Hrvatski europarlamentarac Tonino Picula je nakon prošlogodišnjeg projekta “Kidalica lažnih vijesti”, usmjerenog prema borbi protiv lažnih vijesti kod srednjoškolaca i studenata, pokrenuo novi projekt, “Hodalicu kroz lažne vijesti”, usmjerenu prema osobama starije životne dobi, priopćio je ured zastupnika.
Picula je u ponedjeljak projekt otvorio prvim u nizu predavanja u zagrebačkom Domu za starije osobe Pešćenica, pred publikom od šezdesetak umirovljenika.
„Hodalica“ je ciklus predavanja s temom edukacije o prepoznavanju lažnih vijesti i dezinformacija, ali i lažnog oglašavanja, koja će se održati u šest umirovljeničkih domova u Republici Hrvatskoj, te ciklusu od pet edukativnih filmova i popratnoj kampanji na društvenoj mreži Facebook.
Projekt se realizira uz podršku parlamentarne grupacije Socijalista i demokrata u Europskom parlamentu.
“Osobe treće životne dobi prečesto su u Hrvatskoj zanemarene, kako u sustavu skrbi, tako i u medijima, a Europski parlament još je 2008. godine prepoznao važnost medijskog opismenjavanja starijih sugrađanki i sugrađana, posebno u digitalnom svijetu, koji je postao i njihova stvarnost i svakodnevica. Kao nekadašnjem novinaru, obrazovanom za izvještavanje, iznimno mi je stalo do točnosti informacija”, istaknuo je Picula, koji je i član Posebnog odbora Europskog parlamenta za borbu protiv vanjskog uplitanja u demokratske procese.
Dodao je kako je više relevantnih istraživanja pokazalo kako su osobe starije životne dobi, nažalost, najsklonije širenju lažnih vijesti na društvenim mrežama, navodi se u priopćenju ureda zastupnika.
Primjerice, američko istraživanje Grinberg et al pokazalo je visoku koncentraciju konzumacije lažnih vijesti u općoj populaciji: 1% korisnika je konzumiralo 80% detektiranih lažnih vijesti, dok je svega 0,1% odgovorno za 80% dijeljenih izvora lažnih vijesti.
Istraživanje je također sugeriralo da će lažne vijesti najvjerojatnije dijeliti osobe starije životne dobi. Slično je potvrdilo i istraživanje Guess et al koje se fokusiralo na Facebook, a koje je utvrdilo da je dijeljenje lažnih vijesti po sebi rijetka pojava, ali da su oni koji sudjeluju u dijeljenju bili stariji od 65 godina te da je ova grupa podijelila gotovo sedam puta više lažnih vijesti od najmlađe dobne skupine. Iako ni jedna ni druga studija ne donose konačne zaključke o uzrocima osjetljivosti starijih dobnih skupina na lažne vijesti, slažu se da stariji ljudi, koji su došli na internet kasnije, nemaju vještine digitalne pismenosti koje imaju mlađi korisnici.
U Eurobarometrovom istraživanju o online lažnim vijestima i dezinformacijama iz 2018. godine 83% ispitanika je izjavilo da lažne vijesti ugrožavaju demokraciju (u RH 80%). Iako na europskoj razini ispitanici tradicionalne medije doživljavaju kao najvjerodostojnije izvore vijesti (radio 70%, TV 66%, tisak 63%), u RH je među svim članicama utvrđena najviša razina povjerenja prema web mjestima za video hosting (RH 43%, EU prosjek 27% ) te druga najviša prema društvenim mrežama (RH 40%, EU prosjek 26%).
“Zato smo odlučili kroz ovaj ciklus predavanja doći k njima, u njihove domove i provesti edukacije uživo, vjerujemo kako je kroz interakciju najbolje zajednički doći do novih znanja”, rekao je Picula .
Ured Tonina Picule pripremio je i nagradni natječaj “Pošalji nonu ili didu u Bruxelles”, gdje unuke i unuci mogu osvojiti put u Bruxelles i posjet Europskom parlamentu za sebe i svoju baku ili djeda.
Projekt “Hodalica kroz lažne vijesti” pripremljen je i provodi se u suradnji s medijskim stručnjakom Tomislavom Levakom, mag. cult., predavačem na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku.
Levak je doktorand komunikologije koji dovršava doktorsku disertaciju na temu dezinformacija i lažnih vijesti, a već nekoliko godina održava predavanja i radionice medijske pismenosti upravo za osobe treće životne dobi. Umirovljenici su na prvom predavanju u ponedjeljak koji su “iznimno zainteresirano sudjelovali u raspravi i pohvalili predavača, mag. Tomislava Levaka, zbog dobro strukturirane i jasne prezentacije”, navodi se u priopćenju.
Za ovaj projekt Levak je pripremio i održat će šest predavanja i radionica za umirovljenike u pet hrvatskih gradova, a zajedno s dr. sc. Nefretetom Zekić Eberhard, dugogodišnjom osječkom novinarkom specijaliziranom za medijsku etiku, sudjelovao je u kreiranju sadržaja za promotivne videouratke i izradi poruka kampanje.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!