Priliku da im se otpiše dug odbilo 29 tisuća građana

Vijesti 09. sij 202011:44 > 11:45
Zeljko Lukunic/PIXSELL (ilustracija)

Fina je lani sudovima poslala više od 95.000 prijedloga za jednostavni stečaj

Nakon što je početkom 2019. godine na snagu stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača, a čime je u našu praksu uveden institut jednostavnog postupka stečaja potrošača, Financijska agencija prošle je godine građanima s dugom do 20.000 kuna na osnovi glavnice, a koji su neprekidno u blokadi duže od tri godine, dostavila više od 134.000 poziva za očitovanje o tome žele li provedbu jednostavnog stečaja potrošača.

Riječ je o pozivima upućenima poštom, a tamo gdje to nije uspjelo, pozivi su objavljeni preko e-oglasne ploče sudova, gdje ih je 2019. godine bilo 43.700.

Neupućenost

Ako potrošač nema prijavljeno boravište/prebivalište u Hrvatskoj, na e-ploči sudova objavljuje se poziv potrošaču na dostavu adrese, a kojih je lani bilo više od 5000. Velike su to brojke, no, s druge strane, i velika neupućenost dužnih građana u ovaj institut, piše Glas Slavonije.

Jer uvođenjem jednostavnog stečaja potrošača u praksu dužnicima s dugom do 20.000 kn, ovisno o vrijednosti njihove (pokretne) imovine, pruža se mogućnost otpisa duga, no brojni dužnici iz neznanja, neinformiranosti, pa i straha od termina “stečaj”, koji u našoj stvarnosti (najčešće) ne završava preustrojem, nego likvidacijom, brisanjem, to su odbili, tj. uskratili suglasnost na poziv o očitovanju o jednostavnom postupku.

K tomu, dobar dio zaduženih građana nije se čak ni očitovao pristaje li na postupak, naime, na primljeni poziv reagiralo je samo 41.000 dužnih građana, od kojih je jednostavni stečaj potrošača prihvatilo samo njih 12.000, a čak ga je 29.000 odbilo – odbivši tako mogućnost da im se otpiše dug.

“Dobio sam poziv za taj postupak, otišao u Osijek i uskratio suglasnost iz bojazni da će mi, ako ga prihvatim, sjesti na to malo mirovine”, kaže zaduženi Đakovčanin.

“Osnovnu edukaciju treba provesti od lokalne razine, od gradskih četvrti, letcima, osnovnim infomiranjem o jednostavnom stečaju. No i blokirani građanin trebaju se redovito informirati o svom statusu, mogućnostima otpisa, smanjenja duga, izlasku iz blokade…”, kaže stečajna upraviteljica iz Osijeka Snježana Sudarević.

I njezin đakovački kolega Zdravko Grubeša drži da javnost mnogo bolje treba educirati o ovom institutu, no na krajnje pojednostavljen način.

“Dok edukacija o jednostavnom postupku ne bude doslovno “visila” u svakom mediju, vladat će neinformiranost o tome”, kaže Grubeša. Fina je u 2019. godini nadležnim općinskim sudovima poslala više od 95.000 prijedloga za provedbu jednostavnog steĉaja potrošača, od čega ih se više od 20.000 odnosi na sudove u Slavoniji. Stečajni upravitelji ističu da su sudovi zatrpani tim predmetima te da ni tehnički ni kadrovski ne mogu sve to pratiti.

“Nisu bili pripremljeni za to, toliki broj predmeta i tu najezdu. Zovu me sa sudova da im pojasnim stvari u vezi s tom problematikom. Edukacijom jednostavni postupak treba približiti i zaduženim građanima i sudstvu”, kaže Grubeša, s dugogodišnjim iskustvom stečajnog upravitelja, čija struka u cijeloj priči postavlja i pitanje vjerovnika, pita li se vjerovnike išta u tom otpisu duga.

Dvije skupine

Zakonodavac je građane s dugom, kada je riječ o ovom instititu, podijelio u dvije skupine. Prema navodima Fine, ako sud utvrdi da je vrijednost imovine potrošaĉa koja bi se mogla unovĉiti kao steĉajna masa jednaka ili manja od 10.000 kuna, donosi rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača, a kojim rješenjem će osloboditi zaduženog građanina od preostalih obveza u odnosu prema osnovama za plaćanje i vjerovnicima za koje je proveden jednostavni postupak.

“Ako je vrijednost imovine potrošača veća od 10.000 kuna, sud donosi rješenje o otvaranju jednostavnog stečaja potrošača, imenuje povjerenika koji je dužan u roku od 12 mjeseci od otvaranja postupka unovčiti pokretnine, tražbine, dionice, poslovne udjele, vrijednosne papire i druga imovinska i materijalna prava potrošača”, navode u Fini.

Nakon unovčenja stvari i prava potrebnih za namirenje vjerovnika sud će rješenjem zaključiti jednostavni postupak potrošača te ga osloboditi od preostalih obveza u odnosu prema određenim osnovama i vjerovnicima koje navodi u odluci o oslobođenju od preostalih obveza. Sud Fini e-putem dostavlja rješenje o zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača i oslobođenju od preostalih obveza, kao i sva ostala rješenja iz jednostavnog postupka.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagra