PREMA STRUČNJACIMA

Kako pobijediti na Eurosongu?

author
N1 Hrvatska
13. svi. 2025. 20:29
Nemo, AFP 13.5.2025.
Tobias SCHWARZ / AFP

Natjecanje za Pjesmu Eurovizije prošle je godine pratilo oko 163 milijuna ljudi – što znači da postoji potencijalno 163 milijuna različitih mišljenja o tome što čini savršenog natjecatelja.

Savršena pjesma

Forenzički muzikolog sa Bostonskog Berklee College of Music, Joe Bennett, analizirao je stotine finalista Eurovizije i identificirao dva dominantna glazbena stila.

Jedan je "Euro-banger“ – energične pjesme s više od 120 BPM, s izraženim bas bubnjevima i sintesajzerima, poput švedskih pobjedničkih pjesama Euphoria (Loreen, 2012.) i Heroes (Måns Zelmerlöw, 2015.).

Drugi je polagana balada koja se polako razvija – obično oko 70 BPM, poput portugalske pjesme Amar Pelos Dois (Salvador Sobral, 2017.) i nizozemske Arcade (Duncan Laurence, 2019.).

Scenski nastup neka bude jednostavan i učinkovit

Izvođači mogu biti u iskušenju da pretjeraju s produkcijom na pozornici, ali to možda nije pravi put do pobjede, prema riječima stručnjaka.

Tekstopisac Thomas Stengaard, koji je koautor danske pobjedničke pjesme iz 2013. Only Teardrops, smatra da je njegov uspjeh djelomično posljedica jednostavnog scenskog nastupa, koji je bio lako pamtljiv, piše BBC.

"Da ste pitali dijete da nacrta taj nastup, moglo bi. Bila je to djevojka bez cipela, dva dečka s bubnjevima i jedan svirac flaute. Vrlo jednostavno, ali učinkovito.“

Vokalna trenerica Carrie Grant, koja je predvodila britanski žiri 2014. i bila šesta na natjecanju 1983. kao dio grupe Sweet Dreams, slaže se s time.

"Nema goreg od izvođača čiji scenski nastup izgleda kao da je uloženo puno novca, ali izvedba to ne opravdava“, kaže ona. „Zbog toga nastup izgleda još slabije.“

Tonalitet je ključan

Pjesme u molskom tonalitetu sve više dominiraju na Euroviziji.

Bennett razbija uvriježenu ideju da "dur znači sretno, a mol tužno", dodajući kako je "molski tonalitet više svojevrsna skraćenica za emocionalnu dubinu".

Prema podacima Press Associationa, 2023. godine čak 85% finalista nastupilo je s pjesmama u molskom tonalitetu. U posljednjih 20 godina, samo su dvije pjesme u duru pobijedile – Running Scared iz 2011. (za Azerbajdžan) i Amar Pelos Dois iz 2017.

Iznenađenje u rukavu

Ponavljanje je važno kako bi pjesma ostala u pamćenju, kaže profesorica Elizabeth Hellmuth Margulis, istraživačica glazbene kognicije na Princetonu . No pjesme bi ipak trebale izbjegavati pretjerano ponavljanje riječi. Margulis ističe da pjesmu posebno zaraznom ne čini samo to što često ponavlja određene stihove, već i kada iznenadi nekim neočekivanim obratom.

Pobjednička pjesma iz 1981. za Ujedinjeno Kraljevstvo, Making Your Mind Up grupe Bucks Fizz, klasičan je primjer. Prvo dolazi do promjene tonaliteta, a odmah potom slijedi nezaboravna promjena kostima, kada su suknje pjevačica bile otrgnute kako bi otkrile kraće suknje – vizualni i glazbeni obrat u jednom.

Teme

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama