i radili su dosta toga. Glasači su bili frustrirani, jer nije bilo dovoljno napretka, ali htjeli smo ih upozoriti što će se dogoditi kad druga strana dođe na vlast .
Niste se isticali u to vrijeme. Zašto ste tako dugo ignorirali razgovore s hrvatskim medijima?
Ja nisam dio priče, ja zapravo samo pomažem svom klijentu i izbjegavam medijski publicitet, ja nisam dio priče, ona se svodi na SDP i hrvatski narod, ja samo pokušavam komunicirati ono što oni žele poručiti javnosti.
Ali ne možete poreći da su kampanje postale važne. Koliko politički savjetnik može utjecati na izbore?
Ponavljam, sve se svodi na to da pričate dobre priče. To je moj posao, ja ne izmišljam politike, to čine političari. Ja samo pomažem shvaćati kako glasači razmišljaju, koje su njihove potrebe i pokušavam spojiti politike i način razmišljanja javnosti. Spin doktorj je neobičan termin, ali nema tu ništa mračno, ako činite nešto dobro, glasači to moraju znati, ako smatrate da druga strana ima pogrešne ideje, to morate reći javnosti.
Bili ste uključeni u brojne kampanje, za Tonyja Blaira, Benazir Bhutto, Hillary Clinton, Zorana Milanovića. Kako reagirate kad odbiju vaš pristup? Jeste li imali problema s Milanovićem nagovarajući ga na neki određeni pristup?
Nijedan moj klijent me ne sluša 100 posto. Uvijek je pitanje slušaju li me uopće i žele li poslušati glavne stvari koje im ja želim poručiti. Milanović je slušao, ali je imao vlastiti stav i odluka je na kraju uvijek bila na njemu. Mislim da je donio mnogo dobrih odluka tijekom naše suradnje i to se odrazilo na rezultate. Ja sam pomagao savjetima, on me nije u svemu slušao.
Koliko se tijekom kampanje usmjeravate na ankete? U zadnje su vrijeme one puno puta pogriješile. Koliko izbori zapravo ovise o anketama?
Sve se svodi na umijeće i na znanost. Oboje je bitno. Ankete su vrlo važan alat, jer mi omogućavaju da se bolje upoznam sa zemljom u koju dolazim, da shvatim kako mi glasači razmišljaju i to je neka vrsta savjeta. To je i dio koji se svodi na iskustvo i stručnost i mora se spojiti ovo dvoje kako bi se dali dobri savjeti klijentu.
Kako razmišljate kad prihvaćate klijenta? Jeste li ikad odbili nekoga?
Apsolutno, naravno. Odbio sam puno klijenata. Rekao bih da u prosjeku odbijam 50 posto klijenata, koji mi se jave. Ne bih nikad radio s nekim s kime bih se osjećao neugodno. Pristupili su mi ljudi i organizacije, koji su u najmanju ruku sumnjivi. S njima nikad ne bih radio.
Ostajete li u kontaktu s klijentima nakon izbora?
Naravno. Ako s nekim prođete cijelu kampanju, postanete vrlo bliski i provedete puno vremena zajedno. Družite se i provodite vrijeme u stresnim situacjjama. Stekao sam prijatelje u Hrvatskoj, koji su zapravo prijateljstva za cijeli život.
2015. godine ste radili na prilično uspješnoj kampanji za SDP. Zašto niste nastavili i 2016.?
Oni su mislili da me više ne trebaju, pa nismo nastavili suradnju.
Bili ste spremini raditi?
Da, ali bio sam zaposlen, ali nismo surađivali, jer oni nisu bili zainteresirani.
Jeste li primijetili groznu pogrešku Zorana Milanovića tijekom sastanka s braniteljima, kad se sastanak snimao i objavio u medijima. Je li to bio ključan trenutak?
Nisam bio uključen u tu kampanju, pa je nisam toliko ni pratio, ali prema onom što sam čitao, mislim da je to bio ključan trenutak.
Je li ovo kraj političke karijere Zorana Milanovića?
To je pitanje koje morate postaviti njemu.
Kakvu budućnost Milanović ima u politici?
