Mali trgovci najviše profitirali u pandemiji

Ekonomija 23. ruj 202108:30 0 komentara
shopping, kupnja, kupovina, kolica trgovačka, trgovina, šoping,
Pixabay/Ilustracija

Prihodi hrvatskih trgovaca mješovitom robom u 2020. iznosili su nešto više od 40 milijardi kuna, što je za 306 milijuna kuna više nego 2019., pokazuje analiza Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN), iz koje je vidljivo da je i u godini koju su obilježili pandemija i djelomično zatvaranje gospodarstva tržište maloprodaje ostvarilo rast. No taj rast bio je znatno manji nego ranijih godina

U 2020. trgovci u distributivnoj trgovini na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima, raspolagali su s 4707 prodajnih mjesta, što je za 14 prodajnih mjesta više nego 2019. godine. S druge strane ukupna neto prodajna površina smanjena je za 14.500 četvornih metara ili jedan posto.
Plodine vodeće po rastu prihoda

Od 51 aktivnog poduzetnika u ovoj djelatnosti njih 30 zabilježilo je rast prihoda dok je 21 trgovac pretrpio pad prihoda. Najveći nominalni rast prihoda bilježi domaći trgovački lanac Plodine, slijede Spar, Lonia trgovina, Lidl, Mlin i pekare te Studenac, piše Tportal.

Lonia trgovina bilježi rast zahvaljujući preuzimanju Sloga podravske trgovine sa 70-ak prodajnih mjesta dok je tvrtka Mlin i pekare od proljeća 2020. godine uzela u zakup 23 prodajna mjesta Trgonoma. Studenac je ubrzano rastao na krilima preuzimanja 80-ak prodajnih mjesta Sonik trgovine.

Vodeću tržišnu poziciju na maloprodajnom tržištu i dalje ima Konzum u sastavu Fortenova grupe. Tržišni udio Konzuma plus, sa 608 prodajnih mjesta, iznosio je 20-30 posto i bilježi blag pad tržišnog udjela u odnosu na 2019.

Glavni Konzumov konkurent Lidl nastavio je rasti, ali sporijim tempom nego ranijih godina. Lani je dosegnuo tržišni udjel od 10-20 posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi blag rast prihoda i tržišnog udjela na 5-10 posto. Podjednak tržišni udjel imaju Plodine, Spar i Tommy.

Tržišna kretanja ukazuju na blago smanjenje koncentracije, odnosno pad tržišnog udjela vodećih deset trgovaca (sa 83,4 na 82,7 posto). No istovremeno je povećan udjel prvih pet trgovaca te oni drže nešto manje od dvije trećine ukupnog tržišta maloprodaje.

Konzum i dalje vodeći u Zagrebu, Tommy osvojio Dubrovnik

U Gradu Zagrebu i šest županija (Splitsko-dalmatinska, Primorsko-goranska, Zagrebačka, Istarska, Zadarska i Osječko-baranjska županija) ostvareno je nešto manje od dvije trećine (64,9 posto) od ukupnog prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u 2020. godini, čime je nastavljen trend iz 2019. i prethodnih godina.

Promatrajući pojedinačno, Konzum plus je vodeći trgovac na malo u Gradu Zagrebu i šest županija (Zagrebačka, Krapinsko-zagorska, Varaždinska, Karlovačka, Ličko-senjska te Osječko-baranjska županija). No više nije na prvoj poziciji u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, već je to postao Tommy.

Članice Schwarz grupe vodeće su u četiri županije. Lidl je vodeći trgovac u Koprivničko-križevačkoj i Bjelovarsko-bilogorskoj županiji dok je Kaufland vodeći trgovac na malo u Brodsko-posavskoj i Požeško-slavonskoj županiji, isto kao u 2019. godini.

Plodine drže vodeću tržišnu poziciju u matičnoj Primorsko-goranskoj te u Istarskoj županiji.

Tommy je lider u tri županije: matičnoj Splitsko-dalmatinskoj, Šibensko-kninskoj županiji te prvi put u Dubrovačko-neretvanskoj županiji.

Od regionalnih trgovaca, Boso je i dalje lider u Vukovarsko-srijemskoj županiji, uz trend pada tržišnog udjela. Trgovac Mlin i pekare zadržao je prvu poziciju u Sisačko-moslavačkoj županiji, ispred Lonije, i bilježi trend rasta tržišnog udjela. Metss je i nadalje najveći trgovac na malo mješovitom robom u Međimurskoj županiji, uz trend pada tržišnog udjela.

Kupci se u pandemiji okrenuli malim trgovcima

Premda Hrvati i dalje najviše kupuju u supermarketima, tijekom pandemije više su odlazili u male kvartovske trgovine. Stoga su mali trgovci zabilježili rast tržišnog udjela (s 8 na 8,6 posto), a prihodi su im ojačali za čak sedam posto.

Udio supermarketa smanjio se s 49,3 posto na 48,7 posto, a blag pad udjela zabilježile su i samoposluge.

Istraživanje za 2020. godinu AZTN je proširio na dva nova područja – online prodaju i program vjernosti.

Prema rezultatima, online prodaja mješovite robe još uvijek nije značajna u ukupnoj strukturi prihoda u trgovini na malo mješovitom robom promatrano po pojedinom trgovcu na malo.

U strukturi prihoda u trgovini na malo mješovitom robom najveći iznos online prodaje u 2020. godini bilježi Konzum plus, no iz AZTN-a pritom napominju da je svega šest trgovaca na malo dostavilo iznos online prodaje kroz vlastitu internetsku platformu.

Program vjernosti (lojalnosti) imalo je 14 od 54 anketirana poduzetnika – trgovaca na malo. Najveći broj članova u pojedinom programu vjernosti u 2020. godini bilježi Konzum plus, a slijedi ga Kaufland, piše Tportal.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!