On je vrlo inteligentna osoba, sposobna i vrlo je motiviran i mislim da mu je budućnost otvorena.
Zanimljivo je kako birate klijente. Da vas nazove HDZ, kako biste odgovorili?
Imam dva principa kojima se vodim, nikad ne bih radio za suprotnu stranu. Ako bi prošao određeni broj godina, onda bih o tome razmislio. A ne bih nikad radio s klijentima s kojima bih se osjećao neugodno. Trenutno ne bi bilo prikladno da poslujem s HDZ-om.
Mislite li da je ovo ključno vrijeme u politici, obzirom na Brexit, izbor Donalda Trumpa za predsjednika SAD-a i jačanje desnice?
Mislim da neće nastupiti apokalipsa, ali će nastupiti promjene. Pobjeđuju stranke koje su protiv establištmenta, ekstremistički kandidati pobjeđuju, ne oni umjerene struje.
Fokus vašeg predavanja u Rovinju bit će upravo to kako pripadnici umjerene struje mogu odgovoriti na rast ekstremističkih kandidata. Je li pričanje dobre priče način na koji se to može postići?
Ovome možete pristupiti na puno načina, ali mislim da su u zadnje vrijeme neke političke kampanje izgubile perspektivu, a sve se svodi na to da ljudi to vide. Big datu gledam kao alat kojim se mogu pratiti priče, a ekstremistički kandidati vrlo su dobri u tome.
Priča li Trump dobre i zanimljive priče? Kako to da je on pobijedio?
On je odličan primjer nekoga tko je pričao odlične priče, njegov slogan “Učinimo Ameriku opet velikom” odzvanjao je među njegovim biračima. Cijela je priča stavljena u povijesnu perspektivu i objašnjeno zašto ljudi moraju glasati za njega. Hillary nije imala takav pristup i nije imala dobru priču. Trump je bio bolji i zato je izabran.
Koliko mediji i internet mogu utjecati na rezutat izbora? Mislite li da tradicionalni mediji više nisu toliko važni? Koliko je internet postao alat za koji se može reći da je ključan?
Nema jednostavnog izbora u tome. Tradicionalni mediji postaju sve manji, internet i društvene mreže postaju sve važniji alat koji se može koristiti na kreativan način, ali ne može se samo tome posvetiti.
Što je bolje, biti jak lider ili imati jake poruke i potporu stranke? Koliko je osobnost bitna?
To ovisi. Možete fokusirati kampanju na lidera. U mnogi zemljama tijekom predsjedničkih izbora to je jednostavno “pod muss”, ali katkad se može promijeniti vrijednost, može dovesti u pitanje određenu politiku, a može se i usredotočiti na kontrast između dva lidera.
Koliko trenutno pratite hrvatske političare? Kako biste usporedili Andreja Plenkovića i Davora Bernardića?
Pratim ono što se događa, ali ne toliko kao prije, a trenutno se ne osjećam kvalificiranim da donesem sud o tome.
U zadnje su vrijeme “lažne vijesti” postale vrlo popularne. Što mislite o tome da političari sve što im se ne sviđa nazovu lažnim vijestima?
Nažalost, lažne vijesti postoje. To je jedan strašan fenomen, koji zahvaća veliki broj ljudi i utječe na njih, a zapravo je strašno da takvo nešto postoji u današnje vrijeme. I Facebook i Google se bore s tim. Sve se više ljudi ponaša tako da, ako im se neka vijest ne sviđa, samo kažu da je to lažna vijest.
Koji je vaš cilj ovih Dana komunikacija u Rovinju?
Drago mi je što ćemo se susresti i što ću razgovarati s kolegama. Želim razgovarati o idejama koje imam, o tome što se u zadnje vrijeme događalo u SAD-u, u Francuskoj, o principima koji su iza toga.
Iz perspektive stranaka i kandidata, što je važnije – budžet ili poruka?
Najvažnije je imati dobre ideje i biti kreativan. Naravno, sjajno je ako imaju velik proračun, ali viđao sam kandidate i političke stranke koje nisu imale veliki proračun, a sjajne ideje koje se prodaju. Glasači nisu glupi, ako dobro komunicirate svoju poruku, oni će vas izabrati.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.